Ett annat viktigt perspektiv är att det är de högpresterande som i framtiden skall bli forskare och lösa olika världsproblem.Nej, de flesta av oss är ju inte särbegåvade och inte våra barn heller. Däremot så är hälften av oss (en rätt stor andel, kan man tycka) intelligentare än genomsnittet, så du har nog helt rätt i din observation att skolan är "lätt" för en ganska stor andel av oss, nämligen den del av befolkningen som är "högt normalbegåvade" eller "normalt högbegåvade" eller vad vi nu vill kalla det. Jag tycker det vore väldigt bra om skolan kunde fånga upp dessa elever på ett bättre sätt än det verkar göras idag. Det står till och med i läroplanen att undervisningen skall ske utifrån individens förutsättningar och det borde inte bara betyda att sänka kraven för den som kanske är lite svagare i något ämne, utan också att HÖJA kraven på de elever som är duktigare/snabbare på att ta till sig ny kunskap. Jag tror faktiskt att det är bra för alla att känna att de blir intellektuellt stimulerade och utmanade i åtminstone NÅGOT avseende i skolan. Och jag ser det som väldigt viktigt att skolans huvuduppdrag faktiskt är att förmedla kunskap, till alla elever på deras nivå.
De måste ju för allas skull få bra förutsättningar för det.