Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kontrar med en söt bild:
1503850_10152483043299612_907850642937517192_n.jpg

Samma här. Man kan skönja lite sommarpäls där hon är klippt, men det är fortfarande mycket vinterpäls kvar. Har fällt i ett par veckor nu så jag har hopp

@elfi
Åh vad det är underbart när det går åt tätt håll. Oavsett om det är 100 kg kvar eller 20 så blir man ju som matte så glad när det funkar och hästen mår bra. Att nacken mjuknar är ju otroligt positivt! Grattis och bra jobbat!

Förhoppningsvis så kommer den tråkiga dagen än på länge. Han verkar ju ha ett jättehärligt liv i lite lugnare tempo. :)

Det är väldigt underbart när det går åt rätt håll, men ändå finns oron kvar innerst inne och den kommer nog aldrig försvinna heller. Nacken har varit största orosmomentet och den har blivit visiterad dagligen för att se hur det går och jag blev väldigt förvånad men väldigt glad när den kändes jättemjuk! Tack! :)

Jag hoppas verkligen att han håller i många år till, kanske inte som ridhäst men åtminstone som sällskapshäst. Han har verkligen blivit förändrad den senaste tiden, vill gärna vara nära en hela tiden och kan stå i timmar och mysa! :love:

img_5408_copy_537a5e9ee087c37026c14298.jpg

Min häst går det framåt med. Hade inte kunnat önska mig en bättre kompis jag har fått i mina härliga valack. Lite tävlingar är inbokade för ge honom lite rutin och om ett par veckor är det dags för kurs för en islänning. Superkul! :D

I veckan ska jag in till djursjukhuset och låta en kiropraktor titta på honom. Det känns bra att få honom genomkollad innan sommarens roligheter börjar dra igång. Tanken är ju att vi ska träna mycket i sommar och nummer ett är ju att ha en fräsch/välmående häst. Vad gör man inte för sina älskade hästar (även fast det kostar skjortan :banghead:).

Hur ofta brukar ni ta ut kiropraktor/ET till era hästar? :up:

Igår kväll när jag skulle natta hästarna så hade Laukur ännu en tappsko....så nu har han lyckats få av sig vänster fram och höger bak. Tur jag har världens bästa hovslagare som kommer i morgon fm så jag kan rida i morgon kväll :)
fördelen med barfota boots man slipper tappskor.:)

Finns det några mjuka och bra skyddsboots som inte ger skav och som passar en låg men väldigt rund hov.

Även i strl ponny blir de för höga baktill så de viks och ger skav. Har provat lite olika men de flesta är ju så höööööga!
Hon slår sig ibland så hon får "blåmärken" på hovarna/kronranden. Men nu har hon börjat få skav från gummibootsen.

Hände aldrig mig. Känns spontant som att passformen är lite sisådär om de inte sitter kvar på.
Jag vet folk det hänt för, hur passformen varit vet jag inte, men tappar dem gör folk ibland. Det är väl som med skor, vissa tappar aldrig andra någon enstaka gång och vissa flyger de av jämt ;(.

Finns det några mjuka och bra skyddsboots som inte ger skav och som passar en låg men väldigt rund hov.

Även i strl ponny blir de för höga baktill så de viks och ger skav. Har provat lite olika men de flesta är ju så höööööga!
Hon slår sig ibland så hon får "blåmärken" på hovarna/kronranden. Men nu har hon börjat få skav från gummibootsen.
Neoprenboots.
Använder aldrig Gummiboots då dom i princip alltid skaver. Neoprenboots är mjuka och viker dom sig i nedkant händer ingenting annat än att dom blir slitna längst ner mot marken :)

Neoprenboots.
Använder aldrig Gummiboots då dom i princip alltid skaver. Neoprenboots är mjuka och viker dom sig i nedkant händer ingenting annat än att dom blir slitna längst ner mot marken :)
Håller med helt :) Jag transporterar iofs i gummiboots om pålle har brodd, mest för att jag har en hel hög av dem, men har jag behövt använda regelbundet är det neopren som gäller.

Har hittat en ny ridväg (efter att ha bott här i 8 år:p ) den är helt underbar, antagligen för att den är ny, man lessnarväl på den med efter ett tag, hursomhelst är både jag och hästarna extra glada. Brenna har gått kanon sista tiden och det känns ju bra för till helgen åker vi till Skellefteå på Vindurs vårtävling. Vi tänkte försöka oss på 5-gång den här gången, får väl se hur det går.

Brukar ni jobba hästarna från marken i tygel? Jag gör det någon gång i veckan, ibland värmer jag upp så i början av passet, ibland ett helt pass från marken. Vi har just börjat testa tölta från marken, och det är så himla roligt hur mycket jag styr det med kroppsspråket. Om jag liksom "töltar" med kroppen och benen så töltar Tyra, om jag istället tänker trav i kroppen och tar längre steg, så travar hon. :p

Ibland kan jag inte låta bli att önska mig ett sto med avelsvärde (Saga duger INTE till avel). Väldigt mycket önskar jag mig det. Men det blir väl tid för det också. Fast jag vill ju NU!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar