Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur lägger man in bilder i nya forumet?

Klicka på ikonen bild och klistra in webbadressen som jag har förstått det :)

Tänkte höra hur ni med bebisar jobbar med dem på bana - vad kan man förvänta sig gällande ställning, böjning och sidoförflyttande etc. Jag har ju min fyraåring som har rätt lätt för sig (Riden sporadiskt sedan februari o går i 4 rena gångarter samt visat pass vid avsaktning fr galopp, svarar för sätet och formar sig lätt i skritt/tölt) så jag är rädd att jag höjer kraven för fort, tidigare har jag mycket mer haft fokus på att de ska gå dit jag vill och tänka framåt, men den delen är bara där... :)

Tänkte höra hur ni med bebisar jobbar med dem på bana - vad kan man förvänta sig gällande ställning, böjning och sidoförflyttande etc. Jag har ju min fyraåring som har rätt lätt för sig (Riden sporadiskt sedan februari o går i 4 rena gångarter samt visat pass vid avsaktning fr galopp, svarar för sätet och formar sig lätt i skritt/tölt) så jag är rädd att jag höjer kraven för fort, tidigare har jag mycket mer haft fokus på att de ska gå dit jag vill och tänka framåt, men den delen är bara där... :)

stärka fysiskt mest kanske. ?

Nu har jag äntligen kommit på hur man gör!

Bildbomb från Söndagens tävling:

DSC_00972_zps2127e7b7.jpg

DSC_0081_zps6f1ef110.jpg

DSC_0136_zps47bcc3d5.jpg

DSC_0155_zpse766cdb7.jpg

Snappe är likadan som din.
Begåvad, bjuder framåt, tar förhållningar. På honom har jag gått vidare men är noggrann med KORTA pass. Han går undan för skänkeln, vänder in för skänkeln, böjer höger och vänster.
Han bär sig själv extremt bra och svarar på sidförande med samling.
Varför sitta och "åka" på en häst som är redo för mer? Då är det bättre att gå vidare och istället lägga in fler vilodagar/kortare träningspass!
Så gör jag med min 4 åriga naturbegåvning som är Sutten på sedan februari.

Min Brenna hade också väldigt lätt för sig och jsg började rätt tidigt rida henne som en "vanlig" häst, fast kortare ridpass. Hon fick däremot mkt långa viloperioder, oskodd i flocken så jag inte skulle bli frestad att köra på för mycket. Idag har jag en supertrevlig och positiv 6-åring så det verkar ha funkat bra för henne

Fatta besvikelsen när man ställs sig in på att hämta hem nya stjärnan idag å så är det punka på transporten... :banghead:

Så det blir imorgon istället!! :cool::p

Snappe är likadan som din.
Begåvad, bjuder framåt, tar förhållningar. På honom har jag gått vidare men är noggrann med KORTA pass. Han går undan för skänkeln, vänder in för skänkeln, böjer höger och vänster.
Han bär sig själv extremt bra och svarar på sidförande med samling.
Varför sitta och "åka" på en häst som är redo för mer? Då är det bättre att gå vidare och istället lägga in fler vilodagar/kortare träningspass!
Så gör jag med min 4 åriga naturbegåvning som är Sutten på sedan februari.

+ @Mist Tack för bra återkoppling! Då är jag inne på rätt spår! Tänkte även få in en del skogspromenader och mycket klättring då hon inte är så musklad ännu. Vila blir det rätt naturligt sen, är ju bortrest typ hela sommaren exempelvis ;) (och under träningsperioder går hon c:a 3 dgr/vecka)

Buke kommer bli bombade med bilder imorgon.
Jag vill inte berätta eller avslöja fören papperna är skriva å han står i transporten och är MIN... Man vet aldrig vad som kan hända :p

Buke kommer bli bombade med bilder imorgon.
Jag vill inte berätta eller avslöja fören papperna är skriva å han står i transporten och är MIN... Man vet aldrig vad som kan hända :p

Jag förstår PRECIS hur du känner, haha. När jag skulle hämta hem Tyra vågade jag inte ens köpa ett träns innan hon liksom stod i stallet och det var "verkligt". Så jag ägde en grimma, inget mer. Sen åkte jag till hööks dagen efter. :p

KL
Nu är ÄNTLIGEN prinsen opererad! Allt gick finemang, han fick stort A i uppförande på kliniken:love: Som narkossköterskan sa: han är inte bara snygg att se på, vilket fantastiskt lynne!
Det brutna griffelbenet fick vi med hem som souvenir:crazy: Nu åter står boxvila i 2v (Dropi tycker 2 dagar räcker...) och sedan blir det sjukhage. Han går jättefint på benet redan nu så vi håller tummarna att allt läks som det ska. Bifogar bonusbild på min prins:p
8A8964D2-3F8A-4693-8FC3-00C9AF2D2795_zpsuyf29dio.jpg

IMG_1728_zps27c7b0c2.jpg

Detta är alltså Glimur från Jämtesjön. Valack, född 2009.
e: Hergeir frá Þjótanda

Varit hingst fram till för 2 månader sedan. :)
Riden i alla gångarter men är inte utbildad eller igentligen inriden på något Sett.

Nu ska han äta upp sig å sätta lite muskler för han är väldigt tunn, blir nog bra när han släpps på bete å så :)

Har varit en orolig själ som hingst, nu betydligt coolare å har tid att äta :)

Vårt största problem kommer nog vara att hitta en sadel som passar, då han har en väldigt kort rygg. Han är hög, har lååååånga ben men kort rygg.;)

Senast ändrad:
Detta är alltså Glimur från Jämtesjön. Valack, född 2009.
e: Hergeir frá Þjótanda

Varit hingst fram till för 2 månader sedan. :)
Riden i alla gångarter men är inte utbildad eller igentligen inriden på något Sett.

Nu ska han äta upp sig å sätta lite muskler för han är väldigt tunn, blir nog bra när han släpps på bete å så :)

Har varit en orolig själ som hingst, nu betydligt coolare å har tid att äta :)

Vårt största problem kommer nog vara att hitta en sadel som passar, då han har en väldigt kort rygg. Han är hög, har lååååånga ben men kort rygg.;)

Fast om han är riden i alla gångarter så är han ju inriden i den bemärkelsen ;)
Kul med en sån rå häst! Härligt uttryck! Fler bilder tack ;)
Hur gammal är han?

Kan tipsa om Ordo Equester Venus, eller equipe.
Snarpur har EXTREMT kort rygg men båda dessa har funkat. (Anläggningsyta 42-43cm).
Ordon måste jag tyvärr sälja då den är lite för bred för Snappe.

Fast om han är riden i alla gångarter så är han ju inriden i den bemärkelsen ;)
Kul med en sån rå häst! Härligt uttryck! Fler bilder tack ;)
Hur gammal är han?

Kan tipsa om Ordo Equester Venus, eller equipe.
Snarpur har EXTREMT kort rygg men båda dessa har funkat. (Anläggningsyta 42-43cm).
Ordon måste jag tyvärr sälja då den är lite för bred för Snappe.
Född 2009.....så 5:)
Ja jo inriden i den bemärkelsen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 797
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar