Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bokat massage åt Laukur på måndag! Ska bli intressant :) Och den 12 juli åker vi på kurs hela dagen! Ny anläggning, nya träningskompisar men samma underbara tränare :)

1. Hej! Är ny medlem på forumet men har följt er ett tag. Har drömt om egen isis sen jag såg dem i Globen på 90-talet och gjorde slag i saken häromåret. Nu har jag en äldre valack som jag skogsluffar o tränar lite med för instruktör. Han är pigg och glad och aldrig sådär spattig som de långbenta kan vara, en riktig gentleman. Ska bli kul att kunna komma med ett eller annat inlägg ibland;)

Snappe är BÄST!
Tinna är inte så omtyckt.
Och stackars Ási står med gipsat ben på klinik :cry:
Ketill är rund och go och Laufi är mammas lilla ögonsten.

Ungefär så ser det ut här med våra pärlor.

@Michis Men nej, vad har hänt med Ási?

@Trollmormor Välkommen! :)

Jag är på Wången nu och det är ju helt vansinnigt vackert! :love:

Ardur har fått sin första bedömda avkomma nu också, 7.73 totalt som fyrgångare, fyra år gammal. Det är ju helt okej, så nu hoppas jag verkligen att stoet där hemma är dräktigt!

@Hedinn Han fick en spark på benet som resulterat i ett avbrutet griffelben. Frakturen är ful och sitter högt upp så vet har inte bestämt vad dom ska göra ännu :(

LANDSMÓT SÄNDS ONLINE
För alla er som inte kommer kunna närvara nästa vecka på Landsmót här på Island tänkte jag bara tipsa om att ruv sänder en hel del både live och repriser från tävlingarna.

Så här ser planen ut för de som visas, tiderna är isländska och vi ligger om jag inte minns fel två timmar efter er.
Torsdag. 3.juli
17:30 Uttagning tölt (Islands i år 30bästa töltare) RÚV2 B
20:30 Invigningscermoni RÚV2 B

Fredag. 4.juli
17:40 B-fina, A flokkur RÚV2 B
19:45 Avelsgårdsvisningar RÚV2 B
21:45 B-final, tölt RÚV2 B

Lördag. 5.juli
12:40 B-final, A flokkur RÚV1 E
13:10 B- final, tölt RÚV1 E
13:00 A-final, barn RÚV2 B
16:30 A-final, ungdomar RÚV2 B
19:00 Avelsgårdsvisningar – final RÚV2 B
20:00 A-final, tölt RÚV2 B
21:05 A-final, A flokkur RÚV2 B

Söndag. 6.juli
10:30 A-final, yngre ungdomar RÚV2 B
12:00 100m pass RÚV1 B
12:45 A-final tölt RÚV1 E
13:25 A-final, A flokkur RÚV1E
14:15 A-final, B flokkur RÚV1 B
RÚV1 = www.ruv.is/ruv
RÚV2 = www.ruv.is/ithrottaras
Vågar lova att de kommer vara grymma hästar.
Tex. har de 30hästarna som är uttagna till T1 mellan 7,37 och 8,17 i kvalpoäng, ganska hög kvalite!

Bara ett tips om de blir dåligt väder nästa vecka :)

Vårat senaste tillskott i familjen. Móri från Lönneberga, 5 år. :)

2014-06-26-0628_53aba163ddf2b36412c46c06.jpg

2014-06-26-0627_53aba12e9606ee3b28be9b93.jpg

2014-06-26-0628_53aba1719606ee2dc31cedd0.jpg

2014-06-26-0628_53aba17be087c365de3fbf2f.jpg

Jag vill också vara på Wången! Men det passade inte att åka så långt och lämna min stackars man med unge och djur ensam i flera dagar samtidigt som han ska jobba ;)

Snappe är BÄST!
Tinna är inte så omtyckt.
Och stackars Ási står med gipsat ben på klinik :cry:
Ketill är rund och go och Laufi är mammas lilla ögonsten.

Ungefär så ser det ut här med våra pärlor.

Varför är inte Tinna omtyckt?

Stackars stackars àsi! :( En häst i stallet kommer i morgon hem efter en vecka på ultuna efter operation av griffelben. Hans andra griffelbensoperation.. Tradigt. Hoppas àsi går att laga.

@Reykur Hon tycker det är onödigt att få kvar i hagen som jag bestämt åt henne så hon sprängde staketet och sprang ut till stoflocken igen :mad:

Ási's griffelben har dom bestämt sig för att inte operera ut. Finns risk att det blir obalans i knäet då frakturen sitter såpass högt upp.
Dom har däremot hittat ett sår som går hela vägen in till benet, med sårfickor både uppåt och nedåt. Så nu står han kvar på kliniken i minst en vecka till för medicinering och sköljning av såret minst 3ggr per dag..

Går bra nu!

Stackars er @Michis :( Du ska få en jättekram när vi ses <3

Här är lite bilder på dressyrponnyn Snorri! Han är väldigt omtyckt av tränaren, hon är grymt imponerad. Kul, hon är ju inbiten storhästryttare :)
Nu ska Snorri träffa fysioterapeuten igen på torsdag, och sen sadelprovaren. Jag måste ha en sadel som inte sätter mig i svank och drar bak mina skänklar... Och så ska jag banta bort min fettorumpa ;) Och Snorris ;) (Men vi skyller på vattnet i gräset då va....)

Här är lite bilder på dressyrponnyn Snorri! Han är väldigt omtyckt av tränaren, hon är grymt imponerad. Kul, hon är ju inbiten storhästryttare :)
Nu ska Snorri träffa fysioterapeuten igen på torsdag, och sen sadelprovaren. Jag måste ha en sadel som inte sätter mig i svank och drar bak mina skänklar... Och så ska jag banta bort min fettorumpa ;) Och Snorris ;) (Men vi skyller på vattnet i gräset då va....)

Så himla fin han är!

Så himla fin han är!
Taaack vad glad jag blir! Vi kämpar på som f-n nu.... :) Ska bli en liten skojtävling i augusti, sen råkar jag vara utomlands när nästa tävling går. Ska starta LC:2/LB:1 på lokaltävling eller klubbtävling för storhästar i höst om allt går framåt :)

Taaack vad glad jag blir! Vi kämpar på som f-n nu.... :) Ska bli en liten skojtävling i augusti, sen råkar jag vara utomlands när nästa tävling går. Ska starta LC:2/LB:1 på lokaltävling eller klubbtävling för storhästar i höst om allt går framåt :)

Sug i dig bara. Tycker att dina hästar verkar vara välridna och välutbildade när du lägger ut bilder.

Vi kämpar på i skritt än, jisses vad tid det tar att få tillbaka styrkan. Tidigare i veckan red en stallkompis lektion efter oss och jag dregglade över hennes mjuka häst som formade sig så fint på volt. Jaja, det kommer så småningom.

Jag tror jag är perfektionist...... ;) Fast det ska vara kul samtidigt!

Skritt är grymt, traggla på så kommer det! Jag älskar att rida skritt. Skulle kunna skritta mig igenom livet, med några få inslag av kort trav ;)

Ni är alltid så fina! :)

O vi skyller åxå på vattnet i gräset när det gäller Laukur ;) När det gäller mig vet jag inte vad jag ska skylla på :p

Jag tror jag är perfektionist...... ;) Fast det ska vara kul samtidigt!

Skritt är grymt, traggla på så kommer det! Jag älskar att rida skritt. Skulle kunna skritta mig igenom livet, med några få inslag av kort trav ;)

ja, det är ju otroligt bra träning. hon blir fort trött så det gör ju nytta. Vi rider i alla gångarter rakt fram. men böjda spår orkar hon inte än. längtar tills hon är tillräckligt stark för de andra gångarterna.

Jag skulle behöva lite råd.

Sol har ju länge nu haft jobbigt med tölten, nu har det börjat lossna och när hon fått jobba ett tag så är den taktren eller med lite inslag av passtakt. Men, det tar tid innan hon slappnar av och hon är ju fortfarande väldigt svag. Så jag funderar på om jag ska låta det vara och inte blanda in tölten, eftersom den kräver så mycket mer arbete. Travar gör hon ju i sömnen nu och där kan hon ju bara "trava på" utan att jag behöver kräva så mycket formmässigt. Och när vi tränar så är hon mycket mer avslappnad i traven.
Jag är så kluven, å ena sidan känner jag att jag kanske borde fortsätta med tölten nu när det väl börjat lossna, korta stunder såklart.
Å andra sidan så känner jag att hon inte är stark nog att träna tölten på det sätt jag allra helst skulle vilja. Eftersom hon är så spänd skulle jag vilja börja med lite skrölt på böjt spår, och där är vi inte än, böjda spår är jobbigt nog i skritt.

Så, bukepanelen: Ska jag fortsätta träna tölten trots att hon är spänd i början och låta henne rulla på med halvhalter tills hon mjuknar? Eller ska jag fortsätta bygga henne i de andra gångarterna och börja från scratch när hon är starkare?

(Han som behandlat henne, känn efter, och tränaren är dressyrryttare utan kunskap om islandshästar, så jag känner mig lite osäker)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 626
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Motionscykel?