Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

uppdatering från gårdagen... Jag sprider min facebook status men jag tror att de flesta av oss som rider i skog och mark har varit med om liknande.

"Jag brukar inte be folk om saker men jag brukar heller sällan bli riktigt arg än mindre riktigt rädd, Idag blev jag båda delarna.

Dagens ridtur höll på att sluta riktigt illa när Fengur plötsligt ryggar tillbaka med en snara av metallstängsel runt sitt vänstra framben som dras åt mer för varje rörelse. Ändarna på stängslet försvann ner i marken och Fengur satt fast som i ett skruvstäd.

Idag hade vi tur, tur att Fengur är just Fengur som inte kastar sig i panik, tur att Fengur väljer att stå stilla när jag ber honom om det, tur att vi inte kom i högre hastighet än skritt, tur att det inte var taggtråd eller ett fårstängsel och tur att det, en liten bit ner på tråden, fanns en dålig lagning som gick att bända upp....

Utan all denna tur hade jag kanske inte suttit här nu eller än mer troligt... Fengur skulle inte stå i stallet och tugga sitt hö nu. Olyckor händer så fort, hade vi inte haft all denna tur, Om vi bara haft lite högre hastighet, hade Fengur inte bara slitit sönder sig själv men chansen är stor att vi skulle ha kastas omkull.... Mina 60 kg mot Fengurs 400 kg, jag vill inte va den som hamnar underst!

Idag gick de bra, nästa gång kanske vi inte har all denna tur. Jag hoppas att ni alla där ute förstår hur allvarligt det idag kunde ha slutat, Så nu ber jag... SNÄLLA, alla ni som har eller haft djur, se till att ni tar reda på gammalt stängsel. Låt inte inte era hagar stå och förfalla av sig själva, när djuren är borta eller hagen blivit dålig plocka då bort allt stängsel! Inte bara för min skull utan för alla som lever och vistas i vår vackra natur.
Tack på förhand /Sara"

1979686_10152011691822544_9169621134166960233_n.jpg

uppdatering från gårdagen... Jag sprider min facebook status men jag tror att de flesta av oss som rider i skog och mark har varit med om liknande.

"Jag brukar inte be folk om saker men jag brukar heller sällan bli riktigt arg än mindre riktigt rädd, Idag blev jag båda delarna.

Dagens ridtur höll på att sluta riktigt illa när Fengur plötsligt ryggar tillbaka med en snara av metallstängsel runt sitt vänstra framben som dras åt mer för varje rörelse. Ändarna på stängslet försvann ner i marken och Fengur satt fast som i ett skruvstäd.

Idag hade vi tur, tur att Fengur är just Fengur som inte kastar sig i panik, tur att Fengur väljer att stå stilla när jag ber honom om det, tur att vi inte kom i högre hastighet än skritt, tur att det inte var taggtråd eller ett fårstängsel och tur att det, en liten bit ner på tråden, fanns en dålig lagning som gick att bända upp....

Utan all denna tur hade jag kanske inte suttit här nu eller än mer troligt... Fengur skulle inte stå i stallet och tugga sitt hö nu. Olyckor händer så fort, hade vi inte haft all denna tur, Om vi bara haft lite högre hastighet, hade Fengur inte bara slitit sönder sig själv men chansen är stor att vi skulle ha kastas omkull.... Mina 60 kg mot Fengurs 400 kg, jag vill inte va den som hamnar underst!

Idag gick de bra, nästa gång kanske vi inte har all denna tur. Jag hoppas att ni alla där ute förstår hur allvarligt det idag kunde ha slutat, Så nu ber jag... SNÄLLA, alla ni som har eller haft djur, se till att ni tar reda på gammalt stängsel. Låt inte inte era hagar stå och förfalla av sig själva, när djuren är borta eller hagen blivit dålig plocka då bort allt stängsel! Inte bara för min skull utan för alla som lever och vistas i vår vackra natur.
Tack på förhand /Sara"

1979686_10152011691822544_9169621134166960233_n.jpg

Vilken TUR du hade, gå å köp en trisslott idag=)

Har varit med om något liknande för ett par år sedan. Bonnlurken flyttade stängseltråd över en väg utan någon typ av varning. Hästen fick tråden mellan hov och sko bak. Fick släppa hästen för att få loss all tråd.medan jag kämpar står bonden långt bort och fortsätter att dra i tråden med traktor. Gick bra men kunde ha slutat illa om hästen och jag hade haft en så tät relation. Skönt att det gick bra för er med.

Tror att jag läst ditt inlägg rätt :D att du föreslår att jag skall göra en "box" i hagen?
Tyvärr är Dropi av den pigga sorten och jag litar inte på att han skulle hålla sig kvar där alternativt blir han förbannad och racar omkring.
Så de 2 boxveckor han har fått plan för kommer att ske inomhus, tar det säkra för det osäkra;)

Kl

Hur skulle ni göra om någon ni inte känner men har träffat ett par gånger har köpt en ny sadel som ligger så in i skogen fel att inga paddar i världen kommer kunna göra det minsta för att förbättra passformen?

Det handlar helt klart om okunskap och personen har bett om hjälp i andra situationer men inte om sadeln. Hela kroppen vill ju bara skrika ut att den där måste du byta, men hur säger man det på ett bra sätt när sadeln är nyinköpt.

KL

Drog en lättnadens suck efter dagens besök hos osteopaten, han såg en klar förbättring så det känns positivt. Nu kan vi verkligen börja rida på allvar, för att fortsätta stärka upp henne och hon ska fortsätta få massage för att få upp rörligheten i bindväven. Jag brukar alltid stå som ett frågetecken när vi är där och det snackas massa kroppsdelar hit och dit, men detta förstod jag i alla fall för det är samma som jag kunnat läsa mig till på humanrehab.
Resten var fortfarande bara massa latin, men jag skulle få det på mail så jag kan ta upp det med tränaren och massören/bästisen (som fattar det där).
Fick även se ultraljudet och det såg väldigt annorlunda ut mot första gången, istället för en massa vitt flimmer så var det nu en i stort sett helt jämn vit kon från höftleden och ut.

Så nu ska vi boka in mer träning och utflykt till klätterbackarna! :banana:

Kan även säga att nu förstår jag varför Värmlandsvagnen har så dåligt rykte, hyrde ett släp eftersom mitt ska renoveras lite, och fy sjutton säger jag bara! Mitt släp är ju också en värmlandsvagn men det går inte att jämföra, trots att mitt är enkelaxlat och lätt så ligger det tusen gånger stadigare på vägen än vad denna boggien gjorde. Även med Sol i på motorväg var det hoppigt så några 80km/h kom jag då inte upp i. Ska bli så himla skönt att få tillbaka min lilla kärra igen!
Tack och lov gick Sol ändå in i släpet på vägen hem, var faktiskt lite rädd att hon skulle totalvägra. :S

*KL*

Var ute på ännu en superrolig tur med Laukur igår! :) Han är bara bäst och gör mig så glad!

10246777_10201861956417537_928215619579894625_n.jpg

Han väljer gärna vänstergaloppen fast jag ber om höger, så det kan bli flera nedtagningar och nya fattningar innan jag får honom att ta rätt. Ibland går det med en gång :) Han har svårare att böja genom sig och slappna av i vänster varv. Kan detta hänga ihop? När han blir mjukare och starkare i vänstersidan så borde han få lättare att sätta under sig vänster bakben och fatta högergalopp? Eller är jag ute och cyklar? :)

Tror inte att du är ute och cyklar, det brukar vara svårare i det svaga varvet tycker jag.

Det kan not yttra sig på lite olika sätt beroende på vilket "problem" man har. För mig och Mackan är det tvärt om, han går hellre i vänster galopp och är över lag mjukare i sin vänstra sida och också i vänster varv. I vårt fall tror jag att det beror på att han behöver lösgöras bättre i höger sida och helt enkelt bli lite smidigare. Han vill gärna göra sig lång i höger sida, och har svårt för att sträcka ut den vänstra (till exempel i en höger sluta, där hästen måste kunna böja i högra sidan och sträcka ut den vänstra sidan).
Jag upplever också att jag har sämre koll på yttersidan i höger varv, jag kan inte rida honom lika bra på ytterhjälperna där som i höger.

Men det låter ju helt logiskt som du säger också, att om han är lite svagare i vänster bakben kanske han inte riktigt orkar sätta under sig det benet på det sätt som krävs i höger galopp, där vänster bakben får bära ganska mycket vikt.

Men, visst bär det inre bakbenet mycket vikt i galoppen också? Jag tänker om man rider en galopppruett till exempel, då är det ju det inre bakbenet som är längst inunder kroppen, och som hästen måste vända runt hela tiden. Det måste ju kräva mycket styrka av det inre bakbenet...?
(Självklart är piruetter väldigt krävande, men om man drar det till sin spets liksom.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar