Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Okej :) Hur funkar det med att lära in "styrningen"?
De som jag ridit in har jag börjat med i repgrimma, böja halsen från båda sidor osv. Sedan träns och fästa tyglarna i repgrimman genom bettet och böja därifrån för att få in styrningen.

Boglampa? vad är det och hur fäster man en sån?

Jag kör på svansreflex, reflexer på stigbyglarna, reflexväst, benskydd med reflexer (hon har sönder vanliga benreflexer), hjälmreflex och reflexer på tränset. Hrm... kanske syns ändå? :P

Boglampan är en fantastisk uppfinning! Som en rejäl pannlampa som man fäster med remmar, en på var sida om sadeln och en mellan frambenen i en ögla som man sätter runt sadelgjorden. Batteriet har jag i en ficka jag sytt fast på schabraket. En stor fördel jämfört med pannlampa är att boglampan hamnar betydligt längre ner, vilket gör att ljuset räcker att lysa mycket längre framåt. Vi har inga upplysta vägar att rida på - men med boglampan är det inga problem ens att galoppera! Som bonus syns man oerhört väl för mötande bilar också.

Ja, det låter ju som att du har rätt gott om reflexer... :D Men skulle du ändå vilja testa ett nät-reflextäcke kan du höra av dig. Mitt har bara legat så många vintrar nu så jag skulle lika gärna kunna sälja det. Alltid roligt om saker får komma till användning!

*kl*
Idag fick Sinfó gå ut i (sjuk)hage för första gången på 9,5 månader! Hela 20 minuter fick hon vara ute... :D

Okej :) Hur funkar det med att lära in "styrningen"?
De som jag ridit in har jag börjat med i repgrimma, böja halsen från båda sidor osv. Sedan träns och fästa tyglarna i repgrimman genom bettet och böja därifrån för att få in styrningen.

Ja det är så jag "brukar" göra med, men sen brukar jag även anpassa mig efter individen väldigt mycket en sak passa inte alla.
Och i detta fallet så trivs Glampi bättre med vanlig grimma än med repgrimma men ska se om han kan ha repgrimma sen när han ska ha bettet med.

Men jag har lärt in styrningen hittils genom att tömköra i grimma, mkt bra.

Man kan inte göra likadant med alla har jag märkt, en häst red jag tex in barbacka:p och nu Glampi har jag inte ens suttit barbacka på, lite roligt för Glampi är snällare och lugnare än hästen som reds in barbacka men jag läser av individen och det passade den hästen som hade svårt att lita på människor, behövde känna ryttaren direkt mot kroppen utan en sadel emellan.
(men det var mest själva "insittningen" red inte ut barbacka sen och hade mig så mycket)

hjälp vad stor han blivit! Tycker det var igår som du visade bilder på en långbent vinglig sak.:p jag verkligen älskar hans färg, så fint med bläsen!:love:

Ja visst har tiden gått så himla snabbt kan inte fatta...att jag redan får sitta på honom? man trodde ju att det skulle ta sån tid.
men det har varit roligt hela tiden att följa honom.

jag är helt kär i honom blir så spännande att se vad det blir av honom, det är så häftigt att han verkligen är helt tvärtemot Thengill på alla punkter hittils, precis så som jag ville(älskar thengill men roligt med en häst som är helt olik)

Om allt löper som det ska så kommer hon kunna gå in i avel, men någon ridhäst blir det inte av henne.

Usch, hon som var (är) så otroligt fin. Det är ju kasst att det ska hända just henne, även om man inte vill att någon ska drabbas.

Avel är ju ändå helt okej, men det är ju knappast ultimat.

Ja, det är himla tragiskt alltihopa, men avel är det jag har gått och hoppats på de senaste månaderna så jag är jättenöjd. Fantastisk häst, fantastiska gångarter och en bra andra klass bedömning - vad mer kan jag begära?

SinfoJoi6.jpg

På sätt och vis bra att hon hann bli bedömd innan olyckan, en bra andraklass bedömning och dessutom vet jag att Elka tycker att hon är ännu bättre än vad bedömningen säger till om.

Hoppas det går vägen!

Precis :) Vi hade precis påbörjat samlingsarbete innan hon skadade sig, och under där lurade det ett verkligt monster. Hon kan verkligen röra sig den här hästen..

Men jag vet vad jag har för häst och hur bra hon är och nu kommer hon (förhoppningsvis) bli världens bästa mamma istället. :)

Tack!

Bakslag idag. :(

Korädslan som varit helt borta sen de 2-3 första ridturerna, kom idag tillbaka. Lilla Solen dundrade halvvägs ner i ett dike, jag lyckades som tur var få upp henne. Kunde gått riktigt illa, lite längre ner var ett taggtrådsstängsel :eek: Vågar inte tänka på vad som hade hänt om jag inte hade fått stopp på henne i tid.
Lät henne stå i knät på kompishästen och titta på kossorna ett tag, hoppas att det hjälpte. De stod ju bara helt stilla. Men jag tror att hon tyckte det var lite äckligt när de var så många som stod så nära.
Får hoppas att det går bättre nästa gång. Hon var lite spänd hela ridturen, troligtvis pga att det blåste så jäkligt. Så jag hoppas att hon bara reagerade för att hon redan var spänd.

Härligt att hon iaf kan leva ett gott liv som avelssto, bättre än inget! :) Håller verkligen med Tussilago, en riktig milstolpe att vara nöjd över!

Elina8: du måste hämta Sól till Hestbakki för några veckor, vi har en hel hög med kossor betandes på andra sidan hästhagens staket hit. ;) Hästarna reagerar inte ens på dem mera, kolugna hästar aye. :cool:
Hehhe, fan vad rolig jag är eller hur. :D

KL.
Snabb tur till stallet idag på morgonen.
Red bara trav och galopp i båda varven, Ó vill fortfarande rusa i traven istället för att söka framåt-neråt då jag låter honom, men det kommer sakta men säkert.
Galoppen funkade dunderbra i båda varven, otroligt mjuk och ridbar häst som reagerade på skänklarna exakt som jag ville, dvs. mera bakben och rörelsen uppåt istället för framåt. Dock är han fortfarande j*vligt sned i höger varv, vilket märks speciellt i traven. I höger varv ligger han helt skriftligen på inner bogen, hela hästen lutar i en 50 graders vinkel inåt liksom. :crazy: Försöker jag räta upp honom med tyngd, inner skänkel och stadig yttertygel så vejar han bara istället för att räta upp sig.
What to do?

På fredag skall Sara Ástpórsdóttir, årets uppfödare på Landsmót 2011 och min arbetsgivare från förra sommaren, komma till Hestbakki för att hålla kurs och dessutom rida Bloffis! Skall bli super kul att träffa henne igen och se henne rida våra smällfeta hobbyhästar. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 810
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 118
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka