Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En del hästar får problem med magen om de äter större mängd halm, så på vila med en redan förhöjd kolikrisk är det många som väljer bort halm. Min har fått max 1 kg (och äter sällan upp det) det funkade för henne, men mer har jag inte velat ge.

Förstoppad då eller nåt annat? Har inte hört det innan men har inte haft boxvilande häst själv.

@FreSus

Hur fördelas betes/hagtiden över dagen.
Jag läste för ett tag sen att en häst (storhäst, så det borde bli lite mindre för en islänning) äter ca 0.5kg ts/timmen på bra gräsbete.
Vi har nu minskat högivan med 4kg och då går de på väldigt lite gräs på natten och dagtid går de på lite mer, dock inte jättemycket. Alla hästarna, varav en lättfödd, har varit stabila i vikten.

Om han går ute dagtid så hade jag tagit bort 2-3kg och spridit ut så atthan får lite större mål till natten för att få längre tuggtid. Resten hade jag spritt i små mål, varvat med bete och grenar över dagen.

I övrigt hade jag nöjt mig med att hästen inte gick upp i vikt under vilan, såvida det inte handlar om grav och akut hälsofarlig övervikt. Går hästen ner i vikt är det såklart ett plus, men viktigast i vila för en kolikhäst är ju att hålla igång magen.
Visst är det inte helt bra att sätta igång en överviktig häst med kotledsinflammastioner, men om den inte är groteskt fet så får den troligtvis inte inflammationer av att skrittas för hand sen när det är dags för igångsättning. Vad säger vet om inflammationerna? Min häst fick ju inflammationer fram sekundärt eftersom hon avlastat ett skadat bakben. Kanske är samma med din?

Förstoppad då eller nåt annat? Har inte hört det innan men har inte haft boxvilande häst själv.

Ja både förstoppning och diarre. Det är ju ganska tungt för dem att bryta ner fibrerna i halm, och det kan störa tarmfunktionen. Har för mig att @kvandi var lite påläst på detta. Det kan på något sätt störa tarmfloran.

När min fick kolik trodde vet att hon blivit förstoppad eftersom diarren gjort henne uttorkad. Fanns dock inget som visade på uttorkning när hon blev inlagd, men då hade hon redan blivit slangad, så det är ju svårt att säga. Hon har ju väldigt känslig mage överlag.

@Elina8
Just nu så går han ut i liten gräshage mellan 0700-0800, sedan 1,5 kg hösilage i boxen mellan 08-12. Sedan gräshagen 12-14, tillbaka till boxen och får sly att äta.
Kort 5 min promenad på kvällen och sedan 1,5-2 kg hösilage samt 1 dl betfor och paraffinolja till natten.
Så totalt ca 3 tim i gräshagen.
Han har fått ordinerat boxvila i en vecka till sedan tyckte vet att han kunde gå ut i en mindre hage vilket jag tolkar som sjukhage. Då blir det dagtid i sjukhage med nerbetat gräs.

Du har alldeles rätt ang inflammationerna, JAG misstänker att det är frakturen bak som gjort att han belastat fram mer men det vet vi ju inte förrens han sätts igång. Vet hade inga åsikter ang VARFÖR de uppkommit, antar att de inte vill spekulera i det.

10313857_10152476644379612_2296554693295379686_n.jpg

Vi hängde lite i en skogsglänta i solen igår under ridturen :love:

@Elina8
Just nu så går han ut i liten gräshage mellan 0700-0800, sedan 1,5 kg hösilage i boxen mellan 08-12. Sedan gräshagen 12-14, tillbaka till boxen och får sly att äta.
Kort 5 min promenad på kvällen och sedan 1,5-2 kg hösilage samt 1 dl betfor och paraffinolja till natten.
Så totalt ca 3 tim i gräshagen.
Han har fått ordinerat boxvila i en vecka till sedan tyckte vet att han kunde gå ut i en mindre hage vilket jag tolkar som sjukhage. Då blir det dagtid i sjukhage med nerbetat gräs.

Du har alldeles rätt ang inflammationerna, JAG misstänker att det är frakturen bak som gjort att han belastat fram mer men det vet vi ju inte förrens han sätts igång. Vet hade inga åsikter ang VARFÖR de uppkommit, antar att de inte vill spekulera i det.

Låter som ett vettigt upplägg tycker jag. Skönt att ni kan ordna med byten fram och tillbaka, kan ju vara svårt att få ihop det med jobb och så. Vad är det för ts på hösilaget? Jag tycker det låter lite lite, vad brukar han äta annars?
Jag skulle gett minst 4kg ts, så jag hade ökat kvällsgivan med 1kg om det var hyfsat torrt. Är det mindre än 70% TS hade jag ökat mer.

TS 64 så ja, det är ngt blötare.
Än så länge funkar upplägget med stöd och hjälp av fina stallkompisar, bara en vecka kvar nu:D
Så öka på till natten?
Förstår jag dig rätt om totalt 3 tim bete gräs ger 1,5 kg TS (storhäst)? Alltså ännu mindre för Dropi blir det ju då...

Hade ingen aning om de negativa effekterna av att ge halm.Vet någon om det finns artiklar eller forskning i frågan? Vore intressant att läsa. :)

Våra hästar står på halm och äter gärna mängder av det. Inga som blivit dåliga för det ;)
Samma här, eller de har i lösdriften (halmen är fräsch eftersom ingen av dem bajas i lösdriften +att vi öser på nytt så fort det behövs) och min dam älskar halm. Skulle tro att hon trycker i sig några kilo om dagen, helst havrehalm men även kornhalm duger mycket bra.

TS 64 så ja, det är ngt blötare.
Än så länge funkar upplägget med stöd och hjälp av fina stallkompisar, bara en vecka kvar nu:D
Så öka på till natten?
Förstår jag dig rätt om totalt 3 tim bete gräs ger 1,5 kg TS (storhäst)? Alltså ännu mindre för Dropi blir det ju då...

Så har jag läst ja, men sanningshalten kan jag inte svara på. Det var någon fodersida jag läste på, går kanske att googla för lite säkrare källor.
JAG hade ökat, men alla gör ju som de vill. Jag är skitnojig med ts-halten, så jag har hellre lite plus än att ligga på gränsen till minimum.

Våra hästar står på halm och äter gärna mängder av det. Inga som blivit dåliga för det ;)

Ja, det är ju olika såklart. Sol tål ju inte hösilage heller, inte ens riktigt torrt på 80%. Godi stod på halm också utan problem och gammelfjorden åt upp hela boxen när han stod inne på halmströ (ca 6-7 kg)

Ang Halm. Jag har fått min info från en bok som heter Stora Foderboken.

Nu har jag inte möjlighet att läsa om kapitlet om Halm och citera exakt men...
Halm är svårlösligt(olösligt?) vilket gör att det inte blir någon näring till alla mikroorganismer i tarmarna. Hästens matsmältning är till stor del baserad på just mikroorganismernas arbete. Får dom ingen föda så dör dom och hästen kan inte smälta sin mat ordentligt. Det blir feljäsning med kanske kolik som följd eller diarréer. Samma sak gäller tydligen spannmål, det är inte heller bra näring för mikroorganismerna. Så en kombo av Halm och spannmål t.ex. är mindre bra...

Men om man ger hö, hösilage, lusern, gräs i tillräckliga mängder så kommer troligtvis inte ev Halm sabba något. Möjligtvis förstoppning som ju har med de olösliga fibrerna att göra om jag förstått det rätt.

Jag har själv stödfodrat med Halm under några år när vi hade väldigt proteionrikt hö. Och iår hade vi Halm i ligghallen. Men jag har ju alltid haft hö/hösilage som basföda.

Alltså, jag älskar min lilla ponny så fruktansvärt mycket! :love: Haft en tuff dag, stressad och irriterad. Kommer till stallet och går ut på betet, en glad liten prinsesshäst kommer och möter mig med spetsade öron. Allt bara rinner av mig! Tar en tur ut i skogen för att slappna av lite, solen strålar och det är så varmt att jag svettas. Töltar på mjuka vägar på enhandsfattning och bara njuter. Tyra frustar och töltar som en klocka. Vi skrittar hem på långa tyglar. Livet!

Tyraha3080sti_zps90f0f0cf.jpg

Jag läste lite i boken "Hästens Näringsbehov och utfodring" att man kan komplettera eller ersätta viss del av grovfoder givan med halm vid onödigt energirikt eller proteinrikt vallfoder. Men det står även att äldre hästar o de som står mycket på box ökar risken för kolik vid allt för stora mängder halm. Detta för halm har grövre fibrer som är mer svårsmälta(omsättningsbara) för hästen.

Halm är näringsfattigt så endast halm som foder skulle ge bister.
Bokens riktlinje på halm-innehåll:
MJ: 6,3 smb rp: - g Ca: 3,3g P: 1,1g Mg: 1,3g

Hitta inget om hur mycket gräs de konsumerar.

Jag var också ute o töltade i solen äntligen sökte han sig framåt, nedåt och tuffade på med lös tygel . Perfekt start på helgen och efter 2 veckors regnande.

Åh herre! Jag vill gråta! Jag bor i en liten håla där alla känner alla. Hittils har jag varit den enda som haft islandshästar men nu såg jag en kvinna uppdatera på traktens hästforum att hon äntligen hade köpte en häst till sina barn, och det var en islandshäst. Jag blev genast nyfiken eftersom det är så ensamt att vara den enda som rider femväxlat. Till min skräck såg jag att det var en 2011! På facebook la hon upp jättehemska uppdateringar om hur social hästen var och att det var en "hundhäst". Om inte konstigt är väl det. för hästen är inte ens tre år och de har inte sällskap år henne! Förvisso SER hon kor då de går i hagen brevid så det är ju tyvärr lagligt vad jag fattar det som. .. Någon kommenterade på en bild hur ensam hon såg ut i sin hage och då svarade hon att jo det kanske blir sällskap senare när vi köper en till i framtiden.

Och dagen efter de tog hem hästen började hon söka efter utrustning på facebook, träns och sadel osv. Hon svarade bla på en annons med en sådanhär vidrig gammal 3m lång tursadel.... Samtidigt så uppdaterade hon med " nu fattas det bara att rida in henne sen blir hon den perfekta barnhästen".

Man kan inte göra något va? Det jag sliter ont i är ensamheten! är det bara att blunda när man kör förbi:cry::crazy::banghead::wtf::nailbiting::rage:?

Åh herre! Jag vill gråta! Jag bor i en liten håla där alla känner alla. Hittils har jag varit den enda som haft islandshästar men nu såg jag en kvinna uppdatera på traktens hästforum att hon äntligen hade köpte en häst till sina barn, och det var en islandshäst. Jag blev genast nyfiken eftersom det är så ensamt att vara den enda som rider femväxlat. Till min skräck såg jag att det var en 2011! På facebook la hon upp jättehemska uppdateringar om hur social hästen var och att det var en "hundhäst". Om inte konstigt är väl det. för hästen är inte ens tre år och de har inte sällskap år henne! Förvisso SER hon kor då de går i hagen brevid så det är ju tyvärr lagligt vad jag fattar det som. .. Någon kommenterade på en bild hur ensam hon såg ut i sin hage och då svarade hon att jo det kanske blir sällskap senare när vi köper en till i framtiden.

Och dagen efter de tog hem hästen började hon söka efter utrustning på facebook, träns och sadel osv. Hon svarade bla på en annons med en sådanhär vidrig gammal 3m lång tursadel.... Samtidigt så uppdaterade hon med " nu fattas det bara att rida in henne sen blir hon den perfekta barnhästen".

Man kan inte göra något va? Det jag sliter ont i är ensamheten! är det bara att blunda när man kör förbi:cry::crazy::banghead::wtf::nailbiting::rage:?
Hästar för ju inte gå själva så börja med att anmäl det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar