Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fin han är @Michis!!

Har lekt med en extremt pigg Rá idag! Det var full pass(fast det ser väldigt mjukt ut, kanske bara är passtaktig tölt?) här längs vägarna, hon kröp nästan ur sitt skinn så pigg var hon.
wpid-dsc_3077_20140428173555566.jpg

Det var inte helt lätt att få henne stå still inför kameran ens efter 40min i skogen... Kveikja var mindre nöjd över att hon inte lyssnade... Haha

Unghästar är verkligen underbara att jobba med!

Idag red jag ut själv. Första gången han gick på som vanligt :bump: Inget ålande, stampande, parkerande! Bara lite mindre turbo än vid sällskap. Som avslutning på turen trillade helt plötsligt sidförande hjälper på plats :)

På söndagen var jag på första tävlingen (V5) med Örn, och @drysno var på sin första tävling med Rebbi (också V5).

Det gick nu väl helt ok för att vara första gången. På uppvärmningen töltade Örnen relativt bra (så som han nu töltar), men när vi kom in på ovalbanan blev han ganska direkt skrämd av speakern och glömde bort hur man töltar. Största delen av tölten blev trav eller travgalopptölt :angel:. Traven gick helt ok efter att pojken förstod att det nog går att trava lugnt också. Skritten och galoppen gick sedan bättre, men de är också hans bästa gångarter.

Så att, det kunde ha gått mycket bättre, men jag är ändå nöjd med min lilla fjanthäst. :) Nu finns det mycket utrymme för förbättring i alla fall. :D Vi blev dessutom andra och fick en fin rosett! (Sedan behöver jag väl inte nämna att det bara var vi två i klassen? :angel:)

På tal om tävling så funderar jag på att dra med mig min Röda Råtta på tävling i sommar. Mer oflott häst får man leta efter, men hon har fem rena gångarter - även om femmans växel kärvar ibland (mest mattes fel) :angel: - så nån liten töltklass eller fyrgång kanske vore något. Om jag törs :D

Här är det tvära kast, en lång period har tölten varit svår men traven har börjat bli allt bättre. I förra veckan försvann traven och jag var orolig att hon sträckt sig eller nåt. I söndags töltade hon istället som en liten duracellkanin.

Och idag förvånade hon mig igen!
På vägen hem är en kurva, vi kom i galopp och jag tyckte hon kom lite väl snabbt genom kurvan och gjorde en halvhalt, POFF! Sa det bara så låg hon i pass.
Hon är ju väldigt lätt att lägga, men jag har aldrig lagt henne ur en kurva förr och det är väldigt sällan hon har lagt sig när det inte var planerat från min sida. Nåt annorlunda måste jag ju ha gjort, även om jag själv tyckte att jag bara gjorde en vanlig halvhalt.

Det kändes så klockrent sa jag skrek BRA med skitfjantig falsettröst och lilla Solstrålen gasade på lite till, spetsade öron hela tiden. Nedtagningen gick jättesmidigt den också, så sen fick hon gå utanför hagen och käka maskrosor :D
Duktig flicka!

På tal om tävling. Hur långt brukar ni ha att åka till tävling? Jag har ca 2h till alla lätt/provapå tävling i sommar rädd att pålle tröttnar på 4h resa o typ 1h ridning:( men sugen på att prova tävling.

På tal om tävling. Hur långt brukar ni ha att åka till tävling? Jag har ca 2h till alla lätt/provapå tävling i sommar rädd att pålle tröttnar på 4h resa o typ 1h ridning:( men sugen på att prova tävling.

Till min hemmaklubbs banan har jag 15 min till ungefär och min grannklubbs bana är det dryga timmen.

@Sansko och @Lobelia , jag borde våga... Jag vet ju vad jag har och vad jag inte har. Som sagt, inte flott men med stabila taktmässiga gångarter (om JAG sköter mig i traven, låter henne länga sig och RIDER) och lite bra ridning från mig borde vi kunna få OK poäng i fyrgång.

Hon är också oerhört enkel att ha med, cool med allt, skulle möjligtvis kunna börja flörta vilt med alla hingstar och upplysa halva landet om att hon är villig :angel:

Jag är helt kär i "min" fyraåring! I förrgår fick hon skor fram och vilken skillnad i hur hon vågade ta i. Tidigare har hon travat extremt försiktigt och "trippat" fram i tölten men nu så bara hon gasade på... :) Ursäkta den extremt suddiga bilden som är tagen från en mobil-film... :)

(och ja, hennes färg är ett mysterium så färgexperter får gärna fördjupa sig ;) )

10299693_1412043805737684_132154669_n.jpg

Jag har en kvart-tjugo minuter till stora banor i Helsingborg. Nästa tävlingsplats ligger kanske 30-40 minuter iväg så det är lyxigt!

Hade en fantastisk känsla igår när jag red! Laukur var pigg och framåt (som alltid iof ;)) och lyssnade super på mina hjälper! :) Han fick baken under sig bra i tölten och även i traven och formen var helt okej. Kunde bara trycka på för att få det där extra och han gick suuper! Hoppas den känslan följer med oss in på tävlingsbanan i morgon :)

Ikväll ska Laukur duschas! Inte kul att duscha en långhårig häst som fäller.... Men skönt när det är gjort :) Sen ska det putsas läder och packas. Ska jobba till kl 17 också ;)

Jag är helt kär i "min" fyraåring! I förrgår fick hon skor fram och vilken skillnad i hur hon vågade ta i. Tidigare har hon travat extremt försiktigt och "trippat" fram i tölten men nu så bara hon gasade på... :) Ursäkta den extremt suddiga bilden som är tagen från en mobil-film... :)

(och ja, hennes färg är ett mysterium så färgexperter får gärna fördjupa sig ;) )

10299693_1412043805737684_132154669_n.jpg
Har du en bättre bild för att se färgen? Där ser det ut som musblack, men lite svår bild att avgöra på. ;)

Har du en bättre bild för att se färgen? Där ser det ut som musblack, men lite svår bild att avgöra på. ;)

Absolut! Men nä, musblack är hon ej :)

DSC_0758-e1394999546427-682x1024.jpg

DSC_0750-1024x873.jpg

Mamman ser ut att vara silverbrun (men är registrerad som fux). Mormodern är mörkröd. Pappan är rödblack.
Finns det sotrödblack? ;)

Edit:
Pappan som ung, framförallt de mörka benen hos henne får mig konfunderad!
IMG_0728.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud