Jo kanske.
Men det är ju något fel om många inte kan läsa och skriva ordentligt. Det spelar ju ingen roll om läsandet och skrivandet sker på internet. Någon måste skriva texterna på internet och någon måste läsa dem
Sedan är jag lite fantasilös och är osäker på vilka andra saker de kanske lär sig. Tex kreativitet lär sig svenska barn tydligen inte bättre än barn från länder som har högre resultat i testen.
Den psykiska ohälsan som är ett utbrett problem anser vissa (som jag skrev ovan) beror just på den hårda tävlingen för betyg, som med ett enda litet misstag kan sjunka, i ett system där kraven är lite mer svävande än förut. Dvs just det som folk skriver är svårt för pojkar, att det behövs mer struktur och mindre eget arbete kanske egentligen är ännu värre för flickors psykiska hälsa än det är för pojkarnas misslyckade betyg.
Forskningen jag läst om undervisning lutar åt lite annat håll. Men det är ju onekligen du som är bäst på att läsa den och bedöma den. Däremot vore det sorgligt om det handlar mycket om relationer mellan lärare och elev och lärarens skicklighet i att skapa förtroende, eftersom just det väl inte är någonting som lärs ut i lärarutbildningen eller som finns med i examinationen när lärare går ut ur den.
Däremot håller jag iofs med om att rätt lärare självklart kan lära ut på det sätt hen finner för gott. Jag är bara osäker på om fel lärare kan det. Och i många fall kommer det ju att vara fel lärare.
Med allt det här sagt måste jag bara säga att så som mitt barn lär sig i skolan med sin nuvarande lärare skulle jag säga är mycket bra. Vi är väldigt nöjda, det verkar oerhört stabilt. Tidigare lärare har varit bra men den här har plockat upp lite saker de missat som stavning och kunna skriva bokstäver och siffror (de började fyran när hon plockade upp trådarna där) och har läsläxa varje vecka.
Så med lite tur så har det redan ändrats stort jämfört med hur det var för de elever som går ut gymnasiet nu och som gick ut för ett par år sedan. Så allt mitt gnäll bygger artiklar om betyg och tester i kunskaper för äldre årskurser. I min lilla fläck är allting superbt (bortsett från då att i allmänhet kan flickorna i klassen läsa extremt väl medan pojkarna enligt min unges säkerligen halvtaskiga bedömning inte är så bra direkt, det kan man nog kanske lägga på föräldrarna dock). Man kan säga att jag gnäller i onödan eller av mild oro för hur det blir senare.