Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fin Glimur!

Jag och Snorri har börjat rida för vår granne som är dressyrtränare. En underbar tränare av gamla skolan som ser detaljerna och är väääldigt mjuk och uppmuntrande och tycker att Snorri är så söt så :D Känns kanonbra, vi får precis den hjälp vi behöver. Sen när vi inte kommer längre i ovalbanegrenarna så får vi väl tävla dressyr mot de stora bruna!

Imorgon är det säsongens första tävling, börjar lite snällt med T8 och V5 eftersom han varit konvalescent så länge. Sen blir det till att gå upp till öppen klass!
Vi hoppas på att gångarterna förbättrats men att vi också kan plocka lite poäng på kontakt och lösgjordhet. Det återstår att se ;) Håll tummarna :)

Åh. Sitter och suckar för mig själv. Nån som har lust att köpa häst och betala alla kostnader som kommer med hästägandet till mig?
Lovade mig själv en gång att aldrig mer fästa mig vid en häst som inte är min egen. Och nu är jag på väg att trilla dit igen lik förbannat!
Fastnar mer och mer för skäcken jag rider nu, han börjar hitta formen igen och bjuder fram fint. Tölten börjar släppa allt mer och de andra gångarterna orkar han nu hålla rätt form i allt längre.
Han är fortfarande nervös och hoppig, har stuckit ett par ggr med ägaren då han blivit skrämd.
Vi diskuterade för nån dag sedan att han egentligen borde komma till en privatryttare som har tålamod och en mjuk men bestämd hand, som ger honom all den kärlek och tid han behöver.
Jag önskar att denna någon var JAG.
Jag tror inte att han nånsin kommer bli samma trygga häst som han en gång var. Men däremot tror jag att han har framtiden för sig och kan bli en mycket trevlig häst till rätt ryttare. Den fördelen jag har är att jag har inget att jämföra honom med, jag kände honom inte tidigare så jag blir inte besviken av hur han kan uppföra sig nu, hans ägare har det jobbigare då hon kände honom väl innan han for illa.
Nu är det bara en vecka kvar tills vi debuterar på tävlingabanan, ska bli spännande att se hur han fixar det, tur att det i alla fall är på hemmaplan.

Åh. Sitter och suckar för mig själv. Nån som har lust att köpa häst och betala alla kostnader som kommer med hästägandet till mig?
Lovade mig själv en gång att aldrig mer fästa mig vid en häst som inte är min egen. Och nu är jag på väg att trilla dit igen lik förbannat!
Fastnar mer och mer för skäcken jag rider nu, han börjar hitta formen igen och bjuder fram fint. Tölten börjar släppa allt mer och de andra gångarterna orkar han nu hålla rätt form i allt längre.
Han är fortfarande nervös och hoppig, har stuckit ett par ggr med ägaren då han blivit skrämd.
Vi diskuterade för nån dag sedan att han egentligen borde komma till en privatryttare som har tålamod och en mjuk men bestämd hand, som ger honom all den kärlek och tid han behöver.
Jag önskar att denna någon var JAG.
Jag tror inte att han nånsin kommer bli samma trygga häst som han en gång var. Men däremot tror jag att han har framtiden för sig och kan bli en mycket trevlig häst till rätt ryttare. Den fördelen jag har är att jag har inget att jämföra honom med, jag kände honom inte tidigare så jag blir inte besviken av hur han kan uppföra sig nu, hans ägare har det jobbigare då hon kände honom väl innan han for illa.
Nu är det bara en vecka kvar tills vi debuterar på tävlingabanan, ska bli spännande att se hur han fixar det, tur att det i alla fall är på hemmaplan.

Åh vad jobbigt för dig, håller tummarna för att tävlingsdebuten går bra i alla fall! :)

*kl*
Idag får 4-åringen skor bak också så snart får hon väl anses vara vuxen! Red ut i skogen igår och känns så otroligt trygg i sig själv hela tiden, klarar av att jag fastnar med benen i snår och måste lyfta grenar som vi rider under etc... :)

Fin Glimur!

Jag och Snorri har börjat rida för vår granne som är dressyrtränare. En underbar tränare av gamla skolan som ser detaljerna och är väääldigt mjuk och uppmuntrande och tycker att Snorri är så söt så :D Känns kanonbra, vi får precis den hjälp vi behöver. Sen när vi inte kommer längre i ovalbanegrenarna så får vi väl tävla dressyr mot de stora bruna!

Imorgon är det säsongens första tävling, börjar lite snällt med T8 och V5 eftersom han varit konvalescent så länge. Sen blir det till att gå upp till öppen klass!
Vi hoppas på att gångarterna förbättrats men att vi också kan plocka lite poäng på kontakt och lösgjordhet. Det återstår att se ;) Håll tummarna :)

Vi vann V5 igår, lite låga poäng men jag tyckte alla låg lågt.
Blev femma i T8 med dåliga poäng. Men han gick väl inte suveränt heller.

Nu gjorde jag ju inte som jag gnällt om, dvs fråga domarna, men jag hade inte tid. Det jag tyckte var synd var att det var stora skillnader mellan poängen (men det ordnar sig nog, det är väl att olika domare slagit i olika brandväggar) MEN det som faktiskt irriterade mig var att poängen låg typ som förr. Fina hästar som gick mot handen låg på runt 6 poäng. Hästar som vat mindre flotta men mjukare låg lägre. Riktigt, riktigt, spända hästar med underhals och flaxigt huvud låg på över 4.

Som sagt, borde frågat, men var mer intresserad av att få i mig lunch och åka hem ;)

Nästa tävling 7 juni! Sen blir det dressyrtävlingar i sommar också. Få se vad vi trivs bäst med i slutändan.

En annan kursdeltagare fotade mig och Tyra igår på ovalen, ser massor fram emot bilderna! Lovar att dela med mig. :p

Tyra är ju ganska nyligen töltsatt, och lite "efter" i utbildningen iom att hon stått med föl och inte tränats en ganska lång tid. Jag har tyckt att jag haft svårt att få till tölten riktigt på banan, både ridbanan och ovalen (tror det sitter i huvudet på matte..). Ute rakt fram på en skogsväg töltar hon alltid som en klocka, men jag har tyckt att vi bara fått motstånd och spänning när vi töltat på banan. Men igår alltså! :love: Hon töltade helt klockrent, båda varven på ovalen, varv på varv. Det bara satt där! "lösningen" kanske var lite kontroversiell jag vet inte. Instruktören satte en inspänningstygel väldigt löst från nosgrimman och ned mellan frambenen och sa "Så, nu kanske du kan koncentrera dig på att RIDA tölt istället för att oroa dig för vad hon gör med huvudet."

Och den väldigt enkla lösningen, som jag nästan känner mig dum som inte "kommit på" själv, är ju att driva sig ur problemen. Börjar hon trampa luft, driv! Börjar hon falla framåt, snabbt uppresande tygeltag samt driv! Rollar hon, driv! Och det var verkligen nyckeln.

Nu ska vi bara jobba på styrkan och överlinjen sen jävlar! Såhär tänker jag - Jobba med mycket övergångar skritt-tölt-skritt med fokus på formen i igångsättningen, fortsätta jobba lösgörande i grundgångarterna. Rida ute mycket och bygga styrka. Tänker jag rätt? Hur hade ni gått vidare med träningen för att få henne att stärka överlinjen på en häst som gärna blir hög i formen i tölten?

Här kommer en riktig skitbild som jag fotade av kameran, så ser ni lite vad jag menar. Hur hade ni tränat vidare?

20140511_155743_zpss620uqu3.jpg

Lille häst lille häst vilka skutt du tar,
sitter svans sitter svans sitter svansen ändå ändå kvar.

Så far och flyg och ryk och ränn
och bom sicka bom ä du med på den så spring och skrik
och kom igen och bom sicka bom ut i mässingen,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 797
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar