Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh idag har jag haft en sån där härlig ridtur som man blir glad av även om det rent ridmässigt var rätt kasst. Perfekt väder, soligt och varmt men med sval luft. Härligt ridsällskap och två pigga och glada hästar. Sol var på tårna efter att ha vilat i helgen då jag jobbat. Men efter en galopp över åkern där vi får rida hade hon fått ur sig de värsta myrorna.

Däremot låg bomsadeln inte stilla idag. Tror jag får nöja mig med att använda den när vi dressyrar på banan än så länge.
Egentligen vill jag inte sälja den, men om vi båda fortsätter trivas så bra i tönnen så blir det nog så ändå så småningom. Bara dzumt att den ska hänga och samla damm.

Kl.
Har även jag tävlat i helgen och träffat en hel drös trevliga hästmänniskor.
Själva tävlandet gick bättre än på väldigt länge och jag är lyckligast över de två 6,5or vi belönades med i galoppen.

10274309_852014728159448_8713173278482035981_n_538394a6ddf2b314f3cd7c33.jpg

@Mist @katharina Kul att det gick okej/bra för er på tävlingarna! :)

Det gick rätt okej för mig med i fredags. Inte enligt siffrorna dock, så jag var inte alls nöjd, men efter lite övertygande från mitt sällskap och hästägare så fick jag väl inse att det var godkänt med några femmor och enstaka sexor, trots nollad pass och ickefungerande tölt (spända hästar) när det är hästar som bara gått i verksamhet (ridskola och turridning) senaste tiden och jag inte ridit sen i somras... Så det får väl duga, även om jag egentligen har betydligt högre krav på mig själv. :)

På bara några veckor så har Rá blommat ut från grisepassare till töltmaskin! Sist när hon gick som handhäst satt jag med hakan nere i framvalvet o bara tittade. Samma sak idag när de fick löshoppa lite. Hon ser så mjuk och lätt ut! Och galoppen mycket bättre än tidigare. Om det är bootsen som gör att hon vågar ta i eller om det är den ökade motionen som gör det vet jag inte.

Så jäkla glad att jag inte sålde henne! Kolla här...

Jag vill börja rida henne NU NU NU!!! :bump::bump::bump:

På bara några veckor så har Rá blommat ut från grisepassare till töltmaskin! Sist när hon gick som handhäst satt jag med hakan nere i framvalvet o bara tittade. Samma sak idag när de fick löshoppa lite. Hon ser så mjuk och lätt ut! Och galoppen mycket bättre än tidigare. Om det är bootsen som gör att hon vågar ta i eller om det är den ökade motionen som gör det vet jag inte.

Dina småhästar har blivit så fina och vuxna! :D

Attans att man inte hade plats för en till när hon var till salu. Så himla fin och trevlig.
Blev det några bilder på Meya?

Idag har vi provat på Gaedingakeppni, det var riktigt kul! Annorlunda, men kul. Vi har mkt som kan och skall förbättras, vi fick 8,0, det är ju en bra poäng för oss. Skall bli kul om två veckor när det riktiga kvalet är =)

@Elina8

Blev inte så många bilder på Meyja, hon var inte dagens blickfång ;-)
wpid-dsc_3650_20140527185115271.jpg

Meyja travar bara med bootsen o det är inget exceptionellt utan lite alldagligt... Utan bootsen ömmar hon fram så då blir honfyrtaktig. Får se om hon växer till sig lite mer snart!

@kvandi
Hon ser ju ut att hoppa helt ok lilla meya. :)

Galet söta är de ju båda två. Kul att ha två som är så olika i samma ålder. :)
Ska bli kul att få se dem sen när de rids in!

Igår hade Tyra ett sår på ett bakben, ser ut som ett skrubbsår typ, ganska avlångt men verkade inte djupt. Jag tvättade av det och hon fick vila igår. Idag när jag kom till stallet var hon varm i den kotan. :( Inte svullen i själva kotan, men något gallig precis mellan kota och skenben. Jävla skit. Ingen temp, ohalt idag också. Jag kylde benet och släppte ut henne i hagen igen. Sen började jag googla när jag kom hem och läser om vrickningar och konvalecenstider på flera veckor och freakar ur lite. När jag var i stallet tänkte jag "Hon är säkert lite varm och svullen pga hon fått en smäll, det är nog övergående". Nu efter att ha konsulterat Dr. Google känner jag mig dum som typ inte ringde till veterinären. :(:crazy:

KL

Åhhh jg har äntligen gått och köpt mig en Maratonvagn till Jorunn, får hem den i början av Juni... 1000 år dit känns det som haha.

Nu är det bara en bättre (läs snyggare)sele jag behöver men de får vänta för de är inge akut, den jag har duger utan problem, men vill ha brun haha och den jag har nu är svart.
Testade att tölta lite med vagnen och det var hur kul som helst haha såg bra flummigt ut=)

@Reykur man ska aldrig läsa på google ;) Och f.ö. kan du vara lugn. Så länge hon inte är halt/svullen är det bara köra på!

Nja, värme kan ju vara ett av de första tecknen på inflammation (rodnad och värme brukar komma först medans det ännu är lindrigt) så jag kan inte hålla med om att det bara är att köra på.

Det behöver ju inte vara någon inflammation på gång, kan även vara ökat blodflöde som en direkt reaktion på såret utan att det är en inflammation. Men jag skulle hålla stenkoll på både sår, temp och värme/svullnad i benet om det var min häst.

Blir inge problem å töltsätta den där damen sen=)

Jorunn visar aldrig tölt i hagen bara skritt trav och galopp, men hon föredrar traven.
Även om tölten har blivit lättare för henne att utföra sedan vi började med körningen.
Så när jag väl rider brukar vi tölta på långa tyglar. Nått som innan inkörningen var helt otänkbart för då slog hon ner till trav direkt.

Idag var jag med båda pojkarna på tävlingar, med Örn i V5, och med Rebbi i V1. Båda betedde sig väldigt bra. :love:
Med Örn fick vi exakt ett poäng mer än senast, och inga nollor för tölten. :) Han klarade också av att gå förbi högtalaren utan några desto större problem (men lite spännande var det).

Rebbi var riktigt duktig han också, snart börjar också ökade tölten finnas där (bristen på ökad tölt har nog mest berott på ryttaren tror jag..). Dessvärre klåpade jag lite med galoppfattningen och fick först några steg fel galopp vilket sänkte poängen.

Så måste jag också berätta vad som hände igår. Var ut och promenerade med Örn till "stora vägen" och tittade på bilar (och en buss) - han har alltså från och till varit rädd för större bilar. Allt gick bra, Örn reagerade knappt på alla fordon, tills före sista kurvan före stallet. Såklart kom det då plötsligt en stor lastbil i full fart bakom kurvan ifrån :mad:, och stackars hästen fick panik, gjorde en u-sväng och lyckades slita sig. :(
Men istället för att fortsätta springa långt bort, stannade fjanthästen efter ungefär 10 meter, vände sig om och skrittade tillbaka till mig. :love: Vet inte riktigt hur vi skall få bortvant hans starka flyktinstinkt, han reagerar blixtsnabbt med att springa iväg, för att sedan sakta upp ganska snabbt och börja fundera över vad det skrämmande var... Visst har han blivit bättre, men det finns nog ännu mer attt förbättra där...

Två (trav)bilder från tävlingarna:

Örn
14292287505_f036966dda_b.jpg

Rebbi
14288950811_5365caaa5b_b.jpg

Ignorera min förskräckliga sits. :o:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar