Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jasså, så ni har sådana åsikter om ert språk dit. :D

Klart vi har dialekter hit. Men de flesta som talar "vanlig" finlandssvenska utan dialekt tycker att alla dialekter låter urfjantiga. Jag hör till dem, bor ju precis bredvid Helsingfors så jag talar "mainstream finlandssvenska" och tycker att alla Pampas - bor låter som landefjollor. :D Ta den där heta potatisen ur munnen och tala ordentligt liksom! :p

Men för att återfå lite hästighet till tråden:
en avslapnad dag i Bloffes "sjukhage" tillsammans med bl.a hans flickvän Móna ( till Ó - s vänster. ) Hade inte hjärta att gå väcka honom så fick vänta med ridningen en god stund. :p
IMG_2467.jpg

Senast ändrad:

*kl*

Draken har löshoppat lite=)

Men ja, först lite borstning ;)
DSC_0861.jpg

Sen skutta vi!
DSC_0868.jpg

DSC_0873.jpg

DSC_0874.jpg

DSC_0897.jpg

Hon va så duktig så, en riktig liten hopponny de där! ;)

Ok, nu är jag med. Så rikssvenska är alltså egentligen svenskan som talas inom rikets gränser, oavsett vilken dialekt den är på? :p
Det låter ju i och för sig logiskt.

Däremot kan jag nog inte hålla med om att norrköping och uppsala är mest likt "rikssvenskan", de jag träffat därifrån har haft rätt så utmärkande dialekt.
Men det kanske är för att jag kommer från "andra sidan" ;)

Vilken fin liten hopponny!!

I somras var det ett gäng från mitt stall som var iväg hos en granne och hoppade lite. De fick då höra av en bekant att man kan ju inte hoppa på islänningar, för då går de ju sönder!
Tyckte det var jättekonstigt, för alla kom hem med hela och glada hästar, och de är fortfarande hela och glada såhär några månader efteråt. :p

Nu blev jag lite sugen på att löshoppa, måste nog dra fram lite bommar när jag ändå ska longera imorgon. :D

Fina Draken, hon ser ut att gilla hoppning? :) Hopptekniken är iaf värd några stilpoäng för originalitet! :D

Svenskar kallar det rikssvenka när det anses "tråkigt och korrekt" och det anses att Nyköping och Uppsala talar den mesta rikssvenskan.

Däremot kan jag nog inte hålla med om att norrköping och uppsala är mest likt "rikssvenskan", de jag träffat därifrån har haft rätt så utmärkande dialekt.
Men det kanske är för att jag kommer från "andra sidan" ;)

Dialektalt är det en stoor skillnad på NYköping och NORRköping.

Oj...ja islandshästar var det.
Jaha ja, jag har ridit två 4-åringar på Fors idag (älskar utbildningsfasen de är i), veterinärbesiktat en såld häst (u.a!) och hållit lektioner på olika gårdar.

/Malin

Oj...ja islandshästar var det.
Jaha ja, jag har ridit två 4-åringar på Fors idag (älskar utbildningsfasen de är i), veterinärbesiktat en såld häst (u.a!) och hållit lektioner på olika gårdar.

/Malin

Fel av mig, NYköping ska de såklart stå. Har inte träffat nån från Norrköping vad jag vet. I normala fall när han pratade med oss hallänningar pratade han nästan rikssvenska, men så fort han blev lite rund under fötterna kom dialekten direkt :p

Kul med unghästar!! :) Måste fråga, är det du som har MS som initialer?

Det kan jag skriva under på ;)

/Öschötte

KL*
Sålt min sadel idag, nya ägaren är lika förälskad som jag är i den! Puhuu! Är lagom pank också, så tror ny sadel allt får vänta lite och att jag får se till att sitta kvar barbacka sålänge!

Nämen oj! Hmm, kan undra vem det var som hade brutit armen? Jag var bombsäker på att det var du, men tydligen inte. Jag får skylla på att jag har för många namn i huvudet just nu :p

Haha, det är jag som sitter med bruten handled ;) Men gipset åker av på måndag klockan 10.30! :banana:

Nu när jag inte kunnat rida på fyra veckor har jag fått sysselsätta mig med annat, bland annat har jag fått tag i de fem första Stallgänget på Tuva-albumen och suttit uppkrupen i läsfåtöljen och myst. Väldigt nostalgiskt!

/Malin
Finne när det passar henne själv, efter 15 år i Svea rike...

Det har kan jag skriva under på, och då är jag ju egentligen inte en riktigt finne heller enligt många finskspråkiga eftersom jag är ålänning, och vi är ju en klass för sig :D

Detta var faktiskt första gången hon hoppa, men ja, hon gillade detta riktigt mycket! =D
Så härligt å se henne, hur hon sätter fullt ös, öronen spetsade framåt å laddar som sjutton i kurvan.

Men.....det var inte graciöst HELA tiden, som denna bild bevisar ;)
DSC_0888.jpg

Senast ändrad:

Ja, just de ja!! Det var ju du!

Gamla serier är underbara, Tuva gillade jag också. :love:

Hahahaha, såna där kråkhopp gjorde Godi också, kan säga att det var INTE skönt att sitta på då. :p Men ibland så fick han till det.

Haha, nä, uppsuttet får nog vänta något år eller så! ;)

*kl*

Imorgon ska ja å Draken ut på våran första uteritt, spännande! :D
Kommer ju inte bli så långt men har som mål att lämna stallplanen i alla fall! ;)
Men det ska nog gå bra de, hon är så positiv och lättsam :love:

Visst är de? :love: Jag vill minnas att det fanns en islandshästserie i Min Häst också, tror den hette Stallkompisar på Åsen eller något sådant... är det någon som minns den?

Jasså? Dropi i Tuva-serien var ju fux, men du kanske tänker på nån annan :p En annan har ju blivit serieexpert nu i brist på andra sysselsättningar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 942
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II