Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis va roligt! @Paulina :) Kände mig som dig när vi var iväg och tävlade 1 maj! Min häst är också hur simpel som helst att åka med och gör alltid sitt bästa för att göra mig nöjd :love:

KL

Update från sjukboxen.
Allting går bra. Dock fick jag skrota kravet att ha Dropi på box 24 tim/dygnet, han hade förstoppningskolik i vintras och trots paraffinolja och betfor i mängder märktes snabbt att stå still i box var katastrof för hans mage. Så det blev en liten sjukhage på gräs i omgångar under dagarna, ca 1 tim åt gången. Nu hålls magen i schack.
Han stöder/går fint på det opererade benet, har gjort ända sen operationen. Har bytt bandage och op såret läker jättefint, torrt och ingen svullnad.
Han tycker dock att livet är ganska trist. Dock har vi fått en nykomling i stallet som står inne på nätterna och det verkar Dropi gilla mycket, plus i kanten att de också hinner lära känna varandra lite innan Dropi går ut i hagen med de andra.

Nu en fråga: Dropis vikt.
Han är extremt svår att få ner i vikt. Målvikten är 340-350 kg. När vi kom in på op vägde han 399 efter att ha stått på vila i nästan 6 veckor med en dagsgiva på 6 kg analyserat hösilage och lite gräs i hagen.
Nu rör han sig minimalt och kommer göra det den närmsta månaden. Har vi tur och allt läker som det ska räknar vet med att han sätts igång till midsommar.
På box får han 1,5 kg hösilage på morgonen och lika mycket på kvällen, däremellan ca 2-3 tim gräs totalt.
Han minskar inte ett endaste litet gram.
Att sätta igång en överviktig, opererad häst som dessutom sprutats båda fram pga kotledsinflammationer känns ganska dystert.
Hur hade ni tänkt ang fodret?
Hur hade ni tänkt ang igångsättningen/träningen?
Tacksam för alla råd och tips.

Kl.
Har en riktigt djup svacka i ridningen för tillfället.. Självförtroendet är i botten och jag känner mig helt värdelös.
Av någon okänd anledning har en rädsla vuxit sig fram och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den. Känner mig rädd när jag är ute med min egna häst som aldrig skulle hitta på nått tok och att rida någon annan häst känns det inte som att jag någonsin kommer våga. Vad gör man åt sånt här egentligen? :(

Rider lektion varje vecka och förra veckan skulle vi hoppa(en av anledningarna till att jag slutade rida ponny)... Var skit rädd men lika stolt efteråt när jag tagit mig över! Känns som att jag måste göra något åt detta om det ens ska vara någon idé att ens fortsätta rida..

Kl.
Har en riktigt djup svacka i ridningen för tillfället.. Självförtroendet är i botten och jag känner mig helt värdelös.
Av någon okänd anledning har en rädsla vuxit sig fram och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den. Känner mig rädd när jag är ute med min egna häst som aldrig skulle hitta på nått tok och att rida någon annan häst känns det inte som att jag någonsin kommer våga. Vad gör man åt sånt här egentligen? :(

Rider lektion varje vecka och förra veckan skulle vi hoppa(en av anledningarna till att jag slutade rida ponny)... Var skit rädd men lika stolt efteråt när jag tagit mig över! Känns som att jag måste göra något åt detta om det ens ska vara någon idé att ens fortsätta rida..
Hur mår du överlag?

@FreSus

Himla svårt det där! Man vill ju inte dra ner för mycket på grovfodret, speciellt inte när de inte rör sig och har haft kolik. Står han på halm i boxen eller hur gör du där? Annars är ju ett bra sätt att hålla igång magen utan att de går upp i vikt att fodra med halm av god kvalitet samtidigt som man ger grovfoder så det precis täcker behovet. :) Men halm kanske han redan får?

Nej, ingen halm. Däremot mycket asp/ask grenar för sysselsättning och hålla igång magen.
Även om halm håller god kvalite så innehåller det energi, vilket han absolut inte behöver.
Så ja, det är moment 22.

Nej, ingen halm. Däremot mycket asp/ask grenar för sysselsättning och hålla igång magen.
Även om halm håller god kvalite så innehåller det energi, vilket han absolut inte behöver.
Så ja, det är moment 22.

Banta på halm tror jag på. Ge absolust min av energibehovet och när du beräkna in halmen! Den har antagen lägre energi än höt/silaget du ger. Så då får han mer att tugga.

@Snurre
Absolut värt att prova MEN, han är inte så JÄTTEintresserad av hösilaget och jag misstänker att han inte kommer att vara det med halm heller eftersom det smakar ju ännu mindre.
Hur lågt skulle du räkna hans energibehov i dagsläget? Vårt hösilage har en kvot på 6,2 tror jag.

Kl.

Gör något annat en stund! Antingen om du lägger ned kraven ett tag, rider ute i skogen, umgås från marken, osv. Eller så byter du spår en stund. :) Åk iväg och träna för en helt annan tränare, testa något nytt, utmana er. Två tvärts om råd men. :p

@FreSus
hästSverige.se har ett gratis foderstatsprogram. Där fyller du i dina analysvärden och hästens vikt o lite annat. Då kan du få ut rimlig giva:)

@Snurre
Absolut värt att prova MEN, han är inte så JÄTTEintresserad av hösilaget och jag misstänker att han inte kommer att vara det med halm heller eftersom det smakar ju ännu mindre.
Hur lågt skulle du räkna hans energibehov i dagsläget? Vårt hösilage har en kvot på 6,2 tror jag.
Hur mycket MJ är det per kg TS? Kvoten säger inte så mycket om det.

@Snurre

Jag har aldrig gillat halm som nödlösning och som bantningsmedel. Då är sly och sånt bättre för att fördriva tiden med mellan målen.
Jag var och lyssnade på en veterinär som sade att boxvila är förlegat. Det behövs enbart vid benbrott. Mindre hage med lugn kompis om vila är nödvändigt.

Banta på halm tror jag på. Ge absolust min av energibehovet och när du beräkna in halmen! Den har antagen lägre energi än höt/silaget du ger. Så då får han mer att tugga.
Bästa bantningstipset jag har är att köpa ett hö med riktigt låga näringsvärden i. då kan man ge volymmässigt en 7-10 kilo= hästen får bra tuggtid och slipper stå hungrig men får trots detta inte i sig den närin den mehöver för att hålla hullet= hästen går ner i vikt.

Hästen funkar precis som vi ska man gå ner finns 2 altenativ., antingen ökar man motionen eller minskar på maten så man får mindre i sig än vad man gör av med.
Det går alltså inte att bygg muskler och samtidigt begära att hästen ska gå ner i vikt, en häst bygger precis som vi människor bäst muskler när man ligger på något överskott av energi och har några pluskilon fett på kroppen.:)
Så om man vill ha hästen på bete är sommarhalvåret den bästa tiden att bygga muskler på en häst, och när man stallar in börjar man banta ner den och få ner den i hull.
När man sedan är nöjd med musklerna och vill tävla seriöst och hög nivå är det dessvärre inge bete som gäller för hästen, man kan inte få kakan och samtidigt äta den.
Vad jag vet har ingen OS häst varken i hopp eller dressyr sina hästar ute dygnet runt mitt under tävlingsperioden, man kan låta de gå i större gräshage under dagen dock.

Ger man för lite hö kan man få problem med magen och tarmarna på sin häst, å i värsta fall dör den, då en hästs mage inte är gjord att å tom halva dagarna!

Inom isisvärlden är det vanligt att ha fri tillgång på mat, visserligen de mest naturlig för hästen.
Men eftersom vi alla flesta här inne har hästen för vi vill träna och tävla eller iallafall rida på den.
Så är det inte snällt i min mening att ha en smällfet häst och kräva att den sedan ska prestera nått.
Det är som att kräva att en fet människa med 100 kilo övervikt ska springa ett maratonlöp och blir arg när den inte orkar!

Inte snällt!

Jag har aldrig gillat halm som nödlösning och som bantningsmedel. Då är sly och sånt bättre för att fördriva tiden med mellan målen.
Jag var och lyssnade på en veterinär som sade att boxvila är förlegat. Det behövs enbart vid benbrott. Mindre hage med lugn kompis om vila är nödvändigt.
Nyfiken. Varför gillar du inte halm som foder? Förutsatt att den är hygienisik.

Sly håller jag med om att det är bra sysselsättning. O liten boxhage måste ju stimulera hjärnan mer än box inne?

Nyfiken. Varför gillar du inte halm som foder? Förutsatt att den är hygienisik.

Sly håller jag med om att det är bra sysselsättning. O liten boxhage måste ju stimulera hjärnan mer än box inne?

En del hästar får problem med magen om de äter större mängd halm, så på vila med en redan förhöjd kolikrisk är det många som väljer bort halm. Min har fått max 1 kg (och äter sällan upp det) det funkade för henne, men mer har jag inte velat ge.

Tog av Laukur eksemtäcket igår och gick en liten promenad så han fick lufta pälsen lite :) Han har vilat hela veckan pga låsningen i knät + att jag tyckte han var värd vila nu. Han var pigg och glad på promenaden så jag gissar på att han kommer tycka att det är onödigt att skritta de första dagarna till veckan jag som planerat att göra :angel:

10366246_10202085147517175_1229322327471322200_n.jpg

Vad jag vet har ingen OS häst varken i hopp eller dressyr sina hästar ute dygnet runt mitt under tävlingsperioden, man kan låta de gå i större gräshage under dagen dock.

Joho, Carl Hester och Charlotte Dujardin! :)
Var där i höstas och var på clinic samt tittade på anläggningen och kramades med Valgero (:love:).
Alla hästar går ute i stor hage heeeela dagen, och ungefär hälften går ute dygnet runt.

Nu är jag ju lite kär i Carl och Charlotte, så jag kan prata om dem hela dagen, haha. De är ju ute och cantrar sina Grand Prix-hästar, och deras granne som är en gammal tant rider ut en sväng varje vecka på Valegro :banana:

F.ö så har jag och Snorri ridit tre eller fyra lektioner för vår granne nu, som är dressyrtränare. Hon är helt underbar! Bästa dressyrtränaren jag ridit för. Positiv, lugn, metodisk och ser VARENDA detalj. Både jag och Snorri trivs som fiskar i vattnet :) I sommar ska vi debutera LC:2 och LB:1 eller LB:2 och sen får vi väl se hur långt vi kan komma. Jag ska bara lära mig att sitta ner i traven igen, haha. Och köpa en plastrong! Och nytt träns. Och ny kavaj, för det lovade jag mig själv om vi vann förra tävlingen och det gjorde vi ju :d

@Nielaa Om du hade läst lite mer noggrant så hade du förstått att detta inte gäller en häst på sommarbete som ska bantas, detta gäller en häst som står på boxvila efter op av en griffelbensfaktur = motion finns inte

@Snurre MJ är 6,3 och smrp 38. Använder redan programmet på HästSverige men tycker det är svårt att lägga in gräset? Hur beräknar man det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar