Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Varför knyts han fast med tygeln? :eek: inget illa menat men jag har sett vad som kan hända ....

I know, jag har också varit med om en sådan händelse. När jag var liten och dum (man lär sig av sina misstag...) hände det att jag band fast min dåvarande shettis i tränset och hon slet sig ju självklart. Det gick bra, men det var väl bara tur.

Det var faktiskt inte jag denna gång som hade knytit fast honom.

KL

Stoet jag fick rida lite senare under dagen hette Sál från Voxnadalen e: Hrimnir från Ödmården :)

Varför knyts han fast med tygeln? :eek: inget illa menat men jag har sett vad som kan hända ....

Man väljer sina risker. På Island var det vardagsmat.

Jag är inte rädd att binda upp i tygel om jag har uppsikt. Men gör det sällan ändå.

Han är ganska korthårig under magen, klippte magen i höstas. Kanske ska ta lite mer. Får se i morgon. Mer funktionellt än snyggt brukar det bli enligt de andra i stallet när jag använder klippmaskinen.

Va kul att ännu fler känner till henne :). Så du känner T?

Bilder på tölten kommer när vi lärt känna varandra lite bättre. Idag går det emellanåt jättebra och emellanåt knappt alls. Vi har dock för det mesta ren tölt även fast den inte alltid har farten i sig :p. Men det kommer väl den med när musklerna börjar komma :)

Just nu fokuserar vi mest på att lära känna varandra och hitta knapparna så att säga ;)
Hon har inga problem med traven längre. I början körde hon mest bara blandade gångarter men har nu fattat traven. Hon har dock ingen ork att bära sig och korta steget i varken traven eller galoppen, men de kommer nog det med :)
På uteritterna så har ja kunnat få till en finare och snabbare tölt, men inte perfekt än. Hon får lite taktproblem emellanåt fortfarande.

Nu har hon även blivit klippt för första gången (om ja förstod rätt). Det fick bli en halvklippning. Hon va skit rädd i början, men när hon väl fattade att den inte kommer äta upp henne så stod hon stilla avslappnat och tyckte även det va skönt på vissa ställen :)

I måndags testa vi på löshoppning. Vet inte om hon har gjort det tidigare, men oj va roligt det va o springa! Hon hoppade 100 cm som högst. När vi höjde till 110 cm fega hon ur och efter det fick ja sänka en hel del innan hon väl kom över. Efter att hon fega ur på 110 cm så tyckte hon det va mycket roligare att luras. Hon gick på bra, titta mot hindren och precis när hon kom typ nån meter innan hjälphindret så smet hon åt sidan, bockade o rejsade järnet bort till andra sidan där hon stannade nöjt o tittade lite busigt mot oss :)

Bilder på klippningen o löshoppningen lägger ja in i morgon. Har tyvärr inte tillgång till dom på mobilen.

Det enda som kan hända med ett isisträns är att hästen rycker huvudet bakåt och hela tränset faller av och hästen kommer lös.

Olyckor kan hända överallt, vågar du ha boots när du rider? det finns en risk att hästen trampar på bootsen och ramlar omkull och skadar sig men framförallt ryttaren.

Men den risken tar man oftast=)

Poängen med läder är ju att det går sönder. Men visst är det en onödig risk att ta.

Det skiter sig med klippning idag då det regnar. Men det positiva är att han var riktigt trevlig att rida igår. Fokuserad på mig och gick med lång överlinje även i en högre form i traven och fin bärighet utan att han låg på och bara smygökade tempot. Inte så taggad utan kunde även galloppera i ett hyfsat normaltempo. Galloppfattning är det som måste prioriteras nu när han börjar lyssna. Men det är svårt då han efter en galloppfattning blir väldigt på och bara vill springa.

Fast detta med grisepass hänger ju faktiskt lite på ryttaren med kan jag känna. Hästen är ju inte (oftast) grisepassare av naturen utan det är något ryttaren lixom inte riktigt reder ut.
Så en häst med väl separerade gångartdp kan mycket väl ridas till grisepassare i fel händer.

Eller vad tror ni andra?!

Om jag var du skulle jag skaffa mig erfarenhet och kunskap genom att rida så mycket olika hästar som möjligt och gå kurser/lektioner och bli en riktigt bra ryttare rutinerad på olika typer av gångarts 'fel' lynne osv innan jag köper en ny häst.:-)

Filipuss: Vet ett par riktigt bra lovande hästar som är fina idag men som kan bli fantastiska (6-12 år), som inte kostar över 100 000. Det är verkligen köparens marknad idag. Men man måste också kunna rida dessa hästar till att bli fantastiska och hålla dem på den nivån.

Ni kan vara lugn, jag har nu till 99,9% bestämt mig för att lämna islandshästvärlden och gå över till stor häst istället.

*kl*

Den där känslan när man liksom verkligen har fått igenom något, och man känner så himla tydligt att man kommit framåt! Ni vet den känslan. :D

Min häst var så oerhört fin idag, jag är så stolt och nöjd att jag nästan var alldeles sprickfärdig när jag klev av efter lektionen idag. Hon var liksom MED mig precis hela tiden. Lugn och fokuserad, inga smygökningar. Hon tog förhållningarna utan spänning, väntade in mina hjälper, travade balanserat och bärigt utan att bli springig på rakt spår. Idag kände jag VERKLIGEN att jag sitter på exakt rätt häst för mig. :love:

Vi tränade för Johan Häggberg i torsdags och han sa om min häst "Hon behöver liksom få alla de där pingpongbollarna som far runt i huvudet att landa i rätt hål och i rätt ordning, och det är inte så lätt!" - Idag hade i alla fall några bollar hittat rätt. :D

Åh, vad fantastiskt det är att ha häst alltså!

Bjuder på en mobilbild från efter träningen i torsdags. Sötponny.

IMG_20140220_202343_zpsx6wmsma0.jpg

KL

kl

idag har vi varit ute på våran första körträning utanför stallet.
Allt gick superbra både lastningen och att köra på nytt område.
Vi är 3 islandshästägare som just nu kör våra hästar, det är verkligen superroligt att ha några andra islandshästar med i kör"gänget"=)

Jorunn fick testa en maratonvagn, hon fick dra den lite och hon reagerade inget. Ev kommer jag köpa denna i framtiden=)

Jorunnkoumlrlektion22Feb14_zpsd8da366f.jpg

JorunnmedMaratonvagnen_zpsa68f86c8.jpg

1969173_10152596851988998_2043448887_n_zps50827f6d.jpg

Ni ser jättefina ut Niela. Blir lite sugen på att köra igen. Det var länge sen jag tränade russtravare. Har du sett Nisse i Fjärås köra sitt tvåspann. Han har tävlat i körning de senaste åren.

Tack:)

Nä jag har än så länge inte så mkt koll på namn inom körsporten tyvärr, kan typ Tomas eriksson sen är de slut haha

Det var ett tufft beslut, men jag kände att det var dags att gå "vidare" i livet helt enkelt. Har haft islandshäst i många år, men aldrig haft stor häst. Har visserligen haft ponnyer, men bara svårridna ponnyer. Har hittat världens härligaste träningsgäng att åka på träningar och kurser med, bästa tränaren som finns (och som hjälper till att leta rätt häst åt mig) och jag känner att jag vill utvecklas inom dressyren som ligger mig nära om hjärtat. Så därför har jag valt att gå över till stor häst.

Sen vill jag heller inte riskera att "förstöra" någon mer häst heller. :meh:

Niela: Jag behåller bara min äldsta islänning. :)

*kl*
Ser att månmga klipper sina hästar just nu, vilket jag också gärna skulle göra (dom blir ju sååå fina nyklippta! :love: ) men pållen ska snart ha vila ist... Har inte era hästar börjat fälla? Min började i förrgår, vilket ju känns übertidigt här i norrland! :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar