Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll har vi varit på en testtävling med bya domarsystemet. Red v5 för första gången och t8. Tyvärr var Lif passaktig dagen till ära så tölten som egentligen är vår bästa gångart blev sämsta.
Hon är väldigt nervig på tävlingar och platser som är "stökiga".

Vi fick till alla gångarterna, vilket jag inte trodde. Traven trodde jag skulle slås upp i galopp men vi hade väl tur att det var 25 grader för det var varmt!
Fick 4,9 totalt med 4 för tölten.
I t8 var passtakten kvar i fösta varvet och drog ner poängen. Totalt fi k vi 5,0.

Riktigt skönt med en kvällstävling så inte en hel helg ryker.

*kl*
Min lilla utvecklas hela tiden och känns så himla fin! Rörelserna är trevliga men framförallt är hon mjuk o lyhörd och lite lagom pigg (enligt mamma vild ;) )

På fredag blir hon min även på pappret! <3

10326484_1484224465140218_508045432_n.jpg

@Reykur
ja senast idag red jag först barbacka mycket länga och korta skritten och samling sen på slutet vid stallet har vi en perfekt brant klätterbacke.
vi skrittar upp i samlad form skrittade ned en bit steg för steg i form sen backa upp med ryttare sen hoppade jag av och höll han i samma form gick ned backade upp lite fram och tillbaka.
vi har kommit långt första gångerna skrittade vi upp i grimma och jag ledde men ju starkarr han blivit ju mer krav.
målet är skritt upp i form med ryttarr och backa upp hela backen i form med ryttare.

gissa om han får snygga rygg och magmuskler:d

@Reykur
ja senast idag red jag först barbacka mycket länga och korta skritten och samling sen på slutet vid stallet har vi en perfekt brant klätterbacke.
vi skrittar upp i samlad form skrittade ned en bit steg för steg i form sen backa upp med ryttare sen hoppade jag av och höll han i samma form gick ned backade upp lite fram och tillbaka.
vi har kommit långt första gångerna skrittade vi upp i grimma och jag ledde men ju starkarr han blivit ju mer krav.
målet är skritt upp i form med ryttarr och backa upp hela backen i form med ryttare.

gissa om han får snygga rygg och magmuskler:d

Backa uppför? Som i rygga? Varför i allsina dagar då för? :confused::confused:

Och en film på en tjock, pigg och härlig tussetossa!
Formen i tölten lämnar en hel del att jobba med, men jag är så sjukt nöjd med henne sen igångsättningen! Jämn i handen, positiv, stark och framförallt så väljer hon gärna tölten när traven blir jobbig!
Underbara tjej! Hon kommer bli så jäkla bra med några år till på nacken med rätt träning!

@Hedinn Spännande med tävling! Härligt när det kommer oväntat ;)
Tack för kommentaren om Snappe! Han är alltid otroligt glad, aldrig upplevt honom som trött, tjurig eller sådär "av" som andra hästar kan vara. Det är alltid en pigg blick med massa bus och framåtvridna öron :love:
Igår fick han gå på gräs en stund emellan hingsthagarna, han hade svårt för att bestämma sig om han skulle gå iväg och äta eller stå hos mig vid grinden så han åt i någon minut, galopperade till mig. Gick iväg ner igen, åt någon minut och kom sen galopperandes igen.
Ruskigt söta lilla Grynet :love:
Har bild på det på min instagram men vet inte hur man länkar därifrån :crazy:

*KL*
Vad göra med häst som fortfarande har massa tjock päls kvar!?
Han fäller ingenting!
I dag va han svettig redan innan nio på morgonen!

Har bild på det på min instagram men vet inte hur man länkar därifrån :crazy:

Högerklicka på bilden (förklarar i Chrome, på dator ej mobil), välj View page source/Visa sidkälla/Visa källa. Sök med hjälp av Ctrl+F, skriv in .jpg och kopiera första bildadressen du får upp. Det bör bli rätt bild! Annars kan man söka efter <meta property>.
Mvh WannabeHacker :D

Ibland förvånas jag över vilken gång det finns i min häst. Eller, jag vet ju att hon är en ganska rörlig fröken, det har jag både sett och känt, men ibland när man sitter på blir man förvånad. Som idag, vi var bara ute och mös i skogen, och tog en galopp på en favoritraka vi har. Jag kände hur taggad hon var, tog i för kung och fosterland och rundade sig och samlade sig bara jag tog små förhållningar. Så jag tryckte på lite i det läget och jäklar i min låda vilken galopp. STOR, rund, upp upp fram kändes den liksom. Glad och peppad häst som frustade och bad om mer. Så förtjust jag är i henne! I morgon rider vi lektion. :)

Välkommen @Mirre!

Igår var Kveikja o jag till veterinärkliniken... Hon har ju varit lite till o från störd i sitt rörelsemönster i kanske 5v nu? Ena dagen ser man ingenting och nästa dag har hon kortat höger bak och svajjat med huvudet i vänster varv. Hon har inte velat böja sig på volten, gärna flutit både utåt o inåt.

Visade sig att hon har knäledsinflammation vänster fram... Återigen blir man förbluffad och lite arg på sig själv för att man inte märker mer på hästen! Undrar hur länge hon gått med det här? Det hänger ju garanterat ihop med hennes ländproblem... Men nu har ju pusselbitarna fallit på.plats o nu får vi blicka framåt.

Det värsta är att vi nu har 5dagar av metacam framför oss! Jag är livrädd! Men diskuterade det med veterinären som sa att hon tror problemen kommer av överdosering. Man höftar en islandshäst till 500kg och ger i 10-14dagar. Tydligen får man enligt tillverkaren inte ge mer än 5dagar så bara där är det dubbel dos... Så vi ger en dos motsvarande 300kg i 5dagar. Får hoppas K inte är känslig...

Välkommen @Mirre!

Igår var Kveikja o jag till veterinärkliniken... Hon har ju varit lite till o från störd i sitt rörelsemönster i kanske 5v nu? Ena dagen ser man ingenting och nästa dag har hon kortat höger bak och svajjat med huvudet i vänster varv. Hon har inte velat böja sig på volten, gärna flutit både utåt o inåt.

Visade sig att hon har knäledsinflammation vänster fram... Återigen blir man förbluffad och lite arg på sig själv för att man inte märker mer på hästen! Undrar hur länge hon gått med det här? Det hänger ju garanterat ihop med hennes ländproblem... Men nu har ju pusselbitarna fallit på.plats o nu får vi blicka framåt.

Det värsta är att vi nu har 5dagar av metacam framför oss! Jag är livrädd! Men diskuterade det med veterinären som sa att hon tror problemen kommer av överdosering. Man höftar en islandshäst till 500kg och ger i 10-14dagar. Tydligen får man enligt tillverkaren inte ge mer än 5dagar så bara där är det dubbel dos... Så vi ger en dos motsvarande 300kg i 5dagar. Får hoppas K inte är känslig...

Jag skulle inte ge metacam, en inflammation läker ut av sig själv, tar iiite längre tid utan metacam men de är de helt klart värt. Skulle köpa djävulsklo istället som funkar superduper på just inflammationer.Äter de själv mot ig förbannande tennisarmbåge och bli superbra efter en kur=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar