Kommer inte ihåg. Läste artikeln på filurum. Ska se om jag kan söka upp den igenVet du hur stor överrepresentation är? Av befolkningen i helhet är 5% särbegåvade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kommer inte ihåg. Läste artikeln på filurum. Ska se om jag kan söka upp den igenVet du hur stor överrepresentation är? Av befolkningen i helhet är 5% särbegåvade.
Förutom att det är vansinnigt att sätta en utsatt person i samma grupp som de som utsatt henom, som jag redan skrivit, så är det verkligen inte bara "den smartaste" som behöver lära sig ledarskap, och det är verkligen inte alltid "den smartaste" som blir den bästa ledaren i slutändan.
Både jag och sonen är testade så här råder det ingen tvekan.Det känns som det har gått lite mode i det här med att påstå att ens barn är särbegåvade eller på olika sätt särskilt intelligenta. Eftersom bara en liten del av befolkningen statistiskt sett faktiskt är särbegåvade så verkar det otroligt att varenda kottes unge råkar vara just det. Att det är lätt i skolan och att den inte erbjuder utmaningar förrän på högskolenivå är dock något som de flesta jag känner, inklusive jag själv, känner igen sig i. Det betyder inte att vi alla är särbegåvade. Jag tror att skolan kan fortsätta att vara rolig även för barn som har lätt för sig på andra sätt än att bara göra allting svårare, ge en svårare bok eller svårare skrivuppgift. Värdet med skolan kan ligga i andra saker, åtminstone de första 5-9 åren. DET tycker jag vi föräldrar borde försöka lära våra barn istället för att fokusera på läsning och skrivande och annat som skolan kommer så småningom.
Precis som @em-pirre skrev så hänger särbegåvning ihop med svårigheter på andra plan. Jag tror att @skiesabove är inne på något riktigt smart när det gäller att konstruera bilden av skolgång som något där det händer kul grejer och där fokus är på social samvaro och på att lära sig saker som inte kommer så lekande lätt. Att fokusera på att pröva och våga misslyckas för att växa. För de allra, allra flesta kommer utmaningarna i livet så småningom, kanske på andra arenor än just de akademiska, men arenor som är lika viktiga för ett fungerande liv.
Mitt mellanbarn blev ett problem för sin skola och utreddes därför av just skolan.Eftersom bara en liten del av befolkningen statistiskt sett faktiskt är särbegåvade så verkar det otroligt att varenda kottes unge råkar vara just det.
Både jag och sonen är testade så här råder det ingen tvekan.
Ett särbegåvat barn som får uppgifter på rätt nivå i skolan har inte större svårigheter med annat än vad normalbegåvade barn har. Ett särbegåvat barn med svårigheter har antingen ngn typ av NPF vilket finns i samma utsträckning som hos övriga befolkningen eller så är svårigheterna inlärda genom ex. en skola som inte är anpassningsbar trots att man har en skyldighet enligt lag till detta.
Däremot finns det en del föräldrar som vill att deras barn ska vara särbegåvade och därmed tidigt traggla om saker för att barnen ska ligga långt fram, det är en helt annan sak.
Vi uppmuntrar inte vår son akademiskt på fritiden. Har aldrig gjort. Han lär sig liksom ändå, på egen hand.
Det här med att skolan inte ska vara utmanande de första 5-7åren är just en sådan idé som leder till svårigheter för särbegåvade barn längre fram.
Jag slösade bort de första 12 skolåren med att stirra ut genom ett fönster och slentrianmässigt svara på de frågor som läraren ställde till mig. Jag öppnade som sagt aldrig en skolbok och som 38-åring har jag oerhört svårt att läsa mig till något svårare som jag inte brinner för. Helt klart en nackdel i jobbet.
Mitt mellanbarn blev ett problem för sin skola och utreddes därför av just skolan.
Så ibland är det i alla fall så.
Barnet tyckte att lärarna var korkade och kom därför i konflikt.
Hur tråkigt är det rimligt att ha i skolan?Jag diskuterade inte dig eller ditt barn specifikt. Min poäng var mer att bristen på utmaningar i skolans lägre åldrar är ett vanligt problem och inte enbart ett problem för särbegåvade, och att det därför kanske kan tacklas på andra sätt än att bara göra allting "svårare", använda svårare böcker osv. Att lära sig att göra saker även om de är tråkiga är ju (tråkigt nog) också en del av de livskunskaper som en behöver tillägna sig. Jag tror inte att det problemet löses genom att aldrig ha tråkigt i skolan.
Jag tror att det har upptäckts som ett problem att lösa och därför fått större fokus så att det syns mer.Okej. Jag pratar som sagt inte om specifika barn/personer i tråden utan om en allmän trend.
Hur tråkigt är det rimligt att ha i skolan?
Är det ok att ett barn sitter av en hel termin i ett eller flera ämnen för att klasskompisarna behöver tiden och det är "värdefullt att lära sig ha tråkigt också"?
Kan du utveckla din poäng?Nej, det tycker jag såklart inte, och jag tror du missade min poäng.
Jag tror att det har upptäckts som ett problem att lösa och därför fått större fokus så att det syns mer.
Skolan skall inte vara tråkig.Hur tråkigt är det rimligt att ha i skolan?
Är det ok att ett barn sitter av en hel termin i ett eller flera ämnen för att klasskompisarna behöver tiden och det är "värdefullt att lära sig ha tråkigt också"?
Kan 5 % av befolkningen verkligen innebära ett såpass stort problem?
Då får ju de med svårare för sig ännu svårare att koncentrera sig om de ser att kompisarna får göra kul grejer istället. Förstår poängen men har svårt att föreställa mig det omsatt i praktikenSkolan skall inte vara tråkig.
Det skall finnas något annat roligare att göra.
En friare skola passar bättre för dessa barn.
Där man kan vispa av de obligatoriska uppgifterna och sedan gå och spela i sitt band eller måla en tavla eller vad man nu vill göra.
Kan du utveckla din poäng?
Ingen aning.Kan 5 % av befolkningen verkligen innebära ett såpass stort problem?
För de 5% är det kanske ett stort problem? Ska man strunta i folk som har problem bara för att det inte är såmånga som har problemet? Snabb googling (https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/autism/#)säger att ungefär 1-2% av Sveriges befolkning har nåt autismspektrumtillstånd. Ska man strunta i de individerna med argumentet att "Kan 1-2% av efolkningen verkligen innebära ett såpass stort problem?" Det tycker verkligen inte jag att man ska!
Kan 5 % av befolkningen verkligen innebära ett såpass stort problem?
De skall inte se de roliga sakerna.Då får ju de med svårare för sig ännu svårare att koncentrera sig om de ser att kompisarna får göra kul grejer istället. Förstår poängen men har svårt att föreställa mig det omsatt i praktiken
Då får ju de med svårare för sig ännu svårare att koncentrera sig om de ser att kompisarna får göra kul grejer istället. Förstår poängen men har svårt att föreställa mig det omsatt i praktiken