Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lämnat av Sags på nya stället. Gick kalasbra! Som vanlig klev hon bara på transporten, stod lugnt och klev av lika lugn.
Ihopsläppet var inga problem. Saga gick undan och de andra var nyfikna men inte på.

[QOUTE="Michis, post: 16453038, member: 11602"]Vilka underbara hästar! Förstår att du vill skryta! Hur är traven på 4 åringen? Hur länge är hon riden? Stam? Ruskigt fin!![/QUOTE]

Tack!
4-åringen är efter mitt gamla Svalursto och Víglundur frá Vestra-Fíflholti. Jag red in henne lugnt förra sensommaren och hon har hela tiden varit så positiv och okomplicerad. Töltsättningen var ingen töltsättning. Så fort jag bad om tölt första gången gick hon fram i klockren fyrtakt.
Traven är lite sämre och mer osäker. Den finnd där med klar tvåtakt, men inte fantastiskt sväv. Den är hennes svaga punkt, men väljer alltid trav avsuttet.

Jag är så galet nöjd med mina hästar :) :)

Tog en barbackatur på Laukur igår :) Rider inte barbacka så ofta tyvärr, men borde absolut göra det! Men men, vi stötte på en crossåkare som körde på en åker precis bredvid vägen där vi gick. Laukur som inte är helt trafiksäker utan tycker fordon som kommer fort och låter högt är otäcka skötte sig jättebra! Stannade upp och kollade bara och funderade lite men höll sig lugnt och vi skrittade förbi bara :)

10410595_10202267518036324_7444581006510734858_n.jpg

Laukur sväller verkligen upp av gräset men lägger inte på sig så mycket fett! Han kan se ut som en fölklar märr när jag tar in honom men får han stå inne i stallet och vila några timmar från värme och flugor så har luften gått ur honom och han ser ut som han ska igen :) Vad är det som gör att det blir så?

Tog en barbackatur på Laukur igår :) Rider inte barbacka så ofta tyvärr, men borde absolut göra det! Men men, vi stötte på en crossåkare som körde på en åker precis bredvid vägen där vi gick. Laukur som inte är helt trafiksäker utan tycker fordon som kommer fort och låter högt är otäcka skötte sig jättebra! Stannade upp och kollade bara och funderade lite men höll sig lugnt och vi skrittade förbi bara :)

10410595_10202267518036324_7444581006510734858_n.jpg

Laukur sväller verkligen upp av gräset men lägger inte på sig så mycket fett! Han kan se ut som en fölklar märr när jag tar in honom men får han stå inne i stallet och vila några timmar från värme och flugor så har luften gått ur honom och han ser ut som han ska igen :) Vad är det som gör att det blir så?
Det är vätska i gräset som gör att han sväller ;)

I lördags var vi på tölt in harmoni kursen. Pålle hade en av sina få lata dagar vilket inte gav oss så bra resultat på "tävlings-delen". Det är svårt att undvika framtunghet och få eftergift med höjd rygg på en latmask:p men bortsett från de är jag nöjd. Han spårade fint på volterna när han inte maskade och hade en bra takt i tölten oftast en god fri form :)

Tyvärr glömde min morgontrötta hjärna kameran så har inga egna bilder att dela..

Jag tyckte om grenen och kan gärna fortsätta förutsatt att pålle inte tycker det är trist o börjar maskar på ridbana:grin:

Gnnnnhhhg, lilla superhästen! :bump:

Igår var vi ut och red med lite tempo, galopp i lite längre sträckor framförallt. Hon riktigt njuter av att få sträcka ut i galopp, frustar, blir så rund och fin. Hon är superreglerbar i galoppen, man kan korta upp bara genom att sitta emot, och hon blir liksom "upp upp, fram" med mycket gest. Vi varierade mellan kortare galopp och lite mer framåt. J'ätteglad häst och matte!

Efter gårdagens galoppintervaller var hon idag helt super på ridbanan. Vi jobbade mot bakdelsvändning, först lite större rörelser, typ volt tillbaka med bakdelen innanför spåret, sedan centrerade vi den mot mer bakdelsvändning. Så lätt och fin, vi gjorde några töltstarter ur bakdelsvändning och hon orkade hålla form och var otroligt bärig och lätt i fram.

I mitten av juli rider vi dagskurs för Haffi, blir en ny bekantskap för mig! Ser fram emot det.

ha
Gnnnnhhhg, lilla superhästen! :bump:

Igår var vi ut och red med lite tempo, galopp i lite längre sträckor framförallt. Hon riktigt njuter av att få sträcka ut i galopp, frustar, blir så rund och fin. Hon är superreglerbar i galoppen, man kan korta upp bara genom att sitta emot, och hon blir liksom "upp upp, fram" med mycket gest. Vi varierade mellan kortare galopp och lite mer framåt. J'ätteglad häst och matte!

Efter gårdagens galoppintervaller var hon idag helt super på ridbanan. Vi jobbade mot bakdelsvändning, först lite större rörelser, typ volt tillbaka med bakdelen innanför spåret, sedan centrerade vi den mot mer bakdelsvändning. Så lätt och fin, vi gjorde några töltstarter ur bakdelsvändning och hon orkade hålla form och var otroligt bärig och lätt i fram.

I mitten av juli rider vi dagskurs för Haffi, blir en ny bekantskap för mig! Ser fram emot det.
f

haffi är med jättebra.

På veckoslutet flyttade vi ner pojkarna till min mommos "gård", där vi ofta är på somrarna. Otroligt skönt att ha hästarna på bete på "egen" gård. :)
Dessvärre har vädret de senaste dagarna varit förskräckligt - igår var det +5 grader och slask/hagelstormar. :arghh:

Bildbomb på två pojkar med lite överloppsenergi:
14427609636_86ef872680_b.jpg

14264081049_fe71000012_b.jpg

Den uppblåsta Herrn (både fysiskt och psykiskt uppblåst alltså) var inte så övertygad över lillfjantens fånerier
14450727785_a4c04147b0_b.jpg

Jag visste inte att hästar kan flyga:
14450727995_5eb15ac8d9_b.jpg

Nu har jag bokat massage åt Laukur :) Hört mycket bra om de som ska massera honom så detta ska bli intressant! Så om ett par veckor ska han få sin första massage! :D

På veckoslutet flyttade vi ner pojkarna till min mommos "gård", där vi ofta är på somrarna. Otroligt skönt att ha hästarna på bete på "egen" gård. :)
Dessvärre har vädret de senaste dagarna varit förskräckligt - igår var det +5 grader och slask/hagelstormar. :arghh:

Bildbomb på två pojkar med lite överloppsenergi:
14427609636_86ef872680_b.jpg

14264081049_fe71000012_b.jpg

Den uppblåsta Herrn (både fysiskt och psykiskt uppblåst alltså) var inte så övertygad över lillfjantens fånerier
14450727785_a4c04147b0_b.jpg

Jag visste inte att hästar kan flyga:
14450727995_5eb15ac8d9_b.jpg

Häftiga bilder!

Red ut på isisen idag. Pigg o framåt men rollade lite i tölten senare gick han inte alls bra. Typ grisepass när vi tog medeltempo, aldrig hänt förr!:crazy: Vist passtaktig nån enstaka gång men inte 2-takt.

Satt av o kollade hovarna, benen men hittade inget! Ryggen kändes ok när jag kom hem men nojjig blir man.

Har ju nyligen bytt sadel, börjat vänja in på bett, ställa högre krav på samling. Så rädd att han skulle va överansträngd.:(

Så jävla ARG!! Stallägaren kan inte respektera att Sags ska ha munkorg när hon öppnar upp betet ca fem timmar per dag så hästen har blivit fet.
Sagt ifrån hur många gånger som helst. Skitledsen :( Flyttar lördag, men ändå :( så jävla onödigt.

Vet precis hur jobbigt det är att bråka med stallägare, har själv återigen en något livlig diskussion med mina... Skönt att ni hittade en annan stallplats iaf, hoppas det blir toppen där! Tar så mycket energi med oenighet i stallet! Trivs med en hel del i mitt stall men tyvärr har vi rätt stora meningsskiljaktigheter ang fodring och uppstallning, men hittar ingen annan stallplats i närheten som uppfyller mina önskemål... :cry:

Vet precis hur jobbigt det är att bråka med stallägare, har själv återigen en något livlig diskussion med mina... Skönt att ni hittade en annan stallplats iaf, hoppas det blir toppen där! Tar så mycket energi med oenighet i stallet! Trivs med en hel del i mitt stall men tyvärr har vi rätt stora meningsskiljaktigheter ang fodring och uppstallning, men hittar ingen annan stallplats i närheten som uppfyller mina önskemål... :cry:
Flytten var planerad sen innan, men det har knakat i fogarna till och fån hela tiden pga att vi hade olika syn på hästhållning och till stor del hennes okunskap om hästhållning och utfodring.

Än så länge rullar det på i nya stallet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?