Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

En stor morot! :)
Precis! Varit en riktigt mild vinter i Skåne också och nu har han gått på lösdrift sedan December. Funderar på att stalla in honom när jag tar hem honom så han inte går och pillar dygnet runt nu fram tills gräset kommit upp ordentligt. Hönsmamma? Ja..

Jag hade också stallat upp efter en sån allvarlig kolik!
Nu står ju Snappe på stall redan, men Tinna är ju ute och jag förstår precis hur du tänker!

Kl.
Idag var Snappe lite pratglad då det kommit in en massa unghästar i stallet som ska ridas in. Det var livat och pratglatt överallt ;)
Han stod iaf helt stilla när jag hoppade upp, vi har ju lite diskussioner om detta fenomen!
Pigg som tusan och FANTASTISK var han sen i ca 10 min. Bakbenen var extrema och flott som tusan, vilket medförde lite balansproblem hos den inte så mycket ridna hästen.
Vilket resulterade i den högra delen av bilden nedan. Så det blev skritträning tillbaka till stallet och så fick jag uppdatera kunskaperna från gymnasiet vilket resulterade i den vänstra bilden. Så nu kan jag iallafall rida i helgen :angel:

brukar man inte säga att kolikrisken är större för hästar som står på stall? (Fast jag hade nog också stallat in.. För att kunna ha stenkoll. Hönsmamma är man väl som sagt. :p )

Vad skönt att han blev bättre! Vilken fasa att gå igenom!

Kl

Idag fick Meyja följa med ut på tur, duktig tjej minsann!
wpid-dsc_2750_20140411195653605.jpg

Tycker båda mina tjejer börjar bli riktigt fina. Hur kunde jag nånsin vilja sälja dom? Dum idé... Meyja trampar på ganska bra med bakbenen o ser helt "lös" ut i ryggsvajjet, allt bara rör sig. Om hon får en riktigt bra inridning o inte lär sig köra upp huvudet så kommer hon bli så fin!

Ja men inte bilden, utan en massa bilder så jag vet ju inte vilken du vill visa.

Hmm .. Konstigt!
Får skaffa ett konto på någon annan sida.
Det är iaf den med benen ;)

vad fina de är mor o dotter funkar meyja bra med easybootsen?

Ja hon går bra med dom. Har bara haft dom typ 3ggr men hon säger inget om det. Hon skall givetvis skos i framtiden men nu är det praktiskt de korta stunder hon skall med ut på grusvägarna. De är lite stora ännu bara så hon låter som en gammal farbror i träskor, *floff floff floff* haha

Hahaha, underbar liknelse med träskor!
Fina Meyja - hon ser verkligen fint ut! Spännande att se henne i framtiden (visst får jag komma och hälsa på igen någon gång? ;) )

*kl*

Leeeera överallt! Håller på att bli tokig på att spola hästben och gå i gummistövlar och vara skitig hela tiden!
Idag var jag och mina två killar iväg till en ovalbana som var öppen för träning. Underbart bra att kunna åka och träna på såväl åka-iväg-grejen som att rida program och även kunna bara jogga på banan utan krav.

Med mig hade jag fina fuxen:

IMG_2247.JPG

IMG_2178.JPG

IMG_2182.JPG

och lille B (5 år)

IMG_2432.JPG

IMG_2800.JPG

Mera sådana här ljuvliga vårdagar till (häst)folket!
Tur att sommaren står inför dörren! Jag skulle gå under av en vinter nu!
Men u drar säsongen av att döma tävlingar (med nya domarhandledningen!) och att tävla själv och coacha elever igång ordentligt! :D

/Malin

Det är frustrerande att ha häst alltså. Jag vet att det är såhär, att man har skitpass ibland. Tyra har varit helt fantastisk hela denna vecka, har ridit två korta pass med fokus på tölt, en uteritt och ett dressyrpass där vi jobbade mycket med travarbete och övergångar. Jag har haft ett leende från öra till öra varje pass då jag hoppat av, allt har liksom bara funkat, det har känts som utveckling i varje steg och hon har börjat gå att liksom jobba i tölten, hon kändes mjuk och rörlig och töltade avspänt.

Idag - Total katastrof. Spänd, inte alls arbetsvillig, kändes som att det fanns "motstånd" i båda varven, svår att flytta, bet sig fast i vänstersidan. Det bara gick inte att rida. Så jag travade henne lång och låg på fyrkanten några varv sedan gick jag upp igen. Det blir bara en otrevlig "dragkamp", ingen blir lycklig av det. :( En träningskompis var också med på banan, och hon hade också ett dåligt pass. Kanske hästarna påverkade varandra eller så var det pga blåsten eller så hade de bara en dålig dag.

Försöker tänka på vilken dröm hon normalt är att sitta på, och vilken utveckling hon och vi har gjort men jag börjar bara tänka att jag är en dålig ryttare som förstör en bra häst. :(

Kl
Hej alla kunniga islandshästmänniskor :)
Jag har en liten fråga, hur i all världen ska man gå tillväga för att lägga hästen i flygande pass? :D

Jag är medryttare på en liten härlig kille som är 5-gångare. Han har tydligen massa flotta 5-gångshästar i släkten, har dem dock inte i huvudet.
För ett tag sedan när vi var ut så skulle vi galoppera på en lång raksträcka och tjejen som var med ut drog iväg före oss så lillkillen fick väldigt bråttom ;)
Eftersom att jag inte ville att han skulle dra iväg på eget bevåg så satt jag till ordentligt i sadeln och plockade lite med tyglarna innan jag lät honom fara iväg, nånstans där måste nåt mer ha hänt för plötsligt for han iväg i full fart, SÅ häftigt! Första gången jag ridit flygande pass!
Men jag har ju ingen aning om vad jag EGENTLIGEN gjorde för att "trycka på rätt knapp" :D
Så om nån vill ta sig tiden att förklara hur man gör skulle jag bli jätteglad! Vill ju kunna kontrollera det. Och ska jag fortsätta att rida en häst som har alla gångarterna vill jag kunna det ordentligt :)

För att lägga hästen i pass så "rubbar man hästens balans i galoppen".
Du gör precis så som du gjort alltså ;) Sätter sig emot med sitsen, alltså motarbetar galopprörelsen, samt bromsar upp på båda tyglarna (ibland får man ta lite mer i den tygeln vars galopp hästen går i, för att förtydliga). Har man en lättlagd häst räcker detta oftast. Men så är det såklart olika från häst till häst!

Nästa gång han blir lite på, så försök bromsa ner tempot i galoppen enbart på "yttertygeln" (den tygel vars galopp hästen INTE går i) samt försöka vara avslappnad i sitsen.

Låter som att du har hittat dig en riktig toppenhäst!
Bra femgångshästar är sjukt kul att rida!

/ Michis som tidigare alltid haft femgångare, men nu sitter med två travande 4gångshästar :angel:

Så fina dom är Malin!
Exakt utvecklas verkligen åt rätt håll och Brandi är ju söt som socker!! :love:

Åh!
Inte konstigt att han drog iväg i världens flygande pass då :D
Tack för snabbt svar, ska förmodligen ut idag så då ska jag testa om det fungerar ;)

Ganska dålig dag igår, hormonerna gick bananas med ett brunstande sto i ridhuset.
Men han skötte sig förutom balansproblemen och diskussionerna om huruvida man ska ta stöd på tygeln, knäcka av eller dra tag i bettet ;)

Här finns en film iallafall!
http://m.youtube.com/watch?v=tI2UFgXWeMc

Idag var han desto bättre, min fina fina prins!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17