Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

*kl*

Om ni skulle beskriva islandshästen för någon helt oinvigd men ändå en ryttare, hur skulle ni då beskriva?

Det kan not yttra sig på lite olika sätt beroende på vilket "problem" man har. För mig och Mackan är det tvärt om, han går hellre i vänster galopp och är över lag mjukare i sin vänstra sida och också i vänster varv. I vårt fall tror jag att det beror på att han behöver lösgöras bättre i höger sida och helt enkelt bli lite smidigare. Han vill gärna göra sig lång i höger sida, och har svårt för att sträcka ut den vänstra (till exempel i en höger sluta, där hästen måste kunna böja i högra sidan och sträcka ut den vänstra sidan).
Jag upplever också att jag har sämre koll på yttersidan i höger varv, jag kan inte rida honom lika bra på ytterhjälperna där som i höger.

Men det låter ju helt logiskt som du säger också, att om han är lite svagare i vänster bakben kanske han inte riktigt orkar sätta under sig det benet på det sätt som krävs i höger galopp, där vänster bakben får bära ganska mycket vikt.

Men, visst bär det inre bakbenet mycket vikt i galoppen också? Jag tänker om man rider en galopppruett till exempel, då är det ju det inre bakbenet som är längst inunder kroppen, och som hästen måste vända runt hela tiden. Det måste ju kräva mycket styrka av det inre bakbenet...?
(Självklart är piruetter väldigt krävande, men om man drar det till sin spets liksom.)

Ja så är det säkert!
På Laukur tror jag det kan spela in att han haft lite låsningar i vänster bäcken som behandlats av ET. Har fått för mig att om jag är extra noga med att stärka upp vänster sidan och får honom att sätta under sig vänster bakben bättre oavsett gångart så kanske han inte kommer ha det problemet på samma sätt sen. Men jag vet inte, bara spekulationer och jag tänker försöka tänka på det mer så får vi se vad ET säger nästa gång hon kommer :)

kl. Min älskade lille häst står just nu på Helsingborgs djursjukhus och kämpar för sitt liv.
Kolik med följd av tarmvred. Han har klarat natten vilket är ett gott tecken och inväntar nu svar från röntgen. Fyfan rent ut sagt :(

Nej nej nej nej!!!!!! :cry:
Här hålls alla tummar, tår, hovar och tassar!
Kämpa Rigel!

Vad säger vet?
Blir det op?

Håller helt med! :D Jag blir lite frustrerad på uppfattningen om att islandshästen är en oridbar ponny med gångartsproblem. ^^ Jämförde islandshäst med spanska hästraser på ett annat forum och fick massa mothugg. Själv tycker jag att islandshästen generellt är en kvicktänkt, smart, rörlig häst med mycket mekanik. Har aldrig ridit någon iberisk häst, men tycker jag fått uppfattningen om att de mentalt påminner en del av varandra, jag tycker de spanska raserna också ser ut att ha den här känsligheten som jag värdesätter hos islandshästen.

kl. Min älskade lille häst står just nu på Helsingborgs djursjukhus och kämpar för sitt liv.
Kolik med följd av tarmvred. Han har klarat natten vilket är ett gott tecken och inväntar nu svar från röntgen. Fyfan rent ut sagt :(

Nej nej nej! :( Håller alla tummar.

Därför många som har islandshäst gärna kompletterar med en stor häst av den typen tex lusitano eller pre!
Jag håller helt med dig! :)

+ ni andra. Tack!

Veterinären berättade att röntgen visade på att han hade mycket sand i magen. Tarmarna hade lagt sig tillrätta av sig själv när han börjat slappna av och han verkade piggare. Han hade druckit och både kissat och bajsat några gånger under natten.
Mao god prognos för dagen! Nu ska han slangas i loppfrö några dagar för att få ut all sand och sen röntgas igen. Får förhoppningsvis hämta hem honom på onsdag. Ska hälsa på honom imorgon :)

Vad skönt!
Är ju lätt så nu på vårkanten att dom börjar äta mer från marken och då får i sig sand, jord osv.
Håller tummarna för din kille och hoppas du får hämta hem honom som planerat!
Ge honom en morot från mig och Snappe!

Ja verkligen. Ush vilken hemsk natt, varit beredd på att telefonen skulle ringa och jag skulle behöva ta beslutet om bukop.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar