Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl.

Jösses vilket liv det har blivit ang. den nya domarhandledningen!!
Var själv och tävlade i fredags och poängen var ju inget jag direkt stoltserar med. Men jag biter ihop och tränar vidare..

I och med det menar jag såklart inte att det är okej att totalsåga ryttare. Tycker aldrig att negativ kritik ska användas i någon sammanhang, konstruktiv och positiv är det enda som utvecklar!

Kl.

Var själv och tävlade i fredags och poängen var ju inget jag direkt stoltserar med. Men jag biter ihop och tränar vidare..

Ja det blir svårare nu att få de högre poängen, dessvärre sätter många som inte nått högre poäng förut sitt hopp på det här. Ofta hänger det ju inte bara på avsaknad av flott häst, utan taktfel och stel och styv häst finns med här också. Det innebär att dr kommer att få slita rejält med lösgjordhet något många redan tror att de har.

Måste bara berätta en sak som jag är glad för: Jag och Saga jobbar på att få henne lite längre - men ändå fram till bettet. Hon är sorten som är lätt att samla men svårare att länga och äntligen har jag hittat hur jag ska göra för att få till det.

Det roliga var att jag bara insåg på väg till hästen hur jag skulle göra/känna och väl uppe på ryggen så fungerade det direkt. :banana::banana::banana:

Kl.

Helt galet!! Såklart är det en inkörningsperiod för domare vilket man som ryttare ska ha förståelse för. Att man skyller låga poäng på domarna är för mig otroligt respektlöst och tråkigt. Inte alls någon tävlingsanda.

Jag tävlade också i helgen och de poängen vi fick var vi värda, så enkelt är det. Det är bara hem och träna inför framtiden, inte klaga på systemet. Jag råkar för övrigt älska det nya systemet som berömmer god ridning och avslappnade hästar. :D Jag tror att det kan bli riktigt bra med de nya kriterierna och jag tror att det kommer att gynna duktiga ryttare!

Kl.

Ska tävla 1 maj första gången med den nya handledningen så det ska bli spännande. Men det kommer dröja innan man kommer in det där tror jag.

Alltså fy va gött påskväder vi haft! Har njutit varje sekund och självklart ridit alla fyra lediga dagar! :D Såhär hemskt hade jag och Laukur det igår ;)
10250117_10201935779743074_6959699568456852601_n.jpg

Förstår inte heller riktigt allt hallå jag sett om den nya domarhandledningen. Visserligen har jag inte ännu varit på tävlingar och sett hur den används i praktiken, men enligt mig såg den riktigt bra ut. Kan dock inte förstå varför folk gnäller på domarna, de försöker väl bara göra sitt bästa. Sedan tar det väl sin lilla stund före alla är ordentligt inkörda i det nya systemet.

I går var mamma och jag på ovalbanekurs, mamma med Rebbi och jag med Örn. Gick inte så bra som det skulle ha kunna gått då både jag och Örn var ganska okoncetrerade. Fick i alla fall några bilder på hur det ser ut i dagsläget. :)
Ganska roligt att jämföra med hur det sett ut tidigare.

Juli 2013, första ridna bildena jag har av oss (bästa bilden jag hittade):
13942787996_85efcbb7c9_b.jpg

I går:
13966329704_5dfff3c3ca_b.jpg

Såklart har vi ännu långt kvar att gå, dessutom syns ju inte alla små rollningar på gårdagens bild. :)

Sen är det väl skillnad på att få genomgående låga (men rättvisa) poäng och att få 6,2 av en domare och 2,1 av en annan ......

(Rent allmänt till diskussionen)

Sen är det väl skillnad på att få genomgående låga (men rättvisa) poäng och att få 6,2 av en domare och 2,1 av en annan ......

(Rent allmänt till diskussionen)

Absolut Michis!
Själv tycker jag det absolut tråkigaste är att min häst ÄR så mycket bättre än vad han var förra säsongen, han är starkare och bär sig själv på ett helt annat vis. Ändå så får jag lägre poäng nu än då. Jag tvivlar inte en sekund på att jag får de poängen jag ska ha men såklart känns det lite meningslöst att tävla. Och som det verkar känner fler som jag och då har vi ett stort problem tror jag.

Vi lär få räkna med en del inkörningsproblem, differenser av det slaget kan uppstå om en domar anser att man slagit i en brandvägg, exempelvis ridit för snabbt, medan en annan bedömer hastigheten som okej. Brandväggarna gör att man inte ska/får ge över en viss poäng oavsett hur bra resultat man gör i övrigt. Vi har ju alltid minst 3 domare på vanliga tävlingar så domarna stämmer ständigt av sin bedömning mot andra. Islandshästsporten är en bedömningssport och det kommer aldrig att bli perfekt samstämmighet.

Funderade också på om jag skulle sälja min A efter fredagens tävling eftersom vi inte verkar komma nånvart.
Men så red jag ut i solen med ridgjord och bettlöst micklem dagen efter och insåg att vi är grymma på just det, så vi får väl pyssla med det i framtiden istället för att tävla! :D

Funderade också på om jag skulle sälja min A efter fredagens tävling eftersom vi inte verkar komma nånvart.
Men så red jag ut i solen med ridgjord och bettlöst micklem dagen efter och insåg att vi är grymma på just det, så vi får väl pyssla med det i framtiden istället för att tävla! :D

Lite så tänker jag också! Nu har inte jag och Laukur tävlat mycket så jag ger inte upp än ;) Men skulle vi tappa suget så har jag en otroligt lyxig skogsmullehäst som jag kan glassa runt på hemma och ha askul tillsammans med :D

Vi lär få räkna med en del inkörningsproblem, differenser av det slaget kan uppstå om en domar anser att man slagit i en brandvägg, exempelvis ridit för snabbt, medan en annan bedömer hastigheten som okej. Brandväggarna gör att man inte ska/får ge över en viss poäng oavsett hur bra resultat man gör i övrigt. Vi har ju alltid minst 3 domare på vanliga tävlingar så domarna stämmer ständigt av sin bedömning mot andra. Islandshästsporten är en bedömningssport och det kommer aldrig att bli perfekt samstämmighet.

Jag tror som du, det kommer gå till sig och förändras de närmsta åren och sen kommer man själv ju få en annan syn på hur saker ska poängsättas när man är inne i det sas.

Jag tror som du, det kommer gå till sig och förändras de närmsta åren och sen kommer man själv ju få en annan syn på hur saker ska poängsättas när man är inne i det sas.
Jag med. Det är ju antagligen inte helt lätt för domarna själva heller att ställa om. Det är ju trots allt en bedömningssport och det är ju inte alltid det ser riktigt lika bra ut som det känns.

Känner mig rätt glad ändå att jag "börjar" tävla med den nya handledningen (När jag nu kommer börja tävla..) Det blir ingen omställning riktigt, senast jag tävlade var nog drygt 10 år sedan, på en annan häst och jag var en annan ryttare. Så det känns lite bra ändå att börja "på noll".

Jag tror som flera andra att nya handledningen kommer att ta ett tag på sig att landa.

Helgens tävling gick rent åt pipan!
Hästen gick som en klocka på framridningen och på banan fick vi rusgalopp och korsgalopp, samt att vi galopperade bort två passförsök.... SUCK på mig själv när jag vet att vi kan så mkt bättre!

I speedpassen fanns det noll bjudning och vi slog upp i galopp i båda försöken, vilket hittills aldrig har hänt, men läggningarna satt som en smäck i båda försöken!

Påt igen, bara att leta upp en ny tävling!

Lagom omotiverad ska jag i kväll rida den nyinköpta "så kallade" familjehästen som var tänkt till dottern...

Allmänt till domardiskussionen.

Jag var med på en prova-på dag där domarnas träning var i huvudfokus. Vi fick alltså rida typ pay n ride vilket program vi ville, i mitten stod ett femtontal domare och övade på nya handledningen. Jag kraschade rakt in i brandväggen för kort tempo, fick 3,0 för ren takt tölt som för mig gick långsamt(inte tillräckligt dock). Dessutom drog min och hästens kontakt ner rejält, vi var inte på samma våglängd. De räknade inte ut någon slutpoäng men mellan 4-4,5 trodde dom i V2... Det är ju inte deras fel att mina poäng blir sämre? Det är ju inget att diskutera, de förklarade vilka brandväggar och hur de tänkte. Jättebra för mig att höra och tror absolut det är lättare att förstå med ord än med några kommentarer på ett papper. Så mitt råd till alla som tävlar o undrar varför det gick som det gick -prata med domaren!

Jag bestämde att det inte blir fler tävlingar för mig och Kveikja. Hur mkt vi än tränar kommer vi aldrig få en mjuk lösgjord kort tempo tölt på tävling. Det är svårt att uppnå när båda blir som kylskåp inne på banan! Men hemma går det fint, är det nån häst jag har kontakt med så är det K... Vi känner varandra utan o innan. Men eftersom det inte funkar för oss med nya domarhandledningen så finns det ingen anledning att tävla längre. Vi har roligare hemma!

Däremot uppskattar jag nya domarhandledningen för det kommer bli mycket roligare som publik! Att god ridning lönar sig över flashiga hästar. Så till förmån för sporten som sådan så hoppar jag gärna över gångartstävlandet. Hoppas att det kommer fler trailtävlingar, dressyr och hoppning, kanske tom trec! Så vi gräsrötter som inte är så duktiga ändå får en anledning att komma ut lite!

Nästa v skall vi testa en Gaedingakeppni-kurs, intressant att se hur det blir. Spännande att se hur det blir iår, lite bättre har vi ju ändå blivit. Jag skall även gå takt-och gångartskursen nästa v, förväntar mig att förstå ännu bättre Vad det är nya domarhandledningen söker.

Men domare skulle jag aldrig våga bli. Det är ju skitsvårt att se o bedömma o jag kan tänka mig att det är mycket svårare nu när man skall bedömma lösgjordhet och kontakt dessutom. Det är lixom svårare att ta på än takt och tempo...

Jag skulle gärna vilja se lite fler typ paynrides för att just få träna på tävlingen o bedömningen går till.
Själv har jag inte tävlat innan men ser det lite som att nya handledningen som en ny "klass" alltså att det inte går att jämföra poängen från före med nya efter.

Jag bestämde att det inte blir fler tävlingar för mig och Kveikja. Hur mkt vi än tränar kommer vi aldrig få en mjuk lösgjord kort tempo tölt på tävling. Det är svårt att uppnå när båda blir som kylskåp inne på banan! Men hemma går det fint, är det nån häst jag har kontakt med så är det K... Vi känner varandra utan o innan. Men eftersom det inte funkar för oss med nya domarhandledningen så finns det ingen anledning att tävla längre. Vi har roligare hemma!

PRECIS det här jag menar! Tävlingarna kommer tappa ekipage. Känner själv precis som kvandi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar