Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Laukur har nu haft en veckas vila och jag hade tänkt skritta ikväll. Men han hade bara tre skor igår morse när jag gick ut och pratade med dom! Dom hade haft besök av grannhästarna under natten/morgonen! Hörde att dom gnäggade emellanåt tidigt på morgonen så jag var upp och kikade i fönstret men såg inget konstigt. Dom pratar med grannhästarna som står bara en åker från mina så jag trodde det var det dom gjorde.
Men sen när vi kom upp och gick ut så kommer hon som äger hästarna som går längre bort och sa att hennes hästar hade smitit till oss :p Dom var troligen hos mina hästar i flera timmar med tanke på vad länge jag hörde gnäggen som kom ibland. Tur att inte Ljómi som ändå är hingst fick för sig att gå ut till dom hästarna då stot hade börjat brunsta. Kollade bakom uthuset och där var det mycket hästspår och färsk bajs så där hade dom hållit till. Såg att dom sprungit över vår åker som vi tar hö på och även den andra åkern som är nysådd ;) Tur att det oftast går så bra som det gör :)

WOHO!!!
I DID IT!!
Idag tog jag mitt sista prov på Hólar och klarade de!
Kommer med andra ord att få mitt diplom som A-instruktör (enligt svenska mått) och har en kandidat i träning, ridning och undervisning. Så himla stolt över mig själv och min lilla loppa som har hängt med mig detta sista år!
Han har utvecklats massor, från att inte springa speciellt mycket i pass till detta:
grc3a1niprov3.jpg

Från att inte ha haft någon som helst balans i vänstergalopp till detta:
grc3a1niprov.jpg

Så nööööjd och glaaaaad!!!! :D
Glad maj på er alla!!

Du är BÄST, Petro! :banana::banana::banana: /Cami :D

@elfi
Åh vad det är underbart när det går åt tätt håll. Oavsett om det är 100 kg kvar eller 20 så blir man ju som matte så glad när det funkar och hästen mår bra. Att nacken mjuknar är ju otroligt positivt! Grattis och bra jobbat!

Förhoppningsvis så kommer den tråkiga dagen än på länge. Han verkar ju ha ett jättehärligt liv i lite lugnare tempo. :)

Varför ska hästf*n gå som en klocka när man bestämt sig för att sälja?! :eek: :cry: :love:

Så gjorde min med, (5:or i passläggningar igår trots bristande tempon) men tänker mig att hon ger mig ett bra sista minne ;)

I övrigt visade sig Assa vara i form o vann P2 på 9,08 igår. Hon sprang på

Jag har haft en hel radda bomlös både på busig häst och på unghäst som i början ibland fick lite glädjefnatt och det har fungerat fint - och då drar jag knappt gjorden eftersom pålle föredrar lös gjord :) Masterback, Startrekk och flera olika dynor har jag haft :)

*KL*
Ni som har de nyare bomlösa sadlarna?!
Är de stadiga även om hästen busar runt lite?
Sitter i valet och kvalet att klicka på beställaknappen! :D

Rider alla mina i diddi special senare variant, större knästöd än gamla versionen och sitter stabilt. Har inte åkt av när unghästen kastat sig runt... ;)

Idag fick jag spontanbokat en ridlektion hos dressyrryttaren i gården bredvid. Tredje lektionen för henne, fast vi hade en liten paus nu när Sol fick en svacka och träningen fick läggas på is ett tag.
Så kul att komma igång igen, även om hon inte riktigt är på samma nivå som förra träningen. Hon är så himla positiv och ambitiös att jobba med och kämpar på så himla bra även när det blir jobbigt. Hon vill så gärna göra rätt.

Tänk ändå att trettio minuter med bra övningar kan göra så stor skillnad. Tyvärr går det inte lika fort framåt för mig, jag kämpar fortfarande med händernas position träning efter träning. Hur svårt ska det vara liksom? Den dagen tränaren inte behöver påminna mig att flytta fram handen och korta tygeln kommer jag att sväva på moln. Men det är ju så jobbigt i axlarna!

Idag fick jag spontanbokat en ridlektion hos dressyrryttaren i gården bredvid. Tredje lektionen för henne, fast vi hade en liten paus nu när Sol fick en svacka och träningen fick läggas på is ett tag.
Så kul att komma igång igen, även om hon inte riktigt är på samma nivå som förra träningen. Hon är så himla positiv och ambitiös att jobba med och kämpar på så himla bra även när det blir jobbigt. Hon vill så gärna göra rätt.

Tänk ändå att trettio minuter med bra övningar kan göra så stor skillnad. Tyvärr går det inte lika fort framåt för mig, jag kämpar fortfarande med händernas position träning efter träning. Hur svårt ska det vara liksom? Den dagen tränaren inte behöver påminna mig att flytta fram handen och korta tygeln kommer jag att sväva på moln. Men det är ju så jobbigt i axlarna!
Avis!! Älskar min lilla ponnyskrutt över allt annat men ambitiös är hon bannemig inte :p Idag blev hon däremot ivrig och la sig i snabb (för att vara hon) pass på en skogsstig. Rak var den men ojämn så in i baljan. Trodde vi skulle dö.

Avis!! Älskar min lilla ponnyskrutt över allt annat men ambitiös är hon bannemig inte :p Idag blev hon däremot ivrig och la sig i snabb (för att vara hon) pass på en skogsstig. Rak var den men ojämn så in i baljan. Trodde vi skulle dö.

För att få dig att känna dig lite lättad kan jag ju dela med mig av gårdagens ridtur. Det var en hel del hopp, skutt och tvärnitar ur valfritt bensprattel i hög takt. Tjuvrusningar in i galopp och ett mycket pinsamt möte med en joggare (som jag tyckte mig hinna känna igen som en ridkompis man) där jag röt till så att det ekade mellan träden precis innan han dök upp runt krönet. Sol hade då precis för sjuttonde gången på de 500 meterna från stallet hade gjort ett vansinneshopp för "ett monster".

Å andra sidan gjorde hon jättefina övergångar och töltade stundtals bra och fick en kort sträcka bra trav.

Man får vara glad för det man får och de bra stunderna hade inte varit lika givande utan de dåliga. Men måste hästf*n pricka in mina värsta pms dagar när jag har superkort stubin?! Kan hon inte spara galenskaperna till mer harmoniska, tålmodiga dagar då jag bara tycker hon är charmigt livfull och skrattar bort det?

Igår kväll när jag skulle natta hästarna så hade Laukur ännu en tappsko....så nu har han lyckats få av sig vänster fram och höger bak. Tur jag har världens bästa hovslagare som kommer i morgon fm så jag kan rida i morgon kväll :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 637
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar