Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

*kl*

Det är inte klokt va stor Fáfnir blivigt.
Är nu snart 5 månader gammal å en riktig snygging :love:

DSC_0008.jpg

På detta kort ser han verkligen stor ut, stoet (till höger) bredvid honom är ett vuxet sto.
DSC_0010.jpg

Härligt att hon iaf kan leva ett gott liv som avelssto, bättre än inget! :) Håller verkligen med Tussilago, en riktig milstolpe att vara nöjd över!

Elina8: du måste hämta Sól till Hestbakki för några veckor, vi har en hel hög med kossor betandes på andra sidan hästhagens staket hit. ;) Hästarna reagerar inte ens på dem mera, kolugna hästar aye. :cool:
Hehhe, fan vad rolig jag är eller hur. :D

Det roliga är ju att det går kossor i hagen bredvid deras, så hon ser kossor nästan hela dagarna. Vi red förbi kossor i söndags och hon tittade knappt ens på dem. Men idag, som sagt... panik!

Okej, isf finner jag ingen logik i hennes tankesätt. :D
Lite som kompisens sto Dimma idag. Kompisen bad henne skritta över en bomaktig sak som låg på ridplanen,men istället för att kliva över så steg Dimma rakt på grejen och flög iväg i panik. :grin: Resultat; kompisen flög av och märrjäkeln skar upp ett litet sår på frambenet.
Inte helt kloka dom där kvinnorna ibland. :p

I och för sig är kossorna här hemma bruna (de ser ju mycket snällare ut ;)) och kossorna där borta är svart-vita. I och för sig så var de vi red förbi i söndags också svart-vita. Men då var det bara någon enstaka som var nära, de andra gick längre bort.

Men efter hon hade flippat ut över kossorna, så var hon även rädd för ett stort kar som stod i hagen. Så jag tror att hon var allmänt spänd idag. Men jobbigt när hon reagerar så kraftigt att man inte helt har kontroll på det. Såg bara framför mig hur hon skulle fara ner i diket över gärdesgård och taggtråd och fastna, eller fara iväg i full sken över åkern.
Som tur var så gick det ju bra, hon stannade och jag fick upp henne ur diket innan hon gick ner så långt att det blev farligt, med taggtråd och skit.

*kl*
Liten bildbombning kommer här!! =)

Fafnir från Trollemyr e: Undri från allemansängen ee: Garri fra Reykjavik
DSC_0161.jpg

DSC_0134.jpg

Elja från Eljansgården e:Andvari från Stentlia
DSC_0014.jpg

DSC_0141.jpg

DSC_0142.jpg

Odinn från Hasselstad e: Ögri från Hjortkvarn
DSC_0095.jpg

DSC_0098.jpg

DSC_0093.jpg

Draken¨
DSC_0005.jpg

I och för sig är kossorna här hemma bruna (de ser ju mycket snällare ut ;)) och kossorna där borta är svart-vita. I och för sig så var de vi red förbi i söndags också svart-vita. Men då var det bara någon enstaka som var nära, de andra gick längre bort.

Men efter hon hade flippat ut över kossorna, så var hon även rädd för ett stort kar som stod i hagen. Så jag tror att hon var allmänt spänd idag. Men jobbigt när hon reagerar så kraftigt att man inte helt har kontroll på det. Såg bara framför mig hur hon skulle fara ner i diket över gärdesgård och taggtråd och fastna, eller fara iväg i full sken över åkern.
Som tur var så gick det ju bra, hon stannade och jag fick upp henne ur diket innan hon gick ner så långt att det blev farligt, med taggtråd och skit.

Alltså detta med kossor är lite konstigt.
Thengill gick ihop med kossor som unghäst och han älskade dem såfort han såg kossor ville han springa fram till staketet och hälsa på dem.

sen gick åren och helt plötsligt från ingenstans mötte vi några VITA kossor och vi var ute och körde med vagnen och helt plötsligt blev han helt stel och livrädd och började kasta sig/backa ner i ett jättebrant dike i full fart jag fick kasta mig ur vagnen och ta tag i honom innan vi ramlade ner i diket.
efter det har han blivit rädd för kossor:(
dessa såg väldigt arga ut, det var bara 3-4st men de hade kalvar så jag tror de kände sig hotade och "sa" något till honom för han är inte rädd för något i vanliga fall.
men nu är det som att han är rädd för alla kossor för de kan ju vara elaka.
men ibland går det bra men en gång när jag också körde så var han så livrädd som jag aldrig sett honom så det var stört omöjligt att köra fick hoppa av och leda men han var endå livrädd lite bättre dock när han hade mig nära men jag fick lugna han hela tiden för han taktade och försökte skena iväg när korna näårmade sig, det var en gigantsik hage som gick längs med gruscägen och korna var busiga(givetvis vita med) och sprang efter oss när vi gick o brallade.
men vi gick där sakta och stannade ibland så korna kom fram o ja gick fram med thengill så han betade precis brevid korna med staketet emellan.
det blev lite bättre iaf.

efter det är det sakta men säkert bättre men jag litar inte på att han är helt 100 orädd men jag hoppas han kan bli det igen för han var det ju innan.

vissa gånger reagerar han inte längre, andra blir han fortfarande rädd.

Imorgon är det äntligen dags för en ny lektion för Lisa Rist igen! Är så himla taggad :) Det gick så bra sist och jag hoppas att det känns lika givande nu. Hoppas hon ser lite skillnad från i mars/april då sista lektionen var!!

198579_10150103972016814_541216813_7030634_3776347_n.jpg

Den 15 oktober ska jag å min lilla flicka åka på unghästbedömning i Båstad =) ska bli såååå kul =) Lill tjejan som e 1½ år gammal är nu 135 cm i manken å högre bak =)

Hoppas hon blir över 140 i alla fall =)

Kuuul och rida för Lisa :) OM du hinner se detta innan, hälsa från Petronella - Austurkot ;) Hoppas de gick bra på träningen iaf om du inte hinner se de innan och hoppas de går bra om du hinner se de innan :) Haha!

//Petronella

Det är först i eftermiddag efter jobbet jag rider, så jag hinner se och hälsa:D
Både jag och hästen tycker verkligen Lisa är grym! Enormt kunnig, ödmjuk och framförallt positiv! Verkligen på topp bland de tränare jag ridit för någonsin.

Knapplån=)

Idag är det dags för dressyrlektion igen... skall bli spännande har inte ririt Jorunn på närmare 1 vecka nu utan bara medryttaren vilket är skönt så att Jorunn har fått röra på sig iallafall även om jag har haft det körigt förra veckan!

Nu har Jorunn också fått sällskap i stallet och står inte längre själv ute i ladan Jorunn välkomnade henne med en varm gnäggning=)

Måste verkligen lämna in min rakmaskin för slipning av skärena behöver snart raka Jorunn igen... för 4:e gången i år:eek::crazy:

kl*

Tror jag hoppar in här :)

Har 2 medryttar isisar jag rider.

Det är ett sto och en valack. Stoet är ej töltsatt men vi jobbar på det och valacken jobbar vi på att bli mer självbärande samt att båda under uppbyggnad ;)

Ska fråga ägaren om jag får lägga ut bilder på finisarna.

Sen har jag även en egen islandshingst född 2010 som jag ska ta hem nu 16 Oktober efter visningen i Båstad.

Förresten skulle jag behöva lite tips, han står på samma anläggning där han ska visas och ska dit samma dag och alltså kan jag inte schamponera honom då han inte hinner torka + lite kallt. Så har köpt hem torrschampo.
När jag har hälsat på honom har det rykt damm ur pälsen :angel:

Något annat man man göra? :)

kl

wpid-imag2498.jpg

Jag har börjat leka lite lätt med min flummaja Kveikja nu! Bara 10min's pass och ännsålänge bara i paddocken så att lillestrumpan fjordingwannabeen Meyja kan vara med (eller stå i hagen brevid o vänta). Uteritterna får nog dröja till Mejjis e mer självständig. Kveikja börjar bli så tjock så det är dags att börja röra sig...

wpid-imag2489.jpg

Jag såg f.ö. trav på Meyja för andra gången nånsin idag! Lätt o flygande luftig :)

O med Rönd så går det framåt, om än långsamt då det inte blir varje dag.
wpid-img_9432.jpeg

Andi fortsätter sin viktnedgång och verkar trivas väldigt bra med att faktiskt vara ute o jobba varje dag! Snöggur däremot börjar lacka mot höstvila, lagom inspirerad, men han kämpar alltid ändå!

Så himla kul det var att komma igång med träningen igen! Lisa är toppen som alltid...Däremot blev jag jättebesviken på Hnokki som inte alls uppförde sig som han brukar:( Hade hoppats på att verkligen kunna börja på nästa steg vidare nu, men istället var han samma tunga, dragiga och styva häst som han var när han kom typ istället för sådär supermjuk och smidig han har varit hela sommaren. Så det kändes mest som att vi fick träna på problem som (jag trodde) att vi inte alls längre har.

Dessutom fick hon se praktexemplet på Hnokki när han blev rädd för något och sedan skuttade runt livrädd med mig hängandes runt halsen:p Men jag satt kvar den här gången iafll haha!

Men men, nu lektion blir det igen i slutet av oktober och då hoppas jag att vi gör oss tillrätta igen! :)

Nu blev det ju mest skritt och lite tölt ändå men skall ta tag i bilderna imorrn.
304237_10150316833256814_541216813_8689405_1960732764_n.jpg

316469_10150316838286814_541216813_8689453_864726994_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 809
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 117
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka