Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stallägaren (tillika fd kollega) är utan ridhäst så hon får låna Saga när jag jobbar i Sthlm och till min stora förvåning fungerat de jättebra ihop.

Saga är en rejält tuff häst som snabbt kan ta överhanden om det vill sig illa. Har man lite pondus och rutin är hon en jättetrevlig häst.

Är så otroligt förvånad... Lite brukar det alltid kärva med den där hästen.

Jorunn går på bete och latar sig på halvfart, skall sätta igång henne nu 1 juli igen på helfart. Nu går hon 3 dagar i veckan bara=)

Nya maratonvagnen är som en dröm att köra och de vart ett lättare pass på midsommarafton på åkern, balarna är perfekt att köra runt=)
10417600_10152893026378998_7919283539310740106_n_zps8e959a12.jpg

Kl.
Som jag skrev här så hade jag för en månad sen en riktig svacka i ridningen. Sedan dess har det faktist bara blivit bättre och bättre. Självförtroendet är fortfarande kasst med jag tycker att det är så roligt och att hästen går så bra att jag knappt vill kliva av :D

På torsdag åker jag mot Östersund och hoppas på fint väder och lite inspiration! :)

På sista biten hem av ridturen på isisen och med stallkompisen skymtar något vitt på avstånd. Isisen tvärnitar, stirrar, gnäggar och runt kröken kommer en vit ponny i full galopp upp för asfaltsvägen! Har inte sett en så lycklig ponny på länge när den saktar in och frustande hälsar på sina vänner och förklarar att de inte får lämna honom själv på det där sättet.:grin:

Efter ponnyn kommer 2 cyklister flåsande och informerar att han varit en bra bit åt andra hållet men vänt när de försökt fånga honom. Den övergivna ponnyn har ålat under grind-trådarna på ca 50cm! :banghead:

Igår hade vi en duktig NH/tricktränare i stallet! På min lektion tog jag med Rá och Kveikja. Hon hade lite bra tips för markarbete med Rá och vad som passade hennes personlighet. Uttrycket Dramaqueen användes en del, Japp Rá är en Dramaqueen! Har aldrig tänkt på det förut, men det stämmer väldigt väl.

Kveikja stod dock för större delen av lektionen och vi fortsatte med vår trickträning. Den spanska skritten fick beröm! Fick tips för att göra den mer flytande. Dessutom började vi på piaff! Det kommer inte bli lätt men med fortsatt hjälp och träning så löser vi förhoppningsvis det med!

Inga bilder idag, jag försöker avgifta mig från bloggandet... Inte helt lätt! O nu är det bara några dagar kvar tills vi flyger ut till The land of ice and fire! Wihiii!

Båda hästarna tog det väldigt lugnt i förra veckan och igår åkte jag till stallet, taggad som tusan för att köra igång ordentligt med båda två.

Tar in Tinna från betet (där hon nu är portad ifrån, tjocka ponny..) och så har hon dragit av en framsko.
Upp på bandet.

Gör iordning och rider ut på Snappe som idag var PIGG och FIN!
Efter 5-6 min bjuder han på FANTASTISK trav. Och trampar av sig en framsko...

Så nu står jag här, taggad till öronen, med två inridna härliga hästar där båda är i akut behov av hovslagare. Råkade jag nämna att det är SM vecka? :rofl:
Inte en hovslagare i närheten.
Någon här som vill komma och sko?!
:rofl:

Igår hade vi en duktig NH/tricktränare i stallet! På min lektion tog jag med Rá och Kveikja. Hon hade lite bra tips för markarbete med Rá och vad som passade hennes personlighet. Uttrycket Dramaqueen användes en del, Japp Rá är en Dramaqueen! Har aldrig tänkt på det förut, men det stämmer väldigt väl.

Kveikja stod dock för större delen av lektionen och vi fortsatte med vår trickträning. Den spanska skritten fick beröm! Fick tips för att göra den mer flytande. Dessutom började vi på piaff! Det kommer inte bli lätt men med fortsatt hjälp och träning så löser vi förhoppningsvis det med!

Inga bilder idag, jag försöker avgifta mig från bloggandet... Inte helt lätt! O nu är det bara några dagar kvar tills vi flyger ut till The land of ice and fire! Wihiii!

Haha, åh det är så härligt med olika personligheter.

Båda hästarna tog det väldigt lugnt i förra veckan och igår åkte jag till stallet, taggad som tusan för att köra igång ordentligt med båda två.

Tar in Tinna från betet (där hon nu är portad ifrån, tjocka ponny..) och så har hon dragit av en framsko.
Upp på bandet.

Gör iordning och rider ut på Snappe som idag var PIGG och FIN!
Efter 5-6 min bjuder han på FANTASTISK trav. Och trampar av sig en framsko...

Så nu står jag här, taggad till öronen, med två inridna härliga hästar där båda är i akut behov av hovslagare. Råkade jag nämna att det är SM vecka? :rofl:
Inte en hovslagare i närheten.
Någon här som vill komma och sko?!
:rofl:

Usch va trist! Hade hovslagaren hemma igår så nu är båda pojkarna fina om fötterna! :D Laukur hade vila igår och får det idag också då vi ska på trivselkväll på dotterns dagis. Han gick 5 dagar förra veckan varav 4 på rad så han är värd lite vila :love:

Är boetts täcke + huva så bra som alla säger? Trött på busiga hästar och lagande av täcken flera ggr i veckan. Symaskinen har fått en stadig plats på köksbordet, ingen idé att ställa undan den. Ska jag köpa täcke och huva till Laukur kostar det 3000 kr. Är det verkligen värt det eller kan jag lika gärna slänga 3000 kr i soptunnan?

Är boetts täcke + huva så bra som alla säger? Trött på busiga hästar och lagande av täcken flera ggr i veckan. Symaskinen har fått en stadig plats på köksbordet, ingen idé att ställa undan den. Ska jag köpa täcke och huva till Laukur kostar det 3000 kr. Är det verkligen värt det eller kan jag lika gärna slänga 3000 kr i soptunnan?

Särskilt huvan är överlägset bäst. Sitter på plats och är slitstark. Täcket likaså, det är ju kvalitet. Mitt Boett fick jag (obs! efter några säsonger) laga lika ofta som jag fick laga de andra täckena första säsongen. På grund av busiga hagkompisar givetvis.

En annan huva jag gillar är Jacsons vita som Lillhästen säljer/sålde.

Särskilt huvan är överlägset bäst. Sitter på plats och är slitstark. Täcket likaså, det är ju kvalitet. Mitt Boett fick jag (obs! efter några säsonger) laga lika ofta som jag fick laga de andra täckena första säsongen. På grund av busiga hagkompisar givetvis.

En annan huva jag gillar är Jacsons vita som Lillhästen säljer/sålde.

Täcket från Jacson med huva från Lillhästen har jag haft och varit nöjd med. Men nu efter 2-3 somrar har nog huvan sagt upp sig. Som jag kan förstå så är huvan av en annan modell nu och passar inte i spännena på det gamla täcket. Synd för jag har två täcken. Är det bättre att köpa att sånt från Lillhästen för billigare peng eller ska man satsa på Boett ändå. Den busiga hagkompisen kommer ju finnas kvar ;)

Han är alldeles fantastiskt fin! Har alltid sagt att jag ska ha två hästar, en fyrgångare och en femgångare. :D Synd att han är en han, står på island och är vit. ;) Ser ut att vara en helt fantastisk häst!

@Reykur Det är han, alldeles fantastisk :) Förrutom färgen då men han är förlåten då han är den simplaste hästen att bada, står stilla lös och rör sig inte förrutom när man ber han ;)

Nu har vi blivit fotade/filmade av min sambo igen. Mest intressant var funktionen där han kan filma i HD i slow motion och med typ en miljon bilder per sekund, haha. Väldigt tydligt och talande. Min häst är alldeles fantastisk! Alldeles för bra för sånt skräp i sadeln som jag.. :p
Men vi har i alla fall roligt ihop, och jag jobbar och jobbar för att kunna visa henne "som bäst" och göra henne rättvisa.

Öppna i skritt

DSC_000037_zpscfcc90eb.jpg

Galopp (uppvärmning, ganska kravlöst rakt fram och lätt sits för att komma igång med ryggen, funkar bra inför töltträning!)
DSC_0000372_zpsfdf2e246.jpg

Kort tölt (Jag vet att min hand är hög.. Jag vet inte varför jag gör så, jag håller knappt alls i henne och hon känns väldigt lätt i handen och lätt i fram. Mattes olat..)

DSC_000015_zps2e4ea7c6.jpg

Försiktigt försök till steglängdsökning
Ska3080rmavbild2014-06-22kl200119_zps277a8580.png

Travar av efter passet
DSC_000024_zpsac3df5c0.jpg

@Reykur
Kul med film! Hade en kompis som filmade i slowmotion när vi löshoppade, superkul!

Jag brukar försöka filma regelbundet, och nu är det dags igen, har inte filmat sen det låg snö. Bra sätt att hålla koll på utvecklingen :)

Vilken lyx att bli filmad, jag har så svårt att få tag på nån som kan filma. Häromdagen försökte jag få min mamma att filma (försäljningsvideo) men hon stod bara och hackade med nageln på mobilen och sa att det inte funkar:crazy:. Vi har en riktig filmkamera också men den går inte att koppla ihop med nya datorn.:meh:.

På fredag morgon lyfter planet mot Island med mig ombord! Det blir bla besök på landsmót och lite annat kul.

Min farbror Skuggi har (som jag säkert skrivit) opererats för senskada, nu är han äntligen på väg tillbaka och igår tog vi första tölten på 10(!) månader.
Här helt utan krav, barbacka och ptja.. mindre lösgjord ;) Men vi är på gång!!

(jag vet att min sits är hemsk, men jag skulle bara chillrida så jag la inte ner någon speciell energi. :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar