Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så himla, hi mega-slad! :D

Helgen med mirit fantastisk. Lördagen tävlade vi och han plockade hem en blå rosett i fyrgång. På söndagen var det vår först kurs någonsin och det för Hinni. Fick fina lovord över min häst och var nog världens stoltaste hästägare när Hinni satt upp för att rida honom.Har aldrig i min vildaste fantasi trott att min pålle kunde bli så flott i tölten som han var igår med tränare på ryggen! :love::love:

2ugmdec.png
20i8jk6.jpg
vad har ni för träns? ser bettlöst ut? hinni är duktig ridit för honom flera år på båda hästarna

Nya skor igår och kunde inte hålla mig :)
Lät honom själv visa vad han ville och klarade av. Det blev rask skritt med bra övertramp, härlig trav i olika tempon, töltade fint om än inte med så mycket tempo men ren o fin takt, en kort galopp, sidförande, halvhalter och skänkelvikningar. Allt som allt ca 40 min ritt, första på 2 ½ månad...
Det här med att vila sig i form funkar tydligen ;)
We're back!!

Biten av någon insekt? Fångkänning eller annat knas i hovar? Hovböld eller så?
Jag vet faktiskt inte vad det kan vara, men tror knappast att det är fång för då hade vi sett det. Han står i grushage och har anpassad foderstat. Kollade hovarna också, men hittade ingenting avvikande. Han haltar inte eller ömmar någonstans. Kan ju ha varit en insekt som bet honom, hade sprayat in honom med flugspray innan men vem vet.. Märkligt är det iallafall. :(

Jag vet faktiskt inte vad det kan vara, men tror knappast att det är fång för då hade vi sett det. Han står i grushage och har anpassad foderstat. Kollade hovarna också, men hittade ingenting avvikande. Han haltar inte eller ömmar någonstans. Kan ju ha varit en insekt som bet honom, hade sprayat in honom med flugspray innan men vem vet.. Märkligt är det iallafall. :(

Ja, märkliga saker beror ju ofta på att något är fysiskt fel. Men det kan ju ha varit en engångsgrej! Det lär du ju märka inom de närmaste ridpassen. :)

KL

En lite fråga. Hur hade ni tolkat detta:
Pålle grinar tjurigt när jag spänner sadelgjorden, nafsar till i skaften sidledes där grimman sitter fast. Spänner endast några hål i början.
Sedan, efter ett tag, spänner jag sadelgjorden ordentligt, inget tjurande eller nafs. Likaså om jag böjer mig ner uppsuttet och spänner, inget tjurande.
Hade ni tolkat detta som att pålle inte tycker sadel är skön?
JAG tycker den ligger bra, inte bäst men bra. Ligger still, inget nämnvärt tryck någonstans. Använt den på pålle i 2 år. Tror nog att detta fanns från start men det ar definitivt ökat.

Hur hårt spänner du? En del drar ju jättehårt så hästen knappt kan vidga bröstkorgen för att de är rädda att sadeln ska glida.

@Gimlan Jag har en ergonomisk gjord, något svängd, mjuk och följsam.
@Korven Nä, så hårt spänner jag inte :) Stallkompisar får ofta påminna mig då jag har en tendens att rida med alldeles för lös gjord.

Kan tillägga att jag testat en ELT gjord utan något bättre resultat.

FreSus skrev:
@Gimlan Jag har en ergonomisk gjord, något svängd, mjuk och följsam.
@Korven Nä, så hårt spänner jag inte :) Stallkompisar får ofta påminna mig då jag har en tendens att rida med alldeles för lös gjord.

Kan tillägga att jag testat en ELT gjord utan något bättre resultat.
han förknippar kanske ridningen med ont efter detta med benet

KL

Pålle grinar tjurigt när jag spänner sadelgjorden, nafsar till i skaften sidledes där grimman sitter fast. Spänner endast några hål i början.
Sedan, efter ett tag, spänner jag sadelgjorden ordentligt, inget tjurande eller nafs. Likaså om jag böjer mig ner uppsuttet och spänner, inget tjurande.
JAG tycker den ligger bra, inte bäst men bra. Ligger still, inget nämnvärt tryck någonstans. Använt den på pålle i 2 år. Tror nog att detta fanns från start men det ar definitivt ökat.

Jag vet många hästar som gör så, endast första "spänningen", oavsett om du bara drar ett hål eller flera.
Har faktiskt inte gjort så stor sak av det hela.
Eftersom han inte reagerar när du drar åt hårdare eller att han känns spänd/arg/konstig i ridningen så skulle jag inte tolka det som någonting faktiskt.

KL

Sol gör likadant. Jag spänner aldrig hårt, så jag tror inte det handlar om det. Spelar ingen roll om jag spänner på första hålen så att den inte ens ligger an, hon tuggar ändå.
I början när jag hade köpt henne gick hon runt massa vid sadling också och det har hon slutat med. Kan ibland ta nåt steg åt sidan om man går mot henne, men sen står hon still.

Har också provat olika sadelgjordar och det spelar ingen roll. Så jag spänner lite i taget och låter henne hålla på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV