Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

kl

Ute på en underbar morgontur här om dagen. :love:

Odinn verkar må så himla bra nu, äntligen.
Och det märks främst på hans hovar, då de alltid varit lite för små och växt dåligt.
Nu växer de TOKmycket, och hovis fick ta massor sist fast de bara gått 7 veckor (han kan gå 12 veckor annars utan problem) men nu måste hon troligen komma var 6:e vecka om han ska växa så här mycket, annars blir de för höga.
Hans hovar växer på höjden, så de blir för djupa :p

Men denna förändring har hänt nu sen jag köpte nya sadeln, kan nu jobba igenom honom ordentligt med hans stelhet, och han kan nu oxå ridas på bett utan problem, och rör sig så mjukt och harmoniskt!
Jag känner verkkligen var han gör med ryggen och kroppen nu, och kan parera upp betydligt lättare och påpeka för honom att det inte är okej att slänga över mig på ena eller andra sidan, eller om han försöker böja sig undan jobbet för att de tar emot/är stelt, eller stressar iväg för att de är jobbigt....nu kan vi arbeta igenom varje problem vi möter, jag är glad :love:

Senast ändrad:

Åh, varje gång jag ser din bebis så tycker jag att han på nåt sätt påminner så mycket om en av de vi har hemma. Han ser superfin ut!

Här är vår Herkules:

20140323-205950.jpg

Mkt jobb i skritt just nu, han är 4 år och riden 2 månader. Enormt känslig och lite försiktig men samtidigt stora och vägvinnande rörelser!

i övrigt har jag lite för många hästar just nu och håller så smått på att bearbeta tanken att sälja min Hammi om rätt köpare dyker upp... Jobbigt eftersom hon är supertrevlig och utvecklas hela tiden!

KL Vi har haft krs här hemma i dagarna två för Hinni. Han är verkligen en duktig instruktör som får alla sina elever att göra sitt bästa.
Jag red på Brenna som jag hade tänkt åka på kvällskval på Dille med på Tisdag. Så här såg vi ut på första lektionen!
041_zpsa76ea98d.jpg
[/URL][/IMG]

Vad fin hon ser ut!

Kl.
Idag fick jag upp J.E på bebisen.
Det var en härlig syn och nu vet jag hur jag ska jobba vidare. Han är redo och mogen för mer medan jag är en hönsmamma och backar ;)
Satsningen är bestämd nu iallafall .. Jippie!

KL*
Man blir så inspirerad av allas våriga ridbilder! :)

Jag o min lilla bruna var på kurs idag. Riktigt kul. Tränade övergångar tölt-galopp-tölt. Blir förvånad över att galoppen funkade på böjda spår inne, jag som bara rider i skogen förutom väldigt sällsynta dressyr-pass i hagen :P Tävlings suget/utmaningen börjar dra så får se om jag kan hitta nån lätt klass i närheten i sommar. Tips på bra första-tävlings-klass/gren o varför?

bjuder på lite tölt bilder från några veckor sedan. tyvärr svårt att bli fotad när kamerapersonen sitter på en pigg ponny som oxå ville springa:P
20140323120738%20(1).jpg

DSC02075.JPG

o en från i somras..
t%C3%B6lt1.jpg

Får man vara lite nyfiken och fråga varför du rider med sadelöverdraget på?

om du har box vila bara första tiden får du inte ha han i box stot hage sen då får han luft tsf o lite o totta på. Det ät smidig om man kan stängsla in en lösdtift då kan de vars ute hela tiden med en liten plätt mark utanför.

hehe ja inte för att det är snyggt i alla fall :P Nä det regnade när vi red iväg o mockan på sadeln blir så ful av det.

Aha, ja det kan jag förstå. Jag gillar inte heller regn på sadeln, så jag brukar ta på min Darth Vader- kappan när det är pissväder. Supersnyggt det också, haha. Man kan ju alltid låtsas att det är en glamourös cape man har draperad över hästen. :p

*KL*

Idag är jag en stolt unghäst mamma. Min lille prins som jag hämtade hem i höstas gör sådana otroliga framsteg i komunikationen. Han är en väldigt lugn häst, skulle aldrig få för sig att knö sig på en eller vara allmänt "på". Jag uppfattar honom som väldigt blyg (väldigt nyfiken dock) och jag har absolut inte fått röra honom i ansiktet, pussa på honom eller liknande. Ansiktet har han varit otroligt rädd om (förmodligen också för att han inte sett mig som hans ledare till 100%). Idag satte jag mig ner med honom i hagen och jag märkte att han var ovanligt mysig. Han la sitt huvud i höjd med mitt, nosade mig i håret och i ansiktet och helt plötsligt lägger han sitt huvud lite lätt över min axel intill huvudet samtidigt som han lägger en frust. Hjärtat bara smälte. :p

Så här satt vi länge. Första gången som jag fått röra honom i ansiktet, pussa på honom och krama på honom när han desutom VILL och komuniserar tillbaka. Mitt hjärta!! Pojkvännen blev så stressad över att ta kort att han tappade kameran. Haha. :D Vart bara tvungen att få med det på bild!

img_4703_533990e2ddf2b3651999fed5.jpg

Vilken härlig bild! :)

*KL*

Jag red lektion på MYCKET pigg och taggad häst i lördags :D Även fast vi fick kämpa en del just för att han var så framåt så gick det riktigt bra! Min tränare var supernöjd med oss efteråt :)

Kl.

Vi har tagit de lite lugnt denna veckan då Perla varit lite svampig i båda bak samt svullen där muggen suttit. Hon har inte haft ont eller varit halt men tyckte det va bäst att ta de lite lugnt :)

Skulle man kunna få lite tips på hur man kan träna tölten så hon tar upp knäna lite bättre? Har inte sett henne tölta i nån bra och ren tölt med annan ryttare förut så har inte lagt märke till detta. Men i förra veckan red ja ut o töltade en runda i solskenet och såg då i skuggan att hon lyfterväldigt dåligt på båda framknäna även när ja får till den "fina" tölten (som känns bra från ryggen o är lite fart i samt ren). Har varken tillgång eller råd till att köpa viktboots så undrar därför om nån har tips :)

Ska träna för Terese från Gibraltar om några veckor o kommer nog få råd då, men ja tänkte ändå fråga här först :)

Alla hästar har inte hög aktion, och det är något som inte går att träna upp om det inte finns naturligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar