Det känns som det har gått lite mode i det här med att påstå att ens barn är särbegåvade eller på olika sätt särskilt intelligenta. Eftersom bara en liten del av befolkningen statistiskt sett faktiskt är särbegåvade så verkar det otroligt att varenda kottes unge råkar vara just det. Att det är lätt i skolan och att den inte erbjuder utmaningar förrän på högskolenivå är dock något som de flesta jag känner, inklusive jag själv, känner igen sig i. Det betyder inte att vi alla är särbegåvade. Jag tror att skolan kan fortsätta att vara rolig även för barn som har lätt för sig på andra sätt än att bara göra allting svårare, ge en svårare bok eller svårare skrivuppgift. Värdet med skolan kan ligga i andra saker, åtminstone de första 5-9 åren. DET tycker jag vi föräldrar borde försöka lära våra barn istället för att fokusera på läsning och skrivande och annat som skolan kommer så småningom.
Precis som
@em-pirre skrev så hänger särbegåvning ihop med svårigheter på andra plan. Jag tror att
@skiesabove är inne på något riktigt smart när det gäller att konstruera bilden av skolgång som något där det händer kul grejer och där fokus är på social samvaro och på att lära sig saker som inte kommer så lekande lätt. Att fokusera på att pröva och våga misslyckas för att växa. För de allra, allra flesta kommer utmaningarna i livet så småningom, kanske på andra arenor än just de akademiska, men arenor som är lika viktiga för ett fungerande liv.