Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det munkorgspremiär här. Lila tjusig med ludd på sidorna, flugluva och heltäckande flugtäcke :D En del av donnan - och utan flugtäcke.

10153844_10152492954094612_2691643154597891771_n.jpg

Men hon har ju blivit 6 nu så nu borde tölten stabiliserats. Förhållande tog hon bra idag men ändå passtakt. Vår ridfröken vill att vi rider öppna på volt med böjd hals. Det är omöjligt säger jag. Får jag in rumpan rätar hon ut sig, eller tvärt om. O takten är omöjlig där. För svårt för piloten.
Flytta bakdel är väl lite enklare även om man hela hela tiden måste påminna damen med spöt för annars svarar hon sämre och sämre för sidförande skänkel.
Det är hennes akilleshäl, att hon gärna bestämmer själv när hon vill kyssna på förhållningar och sidförande. Något vi alltid kommer få jobba med.

Funkar tränarens övning i skritt för då kan ju det vara ett bra knep att verkligen befästa det där och sedan successivt öka energi o tempon så att du själv hänger med :) Dvs inprogrammera hjälperna i din egen ryggrad också! :)

Men annars är det som Michis säger, en gångart bättre så blir de andra ofta sämre...

Funkar tränarens övning i skritt för då kan ju det vara ett bra knep att verkligen befästa det där och sedan successivt öka energi o tempon så att du själv hänger med :) Dvs inprogrammera hjälperna i din egen ryggrad också! :)

Men annars är det som Michis säger, en gångart bättre så blir de andra ofta sämre...
Jodå i skritt funkar övningen. Jag får kämpa på.
Men det är inte riktigt så att traven gått från 0-10, tölten har ju sjunkigt från 10-0 typ.

Kan inte ha kortare läder pga av knäproblem, det är dock inget problem om jag sitter ordentligt, när den här bilden togs hade vi hållt på med passläggningar vilket jag tycker är lite svårt och jag är spänd i sitsen och sitter inte ner i sadeln vilket gör att lädren ser längre ut än vad de är.

@Ajda Det är ju så med hästar, det går upp och det går ner ;) Det är tyvärr bara bita ihop och träna på. Femgångare är lite jobbiga på det sättet, det blir gärna stumt i ryggen och passtakt en period.
Kämpa på!

Kan inte ha kortare läder pga av knäproblem, det är dock inget problem om jag sitter ordentligt, när den här bilden togs hade vi hållt på med passläggningar vilket jag tycker är lite svårt och jag är spänd i sitsen och sitter inte ner i sadeln vilket gör att lädren ser längre ut än vad de är.

Sedan är det ju så att när man ställer in sina läder, så släpper man ner fötterna och låter benen hänga fritt avslappnat. Där foten är så ska även stigbygeln vara, korrekt inställt så kommer man endast kunna lyfta baken minimalt vid lättridning och man ska alltså inte kunna läsa dagens nyheter mellan sadeln och ryttaren.

Jag ser många ryttare som egentligen har rätt korta läder, för att anses som korrekt inställda. Tycker ändå samtidigt att det får bli upp till var och en, vi har ju som sagt inte samma fysiska förutsättningar sas.

Nej så går det ju inte att fixa en dålig sits med kortare läder:D. Med kortare läder finns det ju bara ännu större möjligheter att spjärna sig upp ännu längre bak.

Igår var det ett år sedan jag första gången red Örn. :love: Jag har nog aldrig ångrat att han kom till oss. Smeknamnet jag då gav honom, Räkan, passar nog inte riktigt mer. Fast det får hänga med ändå. :D

Räkan, 3.6.2013
14340870151_047894a423_b.jpg

1.6.2014
14157548118_41a78d6998_b.jpg
Jävligt bra jobbat! Ser inte ut som samma häst.

Jag drömmer om att visa Tyra. :p Jag tror hon skulle kunna få hyfsade poäng om hon reds av någon duktig, samt tränades av denne inför visningen. Kanske har helt fel men skulle vilja undersöka saken. :D Kanske till hösten 2015.. Spånar bara lite nu. Men OM det skulle bli sanning, hur går det egentligen till? Alltså, hur länge är "normalt" att man har lämnat hästen på träning inför visning? Och vad är normalt pris för träning inklusive visningen? Förstår att det skiljer mycket i pris från "de bästa" till mindre kända ryttare, men ungefär? Har inte riktigt börjat fundera på VEM jag vill ska visa henne.. Sen är det väl upp till ryttaren om denne vill åta sig uppdraget också.

Har ni visat någon av era "hobbyhästar"? Berätta!

Bland de stora namnen är ca 8000 en vanlig prislapp +skor och ev vetvård :) Tre månader minst ville de jag var i kontakt med ha hästen.

Idag funderade jag på avelsvisning oxå... För Rá. Hon är så mycket bättre än den familjehäst jag köpte... Men vem har råd med 8000kr/mån i flera månader för en häst man inte vill sälja ;) Får börja spara redan nu, öppna en utbildningsfond för lillskiten...

Meyja fick framskor igår pga sina hålväggar. Inte djupa, inte aktiva men med utflutna hovväggar så packas smågrus o ligger o trycker. Jag är trött på att rensa grus dagligen och att se de små försiktiga stegen. Och det hjälpte! Nu tog hon ut ett luftigare steg och såg ut att våga mer. Skönt!

Bild på nysminkad Snöggur...
wpid-dsc_3805_20140604181651771.jpg

Utbildningsfond låter som en idé. ^^

Kanske det finns duktiga ryttare i "skiktet" under de allra bästa ryttarna, som ändå kan ge hästen en rättvis bedömning och bra träning.. som inte kostar just 8000. ^^ Jag behöver inte satsa på en hög bedömning, för jag tror inte hon har förstaklass exteriör. Men en fin ridbedömning vore ju kul. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV