Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Shit vad jag gillar nya forumet! :D

Och över till dagen ..
Hämtade in en tjock och go Tinna idag och red en sväng för första gången snart 4 månader. Fina flickan töltade klockrent :confused::p (VADFAN hände liksom?) Gud så jag gillar den hästen!

Och så den andra svarta. Han är verkligen min drömhäst. Idag red jag ut med sällskap och han var PIGG och glad. Mjuk som sirap och rörlig som bara den. Kommer ha träningsvärk imorgon :cool:

Imorgon kväll kommer mamma och syster och ska se Snappe live för första gången sen vi tittade på honom som tjock, hårig, oinriden bebis den 30/12 2013 :love:
Ska bli kul att höra vad dom säger!

GLAD PÅSK ALLIHOPA!
Håller med angående forumet, verkligen ett lyft!

Och din Snarpur verkar ju helt underbar, såna hästar växer ju inte direkt på träd! Riktigt roligt att följa er utveckling. :)

@FengurLaugar Riktigt roligt! Nu ligger fokus på lydnad, mjukhet och koncentration. Har inte bråttom, så får vi se hur det går!

(Måste bara skriva det igen, ÄLSKAR nya forumet!)

Kanske bra att börja försiktigt då hon vilat ett tag nu :) Ska bli och höra hur hennes träning fortlöper! Hon påminner ju en del om min häst eftersom båda fått kämpa med att ena ta ett enda töltsteg :P @Michis

Älskar också ny forumet!!!

Gillar också nya forumet förutom att mitt klonto försvann så fick starta ett nytt... iof inte en gigantisk skillnad från de förra namnet:D

Kom ni ihåg att för 1 år sedan klippte jag Jorunns man kort? i syfte att jag hoppades att den skulle växa sig längre och tjockare framförallt.

De gav resultat kolla=) Hösten 2013 var de första höst som hon INTE tappade en massa man i samband med höstfällningen. om de var för den var kort och inte så tung vet jag inte, de får vi se nu i höst om hon börjar tappa igen när den är lång och tjock=)

Men visst har manen blivit riktigt fin nu?=) stolt Nielaa:D

Då för 1 år sedan
484100_10151799352963998_991006852_n_zpsf9d884ff.jpg

1974998_10152679783198998_1999453499_n_zpsbd88229d.jpg

Inte meningen att bomba er med samma film om och om igen men jag vill bara testa hur filmerna läggs in på nya forumet. Såg på Dressyr att YouTubeklipp hamnade direkt i inlägget. Vore ju väldigt fiffigt om det blev så automatiskt.

Tillägg: Yeeeey, det funkade! Bara att klistra in länken i inlägget så kommer filmen med auomatiskt :D

Vilken rolig tråd!! Jag blir helt ny här då jag börjat rida igen efter 2 år, och denna gånger är jag medryttare på en liten isis donna!! Så detta ska bli himla spännande, helt ny upplevelse!! Jag har jobbat med islandshästar men knappt ridit, mest bara jobbat dom från marken och vart behjälplig vid betäckningar. Men det är några år sedan det med!! :)

Jag har inte ridit på nästan 2 år och Vaka har stått i ett år, så vi är 2 otränade damer som ska få upp flås och muskler. Fast jag lider nog mer av träningsvärk än vad hon gör!! Haha!!

Jag måste bara fråga, är det vanlig med spatt? Jag tycker jag läser det lite här och var att islandshästarna råkar ut för det?? Just nu är jag som en info letande robot... Nu har jag en helt ny ras att gräva ner mig i information med!! Haha!! :)

Idag har vi "tävlat". :D En lite skojtävling i stallet, "påskmästerskapen". Tyra skötte sig super, trots mycket folk och liv och hästar i rörelse kändes hon fokuserad. Jag red runt typ helt kravlöst, bara med fokus på att hon lyssnade och gick i det tempo jag valt typ. Tänkte att det skulle bli en positiv upplevelse för oss båda och det blev det. Vi tävlade i de avancerade grenarna Tregång och Engång, där vi red för 4.8 i tregången och 5.0 i fyrgången, jag är nöjd och glad över min häst. :laugh:

@Michis: Allvarligt talat vet jag inte så mycket än!! :o Jag har ridit henne 2 ggr än så länge.
Vad hon heter mer än Vaka vet jag inte heller, haha!! Men hon är efter Kappi frá Akranesi. Har tydligen tävlat med fina resultat med hon har nu stått på grund av spatt, men ska nu vara bra så vi får väl se. Hon ska precis sättas igång och det är en himla go häst på alla sätt och vis och jag känner att jag kommer lära mig massor på denna dam. Jag ska ju skolan om nu!! :up: Annars brukar jag få skola om hästarna så nu vänder vi på steken! Hihi, så det ska bli mycket spännande det här!!

Usch vad jag har dåligt samvete :crazy:
I måndags så var min häst och jag lite oense när vi red och i tisdags gick det ännu värre :( han kunde knappt trava rakt fram och om jag försökte ställa och forma honom så slog han direkt upp i tölt ala stjärnkikare, som han normalt inte gör... jag försökte pressa honom ( för han kan det här:banghead:) men fick till slut ge mig då det bara blev värre o värre och han började bli lite stressad av det. Inte kul att sluta ett ridpass så, men så fick det bli. När jag på onsdagmorgon ser att han inte ätit varken grovfoder eller kraftfoder från kvällen innan, så tar jag tempen på honom. 40,2 grader:nailbiting: och han ser inte ens sjuk eller hängig ut, beter sig som vanlig. Veterinären kommer ut och konstaterar luftvägsinfektion och han visar stora smärtor vid tryck bakom ganacherna. Självklart vill inte böja sig för han hade ju skitont:cry:

Så har jag vunnit pris för världens sämsta hästägare:cry::cry: stackars häst!

Temperaturen är idag nere på 38,7 så det går åt rätt håll i alla fall och aptiten har börjat komma tillbaka lite smått:bow:

Usch vad jag har dåligt samvete :crazy:
I måndags så var min häst och jag lite oense när vi red och i tisdags gick det ännu värre :( han kunde knappt trava rakt fram och om jag försökte ställa och forma honom så slog han direkt upp i tölt ala stjärnkikare, som han normalt inte gör... jag försökte pressa honom ( för han kan det här:banghead:) men fick till slut ge mig då det bara blev värre o värre och han började bli lite stressad av det. Inte kul att sluta ett ridpass så, men så fick det bli. När jag på onsdagmorgon ser att han inte ätit varken grovfoder eller kraftfoder från kvällen innan, så tar jag tempen på honom. 40,2 grader:nailbiting: och han ser inte ens sjuk eller hängig ut, beter sig som vanlig. Veterinären kommer ut och konstaterar luftvägsinfektion och han visar stora smärtor vid tryck bakom ganacherna. Självklart vill inte böja sig för han hade ju skitont:cry:

Så har jag vunnit pris för världens sämsta hästägare:cry::cry: stackars häst!

Temperaturen är idag nere på 38,7 så det går åt rätt håll i alla fall och aptiten har börjat komma tillbaka lite smått:bow:

Det är du inte! Dom är experter på att dölja när dom är sjuka.
Jag var påväg att rida ut på Fáni, hade sadlat och tränsat å allt när jag tyckte att han var liiiite "seg". Han var vid den åldern überkänslig och allert och framstod vid tillfället "normal", dvs inte dåsig eller sjuk. Även hovis hade vart ute på dagen och skott och inte märkt något ovanligt.
Tempade och han låg på 41,0. Trodde det var fel på tempen så tempade igen med en annan termometer, 41,1 :eek:
Veterinären kom akut och blodprov togs och visade på anaplasma (erlichia).

Det ÄR svårt att avgöra ibland. Skönt att är på bättringsvägen!

Idag har jag suttit som domarsekreterare för första gången. Det började med lite kaos när vi hade fått papper i fel ordning, och en strykning som vi hade missat. Men sen gick det bra, och nu har jag sjunkit ner i soffan en liten stund. Helt varm om kinderna, även fast solen bara kikade fram korta stunder så känns det ändå.

Väldigt intressant att få höra alla kommentarer och diskussioner hos domarna.

Imorgon blir det uteritt med stallkompisen.

Det är du inte! Dom är experter på att dölja när dom är sjuka.
Jag var påväg att rida ut på Fáni, hade sadlat och tränsat å allt när jag tyckte att han var liiiite "seg". Han var vid den åldern überkänslig och allert och framstod vid tillfället "normal", dvs inte dåsig eller sjuk. Även hovis hade vart ute på dagen och skott och inte märkt något ovanligt.
Tempade och han låg på 41,0. Trodde det var fel på tempen så tempade igen med en annan termometer, 41,1 :eek:
Veterinären kom akut och blodprov togs och visade på anaplasma (erlichia).

Det ÄR svårt att avgöra ibland. Skönt att är på bättringsvägen!

Tack :) Din Fàni är otrolikt lik min häst på bilderna som du lagt ut :) en snygging :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 678
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar