Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle inte ge metacam, en inflammation läker ut av sig själv, tar iiite längre tid utan metacam men de är de helt klart värt. Skulle köpa djävulsklo istället som funkar superduper på just inflammationer.Äter de själv mot ig förbannande tennisarmbåge och bli superbra efter en kur=)

Alla inflammationer läker definitivt inte ut av sig själv!
Visa evidens att djävulsklo funkar exakt som NSAID, tack.

@kvandi Det kommer säkerligen inte vara några problem med Metacamen. Håll koll på allt eventuellt avvikande. Jag har gett mina kusar NSAID ett par gånger. Aldrig några som helst problem.
Förhoppningsvis läker inflammationen ut :)

@Nielaa En inflammation fram läker inte ut av sig själv och absolut inte om det är en inflammation som kommer av ett annat problem!

@kvandi Har en veterinär rek behandling och ni dessutom diskuterat biverkningar så skulle jag känna mig lugn =)

Ge henne understöd för magen. Det går vi alltid efter att en häst tyvärr inte klarade behandlingen. Sen bi började ge både magsårsmedicin och probiotika har vi inte haft problem.

ALLMÄN FRÅGA
finns det någon som behandlat sin halta/inflammation häst med metacam där hästen blev helt frisk med enbart metacam?

vad för hälta var det?

5 dagar låter inte så länge med metacan. Se till att hålla igång magen. Ylur hade knäledsinflammtion och blev helt frisk med lång konvalecent och försiktig igångsättning. Jag hade också dåligt samvete med att jag missade hältan . Men dom är bra på att dölja det.

@Nielaa Jag har djävulsklo-rot hemma som Andi får kur av ibland. Men Kveikja fick första dosen metacam igår... Enligt veterinären så läker inte ledinflammationer av sig själv. Och jag tror henne, för det här kan mycket väl vara något som hängt med i många år fast inte varit så ömt som nu. Men hon sa oxå att det är tacksamt att behandla.

@valvis Vågar jag börja experimentera med saker hon inte är van vid mitt i behandlingen? Jag gav henne metacamen i varm mash igår, det gillar hon och skall ju vara snällt mot magen, det får hon när vi varit iväg eller hon varit extra duktig så det är magen van vid. Vad menar du för magsårsmedicin? Något som veterinären behöver vara inblandad i eller receptfritt? Jag vet att jag skall ha lite yea-sacc, funkar det som probiotika? Vad använder du mer exakt?

@Jonaz Jag håller noga uppsikt, är hemma alla fem dagar så det känns skönt! Inatt var jag tom ute kl 02:30 o gav lite hö o kollade läget. Inte farligt orolig eller så ;) Har tagit tempen på henne o tänkte göra det regelbundet sålänge vi håller på. Fick ju höra att de inte nödvändigtvis blir hängiga/medtagna direkt...

@Elina8 Jag frågade inte om länden nu, tänkte ta upp det på återbesöket. Ska tjata till mig remiss till massör så jag får utnyttjat försäkringen fullt ut ;) Men att hon blivit styv/låst i länden kan bero på just att hon kortat höger bak för att kompensera vänster fram. Kompensering går ju diagonalt i hästen om jag förstått det rätt. Sen om inflammationen uppstått nu efter Osteopatens behandling(inflammation i bursa höger bak) eller om det här alltid varit roten till allt ont vet jag inte. Veterinären kunde inte säga. Men veterinären var positiv till ostepaternas arbete, de remitterade ofta vidare hästar dit faktiskt :)

Så nu börjar vi dag 2 och håller tummarna att det går bra. Måste ut o släppa henne i sin lilla gräsruta. Givetvis har jag ju ont om hö så det får bli så mkt gräshage som möjligt innan jag fått hittat nån som vill sälja bara 20balar torrhö...

Ja veterinärer säger olika beroende på vad de tror på.
Mina veterinärer säger att inflammationer funkar likadant på en häst som på en människa.
Jag vet ju bara vad jag skulle göra i alla fall, aldrig metacam eller andra starka saker till Jorunn.Då flera hästar inom loppet på några få månader har dött av detta.

Och eftersom mina kraftiga inflammationer försvunnig av sig själv med hjälp av naturläkemedel och naprapatbehanlingar så har jag sluppit käkat starka piller som slagit ut hela min mage som tack.

Men detta är ju en risk alla hästägare får ta ställning till och avgöra själva vilken risk man är villig att ta.. och inte ta=)
Inget är ju fel utan det är helt enkelt vad man är villig att chansa och tror på som avgör. Och här tror vi ovh är villig att chansa olika bara=)

Hoppas hästen blir bra.
Och framförallt hoppas du hittar orsaken till symptomet så du inte bara behandlar symptomet med metacam och hon blir bra för att sedan återgå till orsaken och hästen blir sjuk igen!

ALLMÄN FRÅGA
finns det någon som behandlat sin halta/inflammation häst med metacam där hästen blev helt frisk med enbart metacam?

vad för hälta var det?

Aldrig hört talas om de i alla fall. vi är ju över 100 hästar i mitt stall så metacam behandlingar brukar dyka upp titt som tätt. En häst kan va lite svullen bara och wopp så smäller man i hästen metacam.
Många använder de i min mening lite för titigt och låter inte kroppen få en chans ens att läka ut av sig själv.
Det viktigaste är att hitta orsaken till att hästen fått inflammation, är de så att man rider fel? rider man på för hårt/mjukt underlag?
väver hästen i boxen för den kanske står inne mkt?
Ja försök att hitta orsaken för gör man inte de utan bara behandlar med metacam och låter hästen vila i 4 veckor så kommer problemet snabbt tillbaks så fort man återgår till orsaken som gav symptomen.

Jag är likadan mot mig själv, tackar nej till alvedonkurer kortisonsprutor och sånt. och går den lite längre vägen för att bli bra. besöker naprapater och äter naturläkemedel och faktiskt blir jag bättre än när jag har ätit starka värktabletter som förstör min mage så jag får magsår. Och får en häst magsår så är de betydligt farligare än när vi får de.

@Nielaa Ja jag hoppas oxå att det här nu är orsaken till alla problem och att det blir bra sedan. Svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget i det här fallet.

Jag har själv ofta inflammationer i senfästen i armarna, både tennissarmbåge, golfarmbåge i bägge armar och biceps fäste uppe i axeln i vänster. Men min veterinär klargjorde att det är stor skillnad på senfästen och leder. Senfästen går att läka ut med bara vila. Ledinflammationer går inte i samma utsträckning. Så att jämföra våra tennisarmbågar med hästarnas ledinflammationer funkar tyvärr inte, det är inte alls samma sak. Jag blir oxå bättre i senfästena med osteopatbehandling och magnesiumtillskott. Men jag blir lika lätt överbelastad igen om jag gör något repetitivt. Armarna är min svaga punkt...

Men sen är det ju lite intressant om det skulle funka med Djävulsklo-rot istället för metacam. Båda är ju antiinflammatoriska och smärtstillande. "Jag" läkte ju ut Andis senaste spattskov (2011) med Djävulsklo-rot i maten istället för mera butta, men om det hade funkat utan oxå kan man ju aldrig veta...

Men jag väljer att lita på veterinären i mitt fall. Hästar är inte gjorda att rida på och om vi utnyttjar mer än deras kroppar klarar så kommer skador uppstå, om en häst ofta får skador så håller den inte för ridning och då får man ju välja att anpassa sig eller sälja/döma ut. Just knäledsinflammation är tydligen vanligt på islandshästar som har höga lyft. Så jag skulle gissa att vi i framtiden får se mer knäledsinflammationer i islandshästvärlden...

Det jag klurar på nu @ alla är om sula+silikon skulle vara förebyggande? Iom stötdämpningen... Eller blir det mer belastning pga mer vikt?

@valvis Vågar jag börja experimentera med saker hon inte är van vid mitt i behandlingen? Jag gav henne metacamen i varm mash igår, det gillar hon och skall ju vara snällt mot magen, det får hon när vi varit iväg eller hon varit extra duktig så det är magen van vid. Vad menar du för magsårsmedicin? Något som veterinären behöver vara inblandad i eller receptfritt? Jag vet att jag skall ha lite yea-sacc, funkar det som probiotika? Vad använder du mer exakt?

Yea sacc är bra, det är probiotika som är gjord till häst- ger vi med så fort vi åker med hästarna någonstans eller de är sjuka, sen ger vi våra Awinna som är med ett tillskott som är bra för magen och allmän tillståndet. Ge helst inte Metacam med mat samtidigt. Ge henne mat och en stund senare Metacam. Upptagningen kan störa om man ger mat samtidigt.
Att ge tillskott för magen kan du göra när som det är ju just tillskott som man bra för magen.
Magsår har jag antingen utskriven gastrogard av veterinär (vi har alltid lite hemma) eller så köper jag Ekygard Flash från tyskland ( nästa samma sak som Gastrogard men billigare. Ibland kan man hitta det i sverige, vår vet har det alltid hemma.

Jag undrar om det funkar att länka ett videoklipp från facebook? Jag testar!
Formen lämnar ju mycket att önska, hon blir hög och lite "flaxig" med huvudet, men det är inte jag som tar i henne utan hon är väldigt lätt i handen och lätt i fram. I tölt på volt har jag börjat känna lite tendenser till att länga överlinjen något. Hon blir lite travtaktig ibland, men det är jag som slutar rida. Det är i slutet av ridpasset och vi är lite trötta båda två. :)

Klicka i HD så blir det inte så suddigt.

Äsch, vad tråkigt! Det är en kompis som lagt upp den så den är nog privat kanske. Undra om man kan typ spela in en film från facebook? ^^
Du borde kunna högerklicka på den på facebook och spara ner en kopia på din egen dator, för att sedan ladda upp den på valfri sida för att till sist få in den här.

Efter massa krångel lyckades jag. Nu blev det ju inte HD så det är lite skakigt och suddigt. :)

Långt ifrån perfekt, men vi (jag) har fått kämpa lite för att hitta tölten på ridbanan som jag berättat om tidigare. Tyra kan tölta, men jag fick nån slags spärr. Ute har det aldrig varit några problem att tölta, i många tempon, men nu får jag till det på banan också. :bump: Som ni ser har jag problem med att jag blir spänd i ländryggen och faller framåt. :o Jobbar på det med. ;)

En liten uppdatering från Norge. :) Jag kommer troligen att låna ut Spá en längre tid nu med början i sommar och ta hästpaus. Jag vill satsa på andra saker än häst just nu känner jag, och att sälja henne känns inte så lockande. Håller på och kollar upp exportregler för det är lite bökigt att Norge inte är EU när man skickar över en häst till Sverige, även om det redan vistats där tidigare i flera år.

Lite suddiga bilder från igår. Tömkörning med och utan gjord, väldigt nyttigt, alla borde göra det minst ett par ggr/ månad. (Sa hon som slarvat hela vintern med just det! ;)) Det gör stor skillnad mot om man bara rider. I vart fall har jag upplevt det så med de tre hästar jag haft och tränat med mycket tömkörning och "dubbellongering".
spa_tk1_maj14_zps85370ac8.jpg

spa_tk5_maj14_zpsfd4ab010.jpg

spa_tk3_maj14_zps2c87c203.jpg

spa_tk2_maj14_zpsd7f52d94.jpg

KL

Nu har vi varit iväg och tävlat igen. T3 och F2 den här gången. T3 uttagningen gick uselt, jag hade valt fel varv och hon funkade inte bra på stången på tävlingsplatsen eftersom vi var så få deltagare fick jag rida final ändå :D och det gick betydligt bättre. 5:or och 5,5 på samtliga moment, kändes bra! I F2:an fick vi inte till nån pass men det gällde samtliga ekipage så det blev final även där.Nöjd med tölten skritten och galoppen (även om jag borde ridit lite fortare i galoppen) men traven är sisådär och passen höll sig borta även i finalen....

Bildbomb:)
DSC_1100_zps48b5594d.jpg

DSC_1125_zps2b0b6b8c.jpg

tölt
DSC_1379_zps0922c181.jpg

trav
DSC_1415_zps87aa96e0.jpg

galopp
DSC_1427_zps58b663dd.jpg

Nästan pass:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV