Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är farligare att tömköra än att rida. Sitter här med stukad fot och är riktigt bitter pga det :(
Sprang snett bakom Laukur när han töltade och jag kollade bara på hur han gick och såg inte att det var ett hjulspår i vägen som jag trampade snett i. F*an va ont det gjorde! Bara att promenera sakta hemåt det. Gick ganska bra sen när jag gjorde klart djuren, men efter i natt så har jag hemskt ont! Får försöka linda den ikväll och se om jag kanske orkar rida en tur ändå. Om jag tar mig upp..

Det är farligare att tömköra än att rida. Sitter här med stukad fot och är riktigt bitter pga det :(
Sprang snett bakom Laukur när han töltade och jag kollade bara på hur han gick och såg inte att det var ett hjulspår i vägen som jag trampade snett i. F*an va ont det gjorde! Bara att promenera sakta hemåt det. Gick ganska bra sen när jag gjorde klart djuren, men efter i natt så har jag hemskt ont! Får försöka linda den ikväll och se om jag kanske orkar rida en tur ändå. Om jag tar mig upp..
Aaj!
Det gör ju gräsligt ont verkligen!
Men hålla den lindad är nog bra för stödets skull

äntligen är hästarna hemma på gården för lite sommarbete. :bump:
10349005_10152127200397544_4396676095030919796_n.jpg

1964892_10152127200342544_8204026903809981833_n.jpg

10370977_10152127200312544_1371384584732729466_n.jpg

Idag funderade jag på avelsvisning oxå... För Rá. Hon är så mycket bättre än den familjehäst jag köpte... Men vem har råd med 8000kr/mån i flera månader för en häst man inte vill sälja ;) Får börja spara redan nu, öppna en utbildningsfond för lillskiten...
Du är ju duktig själv vi har i år haft två hästar som var här två veckor på utvärdering, sen hemme hela hösten. Tillbaka Feb, mars hemma hela april och tillbaka två veckor innan visning. Hon landade på 7,60 som fyrgångare med 8 för alla gångarter förutom form (7,5).
Man kan få ner visningar rätt bra i pris om man kan tänka sig göra en del arbete själv. Ägaren är fick med sig en träning plan varje gång.

Den andra hästen stå nära så den red jag bara ibland och hade koll på henne. Sen har jag haft henne själv nu i två veckor. I helgen är det visning så då vet vi hur det gått.

@valvis

Ok! Då kanske det finns hopp :) Jag har ju min stallkompis som gått strömsholm så hon är ju ett bra stöd oxå! Kanske kan ordna lektioner i avelsvisning med nån av de kända namnen här i krokarna o få hjälp med planeringen och prepping. Kanske inte skall ge upp drömmen om det än då... Tack :)

Lycka till med visningen!

När vi ändå diskuterar stukade fötter... Så här såg min ut för en vecka sen...

2014-05-30210636_zps1243fde3.jpg

Min lille Köttbulle är ju en ganska bekväm herre, men vi har jobbat mycket med det och han har nu stundtals börjat tända till ordentligt. Tyvärr hände detta efter att vi badat (=barbacka på blöt häst), jag satt i hala fotbolls-shorts och barfota... Han bestämde sig för en spontan bockserie, jag satt halvt kvar första språnget iaf... Men man kan ju inte bli irriterad på en så söt häst, som dessutom ÄNTLIGEN visar vilja och bjudning! :love:
I nuläget är foten har foten en fantastisk blå-grön-lila nyans (ja HELA utsidan av foten, fram till tårna) och jag har precis kunnat börja vara utan bandage ett par timmar x 2 varje dag... Måste fortfarande bandagera för natten... :crazy:
Räser-Bulle! :love:
DSC_0909_zps7be8c307.jpg

Och ja, här uppe har vi precis haft betessläpp... :crazy:

DSC_0905_zps3eabd214.jpg

Nu var det riktigt länge sedan jag uppdaterade här, har förresten bytt nick (hette förut Eyjaros). Rósa har jag kvar, hon är i skrivande stund på dejt hos Hergeir :love:
I vintras köpte jag en till häst, Katla f-09, dräktig med Demantur frá Hrafnkelsstödum. Påbörjade inridningen i januari men nu är hon alltså mammaledig i väntan på att fölet ska anlända (typ vilken dag som helst nu).
img_2403.jpg

Är verkligen tokkär i denna häst, hon är otroligt rolig att jobba med!

Ja, det intrycket har jag också fått :) och Hergeir själv verkar vara en riktig gentleman.

Shit vad stor Rá har blivit förresten! Är hon mätt?

Vi "tävlade" igår, på stallets årliga Islandicamästerskap! Det är jättebra miljöträning för mig och min häst, mycket liv och rörelse. Superkul och bra stämning och mycket glädje och massor av duktiga ridskoleelever. :D

Tyra var jätteduktig! Det blev lite balansproblem i hörnen och travtakt ibland, men jag är jättenöjd! Hon är min drömhäst verkligen, en liten oslipad diamant och hon är mig så kär. Hoppas filmen funkar, länkar från facebook. ^^ Tryck i HD så är den inte så brusig.

Ja, det intrycket har jag också fått :) och Hergeir själv rkar vara en riktig gentleman.

Shit vad stor Rá har blivit förresten! Är hon mätt?

Sist jag mätte henne på en höft så var hon.1.40. Just nu tycker jag hon ser liten ut, men det är nog för att hon är lite tunn... Får testa mäta henne igen ;-) Men hon är högre än Snöggur iaf :-)

Måste bara få babbla av mej, var ute på en helt underbar kvällstur med en kompis o hennes isis. Vädret var härligt, solen sken, fåglarna sjöng. Vi hittade en jättetrevlig ny ridväg, härlig mjuk ¨trakotväg och gräsig åkerväg. Hästarna var pigga men inte heta, helt perfekt!
HEL LYCKLIG !!

Idag hade vi tölt igen!!!

Så jäkla underbart! Jag har varit lite bekymrad över att hon haft så jobbigt med tölten så himla länge nu. Har mestadels låtit det vara och tänkt att det kommer. Igår tränade jag korta sträckor men tappade över henne i trav flera gånger. Gäller att pricka in hjälperna i exakt rätt ögonblick annars blir det trav direkt.

Men idag kände jag att hon hade en perfekt sprallig energi. Hon var framåt och lite trippig (vilket brukar underlätta eftersom hon gärna älgar på med långa kliv annars) men väldigt lyhörd och mjuk.
Så idag har vi töltat!

Känns riktigt bra inför återbesöket på fredag! :)

Idag såg vi en jättestor älg också. Stod och tittade på den i flera minuter när den sprang över åkern en bit bort. Så häftiga de är!

Igår tävlade vi T4 för första gången, hemma och på framridningen har R gått as bra i momentet med lös tygel, men när vi kom in på banan så sket det sig fullständigt.. Men vi tog oss till final, och väl där gick han helt OK men jag glömde länga tygeln tillräckligt.. En sån dundertabbe, jaja ;) sen tävla vi V5, gick sådär, var inte helt nöjd med poängen eftersom han kändes mycket bättre än så. Väl i finalen så tog vi hem rubbet och vann :)
Idag tävlade vi Gaedingakeppni med Sm kval, shit vad det är kul! passar oss verkligen perfekt, en SM kvalificering med 8,01 i poäng och en total 6:e placering av 20 ekipage, men fy sjutton vad finalen är lång.. Varje gångart visas i båda varven (kort tölt, trav, ökad tölt), det blev måånga varv, man kände sig nästan lite taskig på slutet..

Nu blir det lite lågfart, inga tävlingar förren i slutet på Augusti, så vi skall nu bygga ryggmuskler, få tillbaka hans flotta trav som vi tyvärr tappat på vägen allt eftersom tölten blivit bättre. Så alla tips är välkommna.

Är det någon här som är duktig på bett? R är kollad i munnen.
Han verkligen vägrar ge sig med att försöka bita fast och ta hela bettet för att sedan dra iväg totalt, detta orsakade senast i måndags en avåkning som slog mig gul och blå, fick väl förmodligen någon lätt hjärnskakning med eftersom jag mått sådär bra i veckan..
Med fler hästar på banan blir han gäääärna stark och biter sig själv för han skall ta hela bettet, jag försöker verkligen att inte ta i honom och tycker inte att jag gör det heller.
Har provat rakt med tungfrihet och fasta ringar, tredelat med koppar, vanligt tredelat, stång blir han bara stel och jobbig på.
Hackamore red jag T4 an med och det kändes mkt fint, men det är ju det när traven och galoppen kommer som är hans starkase och bästa gångarter som hackamoret inte fungerar med.
Skall man ha något som är så rörligt som möjligt så han inte "kan" bita sig fast eller vad sjutton skall jag göra.. Börjar kännas hopplöst..

En liten bild från gårdagens tävling.
img_7274_5394c270ddf2b372dfc95bed.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV