Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det betessläpp för dom små. Lyckliga tog de en räsertur o sen proppades munnarna fulla. Antar att han gått upp typ 20 kilo i morgon :grin:

För övrigt laddar vi för fullt till lördagens TiH-kurs :) Ska bli kul att få feedback på takt o form i tölten som känns mer bärig nu och eftergiften i nacken kommer då och då. Måste muta någon som tittar att filma/fota lite!

@Linduzz

Har du provat rakt utan tungfrihet?

Har du tänkt på om storleken är rätt? Delade bett som är lite för långa är lättare för hästen att vika ihop och lyfta upp o hålla fast. Kanske kan det vara en sådan sak? Testa en mindre storlek så det blir svårare att vika/lyfta bettet?

Delade bett är lättare att vika o lyfta upp än raka, men raka kan ge en stummare känsla. Det finns bett som är både rakt och delat. En billig variant från Hööks(westernsidorna, heter d-ringsbett) och en lite dyrare variant från bombers (barrell heter mundelen).

Min ena häst tuggar mkt på bett, till henne fick jag rek att ha curbstrap, en rem under hakan som gör det svårare att lyfta upp bettet(i mitt fall sitta lite tajtare än brukligt). Det får man dock inte tävla på tyvärr.

Sen beroende på vad för tandläkare som kollat munnen så hade jag funderat på att åka till en bättre. En häst som vill lyfta upp bettet känns som att den vill skydda sig, vargtänder kanske? De kan ju ligga osynliga under tandköttet. Kan rekommendera att åka till Ylva Rubin i Falkenberg om du inte redan varit där. Hon missar inget.

@Linduzz

Ps, jag är en anledning av fem till Gaedingakeppnitävlingen... Vi tävlade i vestur cup förra året, där vårt lag om fem ekipage vann en gratis dag på säve! Den gratisdagen var just igår på gaedingatävlingen :) Tyvärr var jag på dop och min bästa tävlingskompanjon står med knäledsinflammation... Hade varit roligt att vara där!

@Linduzz

Har du provat rakt utan tungfrihet?

Har du tänkt på om storleken är rätt? Delade bett som är lite för långa är lättare för hästen att vika ihop och lyfta upp o hålla fast. Kanske kan det vara en sådan sak? Testa en mindre storlek så det blir svårare att vika/lyfta bettet?

Delade bett är lättare att vika o lyfta upp än raka, men raka kan ge en stummare känsla. Det finns bett som är både rakt och delat. En billig variant från Hööks(westernsidorna, heter d-ringsbett) och en lite dyrare variant från bombers (barrell heter mundelen).

Min ena häst tuggar mkt på bett, till henne fick jag rek att ha curbstrap, en rem under hakan som gör det svårare att lyfta upp bettet(i mitt fall sitta lite tajtare än brukligt). Det får man dock inte tävla på tyvärr.

Sen beroende på vad för tandläkare som kollat munnen så hade jag funderat på att åka till en bättre. En häst som vill lyfta upp bettet känns som att den vill skydda sig, vargtänder kanske? De kan ju ligga osynliga under tandköttet. Kan rekommendera att åka till Ylva Rubin i Falkenberg om du inte redan varit där. Hon missar inget.

Rakt bett med fasta ringar, rakt bett med fasta ringar m tungfrihet, alla bett är rätt storlek, det är främst ena sidan han gör det i han biter fast och slänger iväg huvudet vilket han gör å en millisekund vilket gör att han då får sår eftersom han på ngt vis lyckas bita sig själv. Han är kollad utav Thorleifur från Mellerud, han hittade en hel del som han fixade till.

Tänker du på detta? Min syster har det, skall testa nästa gång jag rider.
Om man nu får länka, gick inte o lägga in bilden direkt..
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500560&deptid=114&sortType=sortArtnr&sortOrder=DESC

Senast ändrad:
@Linduzz

Ps, jag är en anledning av fem till Gaedingakeppnitävlingen... Vi tävlade i vestur cup förra året, där vårt lag om fem ekipage vann en gratis dag på säve! Den gratisdagen var just igår på gaedingatävlingen :) Tyvärr var jag på dop och min bästa tävlingskompanjon står med knäledsinflammation... Hade varit roligt att vara där!

Kul! Vad tråkigt :/ Det var riktigt bra anordnat utav Djarfur, min syster med halvbrorsan till min häst vann B-Flokken =) Dock tycker man att det kunde varit något litet mer pris än bara en rosett, men man blir väl bortskämd utav Landi =P Var jätte många fina hästar där :)

Igår funkade allt bara perfekt! Underbara häst :love: Galoppfattningarna, speciellt till höger, har ju varit svårt pga hans låsta bakknä. Men igår tog han både höger och vänster utan problem! Öronen framåt genom hela passet :) Tränade mycket tempoväxlingar i tölt och trav och lite lösgörande rörelser i skritten. Ett perfekt kvällspass!

wpid-20140608_213450.jpg

Så himla, himla mega-superglad! :D

Helgen med min häst har varit fantastisk. Lördagen tävlade vi och han plockade hem en blå rosett i fyrgång. På söndagen var det vår först kurs någonsin och det för Hinni. Fick fina lovord över min häst och var nog världens stoltaste hästägare när Hinni satt upp för att rida honom.Har aldrig i min vildaste fantasi trott att min pålle kunde bli så flott i tölten som han var igår med tränare på ryggen! :love::love:

2ugmdec.png
20i8jk6.jpg

Fick lägga den på youtube istället.. Tycker kvalitén är bättre på facebook, men det verkar ju inte funka att länka trots att klippet är öppet för allmänheten.

Nåväl, här är vi i tölt. Det blir obalans och en del rollning i kurvan, och lite travtakt ibland. Det är andra klassen jag red på vårt "klubbmästerskap" i stallet, så hon var lite trött. Men tycker hon är himla fin när hon är avslappnad och orkar bära sig själv. :love: Hon var så duktig så!

Bild från tävlingen, ärevarvet med det alldeles för stora vinnartäcket. :up:

23qz15d.jpg

Igår red vi kurs för Jessica Rydin och fick lite tips om saker och ting, så nästa tävlingsbild kommer se ännu bättre ut. ;) Kul ändå att börja med tävlingsbild från tredje gången jag rider hästen och kunna se utvecklingen sen. :)

Igår tävlade vi T4 för första gången, hemma och på framridningen har R gått as bra i momentet med lös tygel, men när vi kom in på banan så sket det sig fullständigt.. Men vi tog oss till final, och väl där gick han helt OK men jag glömde länga tygeln tillräckligt.. En sån dundertabbe, jaja ;) sen tävla vi V5, gick sådär, var inte helt nöjd med poängen eftersom han kändes mycket bättre än så. Väl i finalen så tog vi hem rubbet och vann :)
Idag tävlade vi Gaedingakeppni med Sm kval, shit vad det är kul! passar oss verkligen perfekt, en SM kvalificering med 8,01 i poäng och en total 6:e placering av 20 ekipage, men fy sjutton vad finalen är lång.. Varje gångart visas i båda varven (kort tölt, trav, ökad tölt), det blev måånga varv, man kände sig nästan lite taskig på slutet..

Nu blir det lite lågfart, inga tävlingar förren i slutet på Augusti, så vi skall nu bygga ryggmuskler, få tillbaka hans flotta trav som vi tyvärr tappat på vägen allt eftersom tölten blivit bättre. Så alla tips är välkommna.

Är det någon här som är duktig på bett? R är kollad i munnen.
Han verkligen vägrar ge sig med att försöka bita fast och ta hela bettet för att sedan dra iväg totalt, detta orsakade senast i måndags en avåkning som slog mig gul och blå, fick väl förmodligen någon lätt hjärnskakning med eftersom jag mått sådär bra i veckan..
Med fler hästar på banan blir han gäääärna stark och biter sig själv för han skall ta hela bettet, jag försöker verkligen att inte ta i honom och tycker inte att jag gör det heller.
Har provat rakt med tungfrihet och fasta ringar, tredelat med koppar, vanligt tredelat, stång blir han bara stel och jobbig på.
Hackamore red jag T4 an med och det kändes mkt fint, men det är ju det när traven och galoppen kommer som är hans starkase och bästa gångarter som hackamoret inte fungerar med.
Skall man ha något som är så rörligt som möjligt så han inte "kan" bita sig fast eller vad sjutton skall jag göra.. Börjar kännas hopplöst..

En liten bild från gårdagens tävling.
img_7274_5394c270ddf2b372dfc95bed.jpg

Jag fick tips om att ha en curbstrap på Sol för att hon inte ska kunna dra upp bettet mot tänderna. Hon biter sig inte fast men kan knapra på det ibland, mest i skritt på lång tygel (hon blir lätt rastlös och hittar på diverse roligheter).

Kan ju vara värt ett försök, det är ju en enkel, skonsam och billig lösning om det funkar. :)

Rakt pelham har jag också blivit rekommenderad just för att få vridningen framåt i munnen. Sol är väldigt känslig i munnen så jag sätter tygeln i mittenringen för att inte få så mycket hävstång. Hon trivs bättre med det, blir ju lite stabilare.

Senast ändrad:
Idag blev Glimur ridhäst :love:
Skrittade några varv i paddocken å kollade av start å stop, han var så duktig!

Å allt var frid å fröjd tills hAn skulle ut i hagen igen å det passade inte alls denna herre som parkerade sig på stallplan å där stod han i 1 timme innan ja fick honom till hagen.
Hästj-vel!!! ;)

Såklart han är, den där snäckan är sååå rolig att följa!!

KL

HURRA för Dropi idag! Idag får han skor på sig och imorgon börjar vi rida:) Fem veckor har gått sen op, det har inte gått att handskritta honom då han varit enormt öm utan skor, men i hagen visar han alla gångarter och är full av energi. Var aldrig halt efter op och har stött på benet ända sen han vaknade ur narkosen :)
Nu är den här resan äntligen slut och nu börjar en ny som komer bli FANTASTISK eftersom jag är så tokkär i honom ;)

Vad härligt att få sätta igång igen @FreSus

Ska försöka få prinsen fotad imorgon om jag hinner innan vi ska fira sambon som fyller 27.
Idag och på torsdag får han promenera på skrittbandet som finns i stallet.
Han är verkligen värd varenda sekund och varenda krona, vilken fantastisk kille..
Igår satt tölten, lätt som en plätt med så mkt kvalité. Han är en riktig dröm...

Jag vet inte alls vad som hände med min häst idag, men han var inte sig själv.. Tänkte rida ut en sväng, var ensam i stallet och gjorde i ordning honom som vanligt. Ledde ut honom och skulle sitta upp. Inga problem alls, tills jag hade kommit upp på hästryggen.

Då börjar han snurra runt, blir jättespänd och småreser sig. Något han ALDRIG har gjort med mig, inte ens när han var som allra svårast att rida gjorde han så. Jag hoppade av och undersökte honom från topp till tå trots att jag redan hade gått igenom honom när jag tog in honom från hagen. Hittade ingenting. Ledde in honom på ridbanan utifall något skulle hända, och hängde på honom. Ingen reaktion. Hoppade upp och av, han blev lite spänd en gång men annars reagerade han inte nåt mer.

Skrittade honom på banan och sen gick vi in i stallet, jag vågade inte rida ut ensam utifall någonting skulle hända med tanke på att jag var ensam i stallet.

Får se om jag försöker rida ut imorgon igen eller om jag ska höra med min tränare om hon kan kolla igenom honom och ev provrida för att se hur han reagerar. Jag hoppas verkligen att det var en engångsgrej bara, nu när allting flöt på så bra..

Jag vet inte alls vad som hände med min häst idag, men han var inte sig själv.. Tänkte rida ut en sväng, var ensam i stallet och gjorde i ordning honom som vanligt. Ledde ut honom och skulle sitta upp. Inga problem alls, tills jag hade kommit upp på hästryggen.

Då börjar han snurra runt, blir jättespänd och småreser sig. Något han ALDRIG har gjort med mig, inte ens när han var som allra svårast att rida gjorde han så. Jag hoppade av och undersökte honom från topp till tå trots att jag redan hade gått igenom honom när jag tog in honom från hagen. Hittade ingenting. Ledde in honom på ridbanan utifall något skulle hända, och hängde på honom. Ingen reaktion. Hoppade upp och av, han blev lite spänd en gång men annars reagerade han inte nåt mer.

Skrittade honom på banan och sen gick vi in i stallet, jag vågade inte rida ut ensam utifall någonting skulle hända med tanke på att jag var ensam i stallet.

Får se om jag försöker rida ut imorgon igen eller om jag ska höra med min tränare om hon kan kolla igenom honom och ev provrida för att se hur han reagerar. Jag hoppas verkligen att det var en engångsgrej bara, nu när allting flöt på så bra..

Biten av någon insekt? Fångkänning eller annat knas i hovar? Hovböld eller så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV