Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man blir så deppad när man läser sånt där. Förutom att det är synd om hästen är det påtaglig risk att hästen inte alls blir en bra häst åt barnen (de kanske kostar på en månads inridning eller så) och så får islandshästar överlag dåligt rykte på byggden och du fortsätter vara ensam om att köra femväxlat....

Gimlan: så det mot lagen om hon står bredvid kor? Skulle det vara mot lagen även om hon satte in en av sina kor i hagen? Jag undrar därför det är vad jag tror hon gör om hon skulle få en anmälan.

Mist: åh jag vet! Tyvärr kommer det inte ens att skicka iväg henne utan de ska göra det själv... det där kan sluta hur som helst!

Gimlan: så det mot lagen om hon står bredvid kor? Skulle det vara mot lagen även om hon satte in en av sina kor i hagen? Jag undrar därför det är vad jag tror hon gör om hon skulle få en anmälan.

Mist: åh jag vet! Tyvärr kommer det inte ens att skicka iväg henne utan de ska göra det själv... det där kan sluta hur som helst!
Det är väl artfränder som gäller, så det bör stämma. Men anmäl och se vad som händer.

WOHO!!!
I DID IT!!
Idag tog jag mitt sista prov på Hólar och klarade de!
Kommer med andra ord att få mitt diplom som A-instruktör (enligt svenska mått) och har en kandidat i träning, ridning och undervisning. Så himla stolt över mig själv och min lilla loppa som har hängt med mig detta sista år!
Han har utvecklats massor, från att inte springa speciellt mycket i pass till detta:
grc3a1niprov3.jpg

Från att inte ha haft någon som helst balans i vänstergalopp till detta:
grc3a1niprov.jpg

Så nööööjd och glaaaaad!!!! :D
Glad maj på er alla!!

WOHO!!!
I DID IT!!
Kommer med andra ord att få mitt diplom som A-instruktör (enligt svenska mått) och har en kandidat i träning, ridning och undervisning. Så himla stolt över mig själv och min lilla loppa som har hängt med mig detta sista år!
Han har utvecklats massor, från att inte springa speciellt mycket i pass till detta:
grc3a1niprov3.jpg

grc3a1niprov.jpg

Glad maj på er alla!!
WOW!!! Grattiiiiiss!!!!

WOHO!!!
I DID IT!!
grc3a1niprov3.jpg

grc3a1niprov.jpg

Glad maj på er alla!!
Grattis!! :)

Längesen jag uppdaterade här nu, men hoppas att någon kommer ihåg min islänning Filipus? :)

Vi har kämpat tillsammans i flera år mot övervikten, att lyckas hålla honom i bra hull - och framförallt att hålla honom fri från fången. I dagsläget ser han ut såhär i hullet:
img_20140517_123943_53777dc49606ee21024d69e8.jpg

Vad tycker ni om hullet? (Han står lite i nerförsbacke på bilden dock och är nyduschad, därav pälsen)

I vintras stod han ganska mycket och lade på sig, sen gick han ner en massa på kort tid och blev nästan mager (revbenen syntes) utan någon förklaring men nu känns det som att han är lagom i hullet enligt mig, men vill gärna höra vad ni tycker? Måttviktbandet visar ~380 kg. Revbenen känns men syns inte.

I övrigt så är han 23 år ung varav 14 år har vi spenderat tillsammans och han blir bara bättre o bättre. :love:

Nyfiken. Varför gillar du inte halm som foder? Förutsatt att den är hygienisik.

Sly håller jag med om att det är bra sysselsättning. O liten boxhage måste ju stimulera hjärnan mer än box inne?

Det är för mycket MJ i och inget protein = fet häst. Det är torrt = risk för stopp i magen (kolik/tarmvred/tyst mage), tyvärr egna erfarenheter av det plus vänners. Jag har gett en ytterst begränsad mängd halm vid några tillfällen och haft halm som strö på en del inackorderingsstall. Jag vet att många rekommenderar halm och att det uppskattas.

Längesen jag uppdaterade här nu, men hoppas att någon kommer ihåg min islänning Filipus? :)

Vi har kämpat tillsammans i flera år mot övervikten, att lyckas hålla honom i bra hull - och framförallt att hålla honom fri från fången. I dagsläget ser han ut såhär i hullet:
img_20140517_123943_53777dc49606ee21024d69e8.jpg

Vad tycker ni om hullet? (Han står lite i nerförsbacke på bilden dock och är nyduschad, därav pälsen)

I vintras stod han ganska mycket och lade på sig, sen gick han ner en massa på kort tid och blev nästan mager (revbenen syntes) utan någon förklaring men nu känns det som att han är lagom i hullet enligt mig, men vill gärna höra vad ni tycker? Måttviktbandet visar ~380 kg. Revbenen känns men syns inte.

I övrigt så är han 23 år ung varav 14 år har vi spenderat tillsammans och han blir bara bättre o bättre. :love:

Klart vi minns Filipus! Tycker han ser betydligt bättre ut än förr. Undrar dock lite över rumpa och nacke? Hur ser han ut bakifrån? Nacken är ju väldigt kraftig, typiskt fånghästar att lagra där. Är nacken hård eller mjuk?

Skönt att det gått neråt, men jobbigt om det pendlar. Att hålla vikten tycker jag är svårare än att gå ner i vikt, ständigt orosmoment och klämmande. :(

Hur går det i övrigt, är han pigg och rids?

WOHO!!!
I DID IT!!
grc3a1niprov3.jpg

grc3a1niprov.jpg

Glad maj på er alla!!

Stort Grattis.

Klart vi minns Filipus! Tycker han ser betydligt bättre ut än förr. Undrar dock lite över rumpa och nacke? Hur ser han ut bakifrån? Nacken är ju väldigt kraftig, typiskt fånghästar att lagra där. Är nacken hård eller mjuk?

Skönt att det gått neråt, men jobbigt om det pendlar. Att hålla vikten tycker jag är svårare än att gå ner i vikt, ständigt orosmoment och klämmande. :(

Hur går det i övrigt, är han pigg och rids?

Rumpan är fortfarande stor, men inte enorm som tidigare. Den jobbar vi bort för fullt, men varken han eller jag är i god form just nu men vi gör vårat bästa!

Nacken har alltid varit kraftig på honom, typisk fångnacke - men nu den senaste månaden har den mjuknat allt mer, minskat och det börjar bli en finare form på nacken. Så det känns som att vi är på rätt väg! :)

Det är verkligen ett ständigt orosmoment både med vikten och fången, men att få se och uppleva hans glädje är oslagbar. Det gör det värt att kämpa på. Älskade lillhästen! :love: Idag fick min syster rida honom, hon har inte ridit på flera år och han töltade på utan problem med henne med spetsade öron!

Ska tillägga också att jag vet att varje saga har sitt slut, och jag vet att jag en dag måste fatta det svåraste beslutet men jag njuter och älskar varenda dag jag har kvar med honom och hoppas att vi får spendera mååånga fina år till tillsammans. 14 år firade vi i april.. :)

Han är superpigg och rids 3-4 ggr i veckan, mest skritt men även lite tölt och ibland någon galopp. Vi ska byta stall och där finns det några som kan hålla igång honom när jag jobbar kväll och inte hinner rida. Men med tanke på åldern och hans historik så håller han inte för hårdare träning, utan han är "halvpensionerad" och skogsmulle nu.

Och de långa tårna har jag inget bra svar på. Har fått byta hovslagare som inte riktigt vill göra samma sak som den förra, och det är dags att sko om honom nu då hans tår växer lite mer på sommaren än på vintern så jag letar ny hovis för fullt som kan sko fånghästar. Inte det lättaste, men har fått några tips att ringa på imorgon.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar