Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är också sugen på det bettet @Snurre . Min man blir väl galen på mig om jag köper ÄNNU ett bett ;)

Har alltid haft rakt eller vanligt tredelat med lösa ringar. Men Laukur är så känslig så det får inte hända för mycket i munnen samtidigt som ett vanligt rakt blir lite cykelstyre känsla och det gillar ingen av oss. Köpte därför ett baucherbett och han blev MYCKET lugnare! Men detta får jag inte tävla på så jag köpte ett tredelat med fasta ringar (vet inte varför jag inte gjort det innan) så det är det jag kör mest med nu eftersom vi ska tävla. Men provade baucherbettet igen förra veckan och det var inte alls samma känsla längre. Uppenbarligen funkar vi båda bäst på tredelat med fasta ringar :)

Idag var hovis ute och skodde Sol.
Jag fick lite panik för ett tag sen (som jag tyvärr lätt får när det är något som riskerar att vara minsta lilla fel på pålle) när jag fick kommentarer på Sols hovar från både en annan hovslagare och från osteopaten som behandlar Sol. Först var jag rädd att det blivit något fel i skoningen och målade såklart upp värsta scenariot om att jag behövde byta hovslagare. Gick och hade fruktansvärda kval i ett par veckor och landade sen i att Sols hovar har blivit så oändligt mycket finare sen jag köpte henne, och jag litar på min hovslagare, så jag berättade vad de hade sagt och hon förklarade hur Sols hovar fungerar och hur hon belastar. Så nu känns det jättebra igen, och jag är glad att jag inte rusade iväg och bytte hovslagare mitt i all panik.
Hon berättade även att hon hade en kund som varit på en känd klinik för hältutredning och att klinikhovslagaren (som tydligen är känd för att vara riktigt duktig) hade frågat vem som hade skott hästen så bra. Känns tryggt att veta att man har en duktig hovslagare, och nästa gång folk kommenterar något så ska jag försöka att inte få panik innan jag tagit reda på bakgrunden.

Tydligen belastar min lilla häst inte samma sida av hoven som de flesta andra gör, så därför växer ju hoven lite annorlunda. Hovslagaren visade de formade skorna och sa att Sol har högerskon på vänster fot och tvärt om.

Så himla typiskt min häst att inte vara som alla andra :p

Idag var hovis ute och skodde Sol.
Jag fick lite panik för ett tag sen (som jag tyvärr lätt får när det är något som riskerar att vara minsta lilla fel på pålle) när jag fick kommentarer på Sols hovar från både en annan hovslagare och från osteopaten som behandlar Sol. Först var jag rädd att det blivit något fel i skoningen och målade såklart upp värsta scenariot om att jag behövde byta hovslagare. Gick och hade fruktansvärda kval i ett par veckor och landade sen i att Sols hovar har blivit så oändligt mycket finare sen jag köpte henne, och jag litar på min hovslagare, så jag berättade vad de hade sagt och hon förklarade hur Sols hovar fungerar och hur hon belastar. Så nu känns det jättebra igen, och jag är glad att jag inte rusade iväg och bytte hovslagare mitt i all panik.
Hon berättade även att hon hade en kund som varit på en känd klinik för hältutredning och att klinikhovslagaren (som tydligen är känd för att vara riktigt duktig) hade frågat vem som hade skott hästen så bra. Känns tryggt att veta att man har en duktig hovslagare, och nästa gång folk kommenterar något så ska jag försöka att inte få panik innan jag tagit reda på bakgrunden.

Tydligen belastar min lilla häst inte samma sida av hoven som de flesta andra gör, så därför växer ju hoven lite annorlunda. Hovslagaren visade de formade skorna och sa att Sol har högerskon på vänster fot och tvärt om.

Så himla typiskt min häst att inte vara som alla andra :p
Det här med hovar som inte är som på andra... Min dam skruvar bak och sliter bakskor till förbannelse! Finns hundra åsikter om hur och varför och vad som ska göras eller ej har dock hittat en fantastisk hovis vars omdöme jag litar på fullständigt och vi har efter lite trixande hittat vad som fungerar bäst för henne.

Mao alla hästar är inte gjutna i samma form men kan fungera och hålla ändå :)

@Elina8 hur menar du vänster sko på höger hov osv?

Den sidan de belastar blir rakare. Hon hade nån sko (kommer inte ihåg märket) som var formad för att passa och den som var anpassad för vänster hade hon haft på höger. Det berodde på hennes benställning, att hon belastar på andra sidan eller hur man ska säg.
Jag är världssämst på att förklara såna här saker. Jag förstår när jag ser det framför mig, men kan inte sätta ord på det riktigt. Inte mitt område detta.

@Reykur min älskar det bettet. Gapar efter det ungefär som om jag sträckte fram en morot när jag tränsar.
Suger fint på det och vi avslutar alltid med ett läppstift på läpparna. Upplever henne något mer stum än på
t.ex. ett rakt globus med fasta ringar men inget större problem :)

@Elina8

Det är samma hovslagare som jag har o det var Snöggur som fick så fint omdöme om hovarna när vi var hos veterinären! (ingen mindre än SIFs landslagsveterinär så islandshästar kan han). Jag är jättenöjd med henne, hon har verkligen fixat mina kusars hovar, som ju hade dragit iväg till långa ankfötter med gamla hovslagaren...

@Michis Jag har ju iofs samma hovslagare som Elina men mina har oxå speciella höger/vänsterskor. Jag har dock aldrig frågat varför, utan bara sett till att ta rätt sko när hon frågar efter den ;)

Jaså va de ni, va kul!

Jag har varit med om förr att en häst blivit väldigt felverkad, så jag är skiträdd för det. Vet ju hur fort det kan gå snett och vilken tid det tar att rätta till. Så det känns bra att ha en som vet vad hon gör.

Jaha, vet ju att det är en storleksmärkning men aldrig tänkt på att den sitter på olika sidor!
Nu har jag lärt mig nåt nytt alla!
Tack :)

Alltid lär man sig nåt nytt, väldigt ont om välsorterade hovlagarbutiker i närheten, de har bara en modell av ridhästskor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar