Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

*kl*
Tävlade i helgen, tölten var nästintill katastrof.. tävlade T3 för första gången, vi hade förvisso rätt gångart utan missar, och steglängsökningarna o nedtagningarna satt fint. Men så var han spänd och styv, kändes dock inte så riktigt men jaja, han har känts jättefin hemma. Vi fick inga poäng att hänga i granen direkt, fast riktigt så dåligt borde vi inte ha fått men men..
V2:an gick mkt bättre, där kom vi på delad 1:a plats, inga jätte höga poäng men jag är nöjd, för vi lyckades med kort och ökad tölt utan bekymmer. Dock är domarna väldigt oense när det kommer till poängen, 4 domare skrev bra takt och tempo 5,0-6,0p, en skrev taktproblem och gav oss en 3a.. Ibland undrar man om de tittar på samma häst.
Jaja, bara att ta nya tag ;)
rc3b6kkvi.jpg

Kom ihåg att använda skyddsboots eller andra skydd på frambenen när du rider pass! :)

Han var orolig i balansen, hormonerna gick bananas vilket gav en lite ofokuserad kille och emellanåt ryckte han i tygeln alternativt drog in näsan för att slippa gå med kontakt.
Eftersom det ser ut sådär en dålig måste det se fantastiskt ut en bra dag :angel:

Han har töltat ett par korta sträckor men vi lägger nu fokus på kontaktarbete och dressyrarbete, tölten kommer komma av sig själv när travarbetet blir jobbigt. Den ligger så nära! Dock blir han stressad om man ska tvinga fram den så det får ta lite tid.
Något säger mig att den är värd att vänta på ;)

Alltså fy fan vad han är fin (dagens eko, I know :) ) Allt verkar så lugn och sansat, som att han vet precis vad han gör och har gjort det i 100 år. Gillar hans form skarpt, ser väldigt bärande ut!!

En allmän fråga: en häst som går i "snabb" trav, hur jobbar man med den för att få in mer flow och sväv men inte bli seg?

*KL*

Igår hade min klubb utbildningsdag för en av våra domare och gick igenom den nya domarhandledningen. Fick även rida och bli bedömda efter nya handledningen och fick lite tips. Superbra dag! Tror det kommer bli bra men det dröjer nog lite innan man kommer in i det nya tänket :)

Vi som hade med oss häst var nog alla lite nervösa eftersom domaren skulle stå med de andra och säga allt högt vad hon gick efter när hon bedömde. T.ex att det var mycket tjaffs och taktfel och vad det nu kunde vara. Jag var otroligt nöjd med de två V5 programmen jag red! Laukur lyssnade perfekt och tog gångarterna mycket bra! :) Älskade underbara häst!

Alltså fy fan vad han är fin (dagens eko, I know :) ) Allt verkar så lugn och sansat, som att han vet precis vad han gör och har gjort det i 100 år. Gillar hans form skarpt, ser väldigt bärande ut!!

En allmän fråga: en häst som går i "snabb" trav, hur jobbar man med den för att få in mer flow och sväv men inte bli seg?

Genom att jobba den mkt i kort trav där den får lära sig att gå med bärkraft och inte påskjutkraft so en gör när den "springtravar"

Jobba den i kort samlad trav där den hojjer upp ryggen vinklar in bak och skuter ifrån upp och iväg i ett sväv och swung.

Ja deta är ju nått som är skitsvårt att lära en islandshäst eftersom de är byggda lite som en travare att gå likadant med bakbenen om du förstår hur jag menar??..Med sk påskjutkraft.

Det är en liten annolunda ridstil på dessa små ulltussar gämfört med dressyren.Men jag tror helt klart att man kan ta hjälp av andra grenar för att förbättra sin egna gren.

Jag tror tex att hoppning är stärkande för att få fram en bra dressyrhäst.. och tvärtom.

Vissa westernövningar är super att t till inom både hopp och dressyr för att få en lösgjord häst.

Köring är stärkande för både hopp och dressyr.
Men dressyren är ocksså stärkande för en körhäst.

Islandshästridning som är lite mer frammåt vad man i storhästvärden vill kalla slängridning är faktiskt bra dör en dressyrhäst , att hästen får gå frammåt i snabbt tempo för att få den att tänka frammåt och suga tag frammåt.

Så övningar som jag använd mig utav för att lära jorunn att bära sig mer har varit följande

Klättra i backar
Backa upp för backar

Tränat påatt trava i kort trav och i början är det inte snyggt de är framtungt, orent och hästen tyker detta är asjobbigt och gör ALLT för att slippa undan.

Man får nöjja sig mer 2 steg bara i början och utveckla detta till 3 och 4 osv.
Mkt mkt övergångar och hästen går inte slänga sig iväg utan ska trampa in under sig när den ska iväg.

Halt-trav-halt rygga-trav är gudars övning:D

Genom dessa övningar stärker du hästen och den går ännu snyggare sedan i "springtraven" då mer med "flax" i fram och med mera sväv oh svung.

Och man får mer poäng ute på isistävlingarna=)

En sak jag märkt är att tölten på mitt sto har blivit så mkt bättre sedan jag har kört henne.

Det är ju påkjutskraft i bägge dearna så de stärker verkligen upp tölten att köra:)

Tack snälla!
Han är väldigt säker och trygg. Han är smidig som en katt men lär sig snabbt vad som förväntas av honom.
En riktig pärla! :love:

Det är precis vad vi tränar på nu. Min häst har stora steg i traven och har jättesvårt att korta upp stegen, men har gjort klara framsteg sista tiden. Nu har ju hon en skada som gör det ännu svårare, så vi har gått försiktigt fram. Har jobbat en hel del i skritt med fram och bakdelsvändningar för att få kontroll över bakbenens förflyttning. Även öppnor och slutor, skänkelvikning... ja grundläggande dressyrträning rent generellt.
Sen har vi utnyttjat kortsidorna och böjda spår för att hjälpa henne korta upp steget. Tillsammans med lösgörande och samlande arbete har hon kunnat korta upp traven med fint schwung i steget. Rider mycket övergångar och tempoväxlingar. Korta upp på kortsidan och läng på långsidan, samma ute några steg ihop och några steg läng. Mycket övergångar mellan skritt och trav och galopp. Just nu blandar jag inte in tölten eftersom det är lite för svårt/jobbigt just nu. Men annars tycker jag att övergångar mellan tölt och galopp, och skritt och galopp.

Edit: Såg nu att jag kanske lagt in min egen tolkning. Har hästen långa eller korta steg i traven. Och den har korta steg får man ju tänka lite annorlunda. Det är ok att det går segt i början när man tränar upp schwunget, så länga det inte blir energifattigt. Träna korta sträckor åt gången. Jobba på att länga steget i ett tempo som är bekvämt för hästen till att börja med. Efterhand orkar de högre tempo och då kan man trycka på lite mer.
Men jag skulle inte tolerera att det blir framtungt och energifattigt. Då hade jag backat ett steg.

Senast ändrad:

När han kom hade han springtrav med stora steg, vi har jobbat mycket att få till en trav utan sken och utan spändhet. Att trava (jogga) med längre tygel, förut när man tog lätt i tygeln slog han över i galopp.
Nu har vi tyvärr en lugn trav, framtung, utan energi. Känns som om jag har gjort för mycket liksom. Har väldigt svårt för att "plocka upp honom" och bibehålla energi. Han går snabbt över till lunk alternativt smattrande trav med korta steg.

Nu är han ju förvisso skadad. Ska bli MYCKET intressant att se vilken status vi har efter operation och igångsättning. Kanske har vi andra problem än de jag tror. Han har ju varit skadad ett år utan vår vetskap:(

Ja, när musklerna börjar ploppa upp :d Bärig och stabil ser han ut på filmen redan. Röstar på ny film varje vecka :bump:

Han mår bra :) Pratade precis med veterinären och han är pigg och glad! Ska sonas sista gången idag, röntgas imorgonbitti sen får jag förhoppningsvis hämta hem honom imorgon :bump:

Vi flyttar direkt till boxplats hos min bästa kompis :)

Gulligt att du frågar!

Vad sköbt!

Min Lif hadr också kolik för 2 v sen. Förstoppningskolik. Men det släppte efter massa dropp, paraffinolja och muskelavslappnande. Provar att ge loppfrö nu.

Oj, tack för den fina kommentaren!
Hästen är fantastiskt, han är en riktig liten smällkaramell :love:
Ryttaren är väl rätt okej ;)

Mamma och syster kommer ner i helgen så då kanske det blir mer bilder/filmer ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 692
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar