Allmänt till domardiskussionen.
Jag var med på en prova-på dag där domarnas träning var i huvudfokus. Vi fick alltså rida typ pay n ride vilket program vi ville, i mitten stod ett femtontal domare och övade på nya handledningen. Jag kraschade rakt in i brandväggen för kort tempo, fick 3,0 för ren takt tölt som för mig gick långsamt(inte tillräckligt dock). Dessutom drog min och hästens kontakt ner rejält, vi var inte på samma våglängd. De räknade inte ut någon slutpoäng men mellan 4-4,5 trodde dom i V2... Det är ju inte deras fel att mina poäng blir sämre? Det är ju inget att diskutera, de förklarade vilka brandväggar och hur de tänkte. Jättebra för mig att höra och tror absolut det är lättare att förstå med ord än med några kommentarer på ett papper. Så mitt råd till alla som tävlar o undrar varför det gick som det gick -prata med domaren!
Jag bestämde att det inte blir fler tävlingar för mig och Kveikja. Hur mkt vi än tränar kommer vi aldrig få en mjuk lösgjord kort tempo tölt på tävling. Det är svårt att uppnå när båda blir som kylskåp inne på banan! Men hemma går det fint, är det nån häst jag har kontakt med så är det K... Vi känner varandra utan o innan. Men eftersom det inte funkar för oss med nya domarhandledningen så finns det ingen anledning att tävla längre. Vi har roligare hemma!
Däremot uppskattar jag nya domarhandledningen för det kommer bli mycket roligare som publik! Att god ridning lönar sig över flashiga hästar. Så till förmån för sporten som sådan så hoppar jag gärna över gångartstävlandet. Hoppas att det kommer fler trailtävlingar, dressyr och hoppning, kanske tom trec! Så vi gräsrötter som inte är så duktiga ändå får en anledning att komma ut lite!
Nästa v skall vi testa en Gaedingakeppni-kurs, intressant att se hur det blir. Spännande att se hur det blir iår, lite bättre har vi ju ändå blivit. Jag skall även gå takt-och gångartskursen nästa v, förväntar mig att förstå ännu bättre Vad det är nya domarhandledningen söker.
Men domare skulle jag aldrig våga bli. Det är ju skitsvårt att se o bedömma o jag kan tänka mig att det är mycket svårare nu när man skall bedömma lösgjordhet och kontakt dessutom. Det är lixom svårare att ta på än takt och tempo...