Smarta barn

Vi hade ämnesbetyg efter varje termin och jag tror det är mer avslappnande. Ett kraschat enstaka prov på hösten behövde inte påverka betyget på våren, läraren fick ju en helhetsbild av vad man faktiskt kunde och hade lärt sig.

Att få fyror istället för femmor var inte heller något problem, även enstaka treor gick utmärkt. Det var ingen betygsinflation då så det skulle i normalläge vara ganska få som fick femmorna i varje klass (även om självklart hela klassen kunde få femmor i ett ämne om de var outstanding). Det var bara om man skulle bli veterinär eller läkare som det var någon panik såvitt jag vet.

Överhuvudtaget slog då ingen panik högt i tak hos oss på ändå en av de pluggigaste gymnasierna i stan, naturarna hetsade lite, men bara lite.

Den relativa betygsskalan hade ju helt andra problem eftersom det ofta misstolkades som att betygen i en klass skulle sättas enligt normalfördelningssystemet. Det fanns heller inga tydligt formulerade kunskapskrav kopplade till varje betyg. Varje betygssystem har sina fördelar och nackdelar, och det finns många bra saker med dagens betygssystem (och en del saker som inte fungerat så bra som det var tänkt och som nog alla tjänar på att Skolverket reviderar) men att vi vill ha målrelaterade, individuellt satta betyg är vi väl alla ense om.
 
Herregud vilken stress :D ber till gudarna att mitt barn hinner få det! gasp! Vågar knappt räkna.

2025 låter som en ganska snäv tidsram och kan säkert rivas upp om det blir regeringsskifte nästa val. Alla ämnesplaner måste ju skrivas om osv, behörighetsgrader.... massor massor av jobb. Sen kan det vara en fördel att inte vara den första kullen med ett nytt system - min årskurs var den första med målstyrda betyg G-MVG och det var inte alltid positivt att vara "försökskaniner".
 
Den relativa betygsskalan hade ju helt andra problem eftersom det ofta misstolkades som att betygen i en klass skulle sättas enligt normalfördelningssystemet. Det fanns heller inga tydligt formulerade kunskapskrav kopplade till varje betyg. Varje betygssystem har sina fördelar och nackdelar, och det finns många bra saker med dagens betygssystem (och en del saker som inte fungerat så bra som det var tänkt och som nog alla tjänar på att Skolverket reviderar) men att vi vill ha målrelaterade, individuellt satta betyg är vi väl alla ense om.
Absolut, där hade jag fördelen av att gå i rätt stad helt enkelt med lärare som var helt pålästa och gav så många femmor som de ansåg relativt passade. Men nackdelen i att samma skola inte satte dem i onödan.

Normalfördelningen skulle ju vara i landet i stort eller ngt sådant. Inte i varje klass.
Dock har jag läst forskning på att det systemet ändå var hyggligt rättvisande ändå, även om målrelaterat låter bättre.
 
Absolut, där hade jag fördelen av att gå i rätt stad helt enkelt med lärare som var helt pålästa och gav så många femmor som de ansåg relativt passade. Men nackdelen i att samma skola inte satte dem i onödan.

Normalfördelningen skulle ju vara i landet i stort eller ngt sådant. Inte i varje klass.
Dock har jag läst forskning på att det systemet ändå var hyggligt rättvisande ändå, även om målrelaterat låter bättre.

Ja, jag tror att duktiga lärare i alla tider har gjort individuella bedömningar oavsett betygssystem och inte tänkt tanken att "femmorna kunde ta slut" medan andra mer rigida lärare nog satte rätt orättvisa betyg sätt till elevens kunskaper därför att de trodde att det var rätt.
 
2025 låter som en ganska snäv tidsram och kan säkert rivas upp om det blir regeringsskifte nästa val. Alla ämnesplaner måste ju skrivas om osv, behörighetsgrader.... massor massor av jobb. Sen kan det vara en fördel att inte vara den första kullen med ett nytt system - min årskurs var den första med målstyrda betyg G-MVG och det var inte alltid positivt att vara "försökskaniner".
Haken är bara att jag hört så mycket om det varande betygssystemet med kurser, att barns alla drömmar slås ut på huvudvärk på ett prov osv. De verkar lida så mycket, det önskar jag inte mitt barn. Men det är en bra poäng onekligen att inte vara först.
 
Ja, jag tror att duktiga lärare i alla tider har gjort individuella bedömningar oavsett betygssystem och inte tänkt tanken att "femmorna kunde ta slut" medan andra mer rigida lärare nog satte rätt orättvisa betyg sätt till elevens kunskaper därför att de trodde att det var rätt.

Ja min samhällskunskapslärare sa att man blev inkallad till rektor och fick förklara sig, men det var inte mer med det. Men det kräver onekligen en trygg och erfaren rektor och en trygg, bra och erfaren lärare.
 
Haken är bara att jag hört så mycket om det varande betygssystemet med kurser, att barns alla drömmar slås ut på huvudvärk på ett prov osv. De verkar lida så mycket, det önskar jag inte mitt barn. Men det är en bra poäng onekligen att inte vara först.

Jag har som gymnasielärare låtit många elever efter kursens slut göra prövningar av ett specifikt mål i ämnesplanen om det var det som stod mellan dem och ett A i kursen, vilket rent praktiskt gav dem en möjlighet till att nå målen som de inte klarat under ordinarie kurs, och så gjorde alla mina tidigare kollegor. Så återigen, engagerade lärare är inte så rigida. :)
 
Gällande ditt sista stycke: självklart behöver man som förälder till ett barn som har det "för" lätt i skolan inte träna extra på just skolämnen. Däremot ska man väl inte behöva bromsa? Kunskapstörst mår bäst av att tillgodoses, inte kvävas. Hur ska man då få en bra skolgång?

Nu kanske det inte var så du menade och i så fall får mitt inlägg bli som mer allmän diskussion. Har en vän i ts situation där skolan uttalat försöker hålla tillbaka barnet då de inte kan bemöta hen på sin nivå.
Man ska inte bromsa barnet men man kan som föräldrar bromsa sitt engagemang man ofta får i att barnet är så duktig på något specifikt, man kan skifta fokus lite och bredda, det är bara nyttigt. Alltså skifta sitt eget fokus som förälder, föräldrar tycker ju generellt att det är jätteroligt när det egna barnet är duktigt på något. Nu är jag tjatig och övertydlig men det är alltid säkrast här. :)
 
Man ska inte bromsa barnet men man kan som föräldrar bromsa sitt engagemang man ofta får i att barnet är så duktig på något specifikt, man kan skifta fokus lite och bredda, det är bara nyttigt. Alltså skifta sitt eget fokus som förälder, föräldrar tycker ju generellt att det är jätteroligt när det egna barnet är duktigt på något. Nu är jag tjatig och övertydlig men det är alltid säkrast här. :)
Ja, jag tycker själv det kan vara en svår avvägning mellan uppmuntra/ låta få utlopp för och att inte vilja lära alldeles för mycket innan skolstart.
 
Ja, jag tycker själv det kan vara en svår avvägning mellan uppmuntra/ låta få utlopp för och att inte vilja lära alldeles för mycket innan skolstart.
Ja det är svårt.

Räkna, läsa, skriva är så roligt att kunna men inte alls nödvändigt att lära sig innan skolstart. Det behöver inte ens vara en fördel att kunna, det kan likväl bli en nackdel om miljön är fel och det blir tristess och leda.

Vad är verkligt värdefullt att lära sig tidigt hemma som skolan kommer ställa krav på med tiden? Simma skulle jag säga.
 
Ja det är svårt.

Räkna, läsa, skriva är så roligt att kunna men inte alls nödvändigt att lära sig innan skolstart. Det behöver inte ens vara en fördel att kunna, det kan likväl bli en nackdel om miljön är fel och det blir tristess och leda.

Vad är verkligt värdefullt att lära sig tidigt hemma som skolan kommer ställa krav på med tiden? Simma skulle jag säga.
Ja i sak håller jag med dig, men har inte träffat en enda inom området som tycker man ska hindra barnet.
Det bygger ju utifrån vad han själv efterfrågar.
 
Ja i sak håller jag med dig, men har inte träffat en enda inom området som tycker man ska hindra barnet.
Det bygger ju utifrån vad han själv efterfrågar.
Vilket område? Och vem talar om att hindra? Att öppna många vägar är inte att hindra. Den där efterfrågan uppstår ur något. Att tidigt kunna skolfärdigheter värderas högt.
 
Ja det är svårt.

Räkna, läsa, skriva är så roligt att kunna men inte alls nödvändigt att lära sig innan skolstart. Det behöver inte ens vara en fördel att kunna, det kan likväl bli en nackdel om miljön är fel och det blir tristess och leda.

Vad är verkligt värdefullt att lära sig tidigt hemma som skolan kommer ställa krav på med tiden? Simma skulle jag säga.

Jag skulle säga att det är sociala saker som är viktigast att lära sig hemma, för att lärarna ska ha en chans att lära ut detta till de barn vara föräldrar inte varit i stånd till att lära ut det. Alla "vanliga svensons" med barn som är helt uppåt väggarna oförskämda och otränade... Jämför med otränade hästar som inte går att leda eller hantera och som sen ska funka i kollektivstall. Det är förälderns/hästägarens ansvar att lära ut de sociala färdigheter som barnet/hästen behöver för att kunna klara en vardag med andra.

Sitta stilla och lyssna en stund. Vänta tills andra pratat klart, men också våga ta upp det man själv vill prata om. Samsas om det man ska leka i grupp. Lösa problem. Om man blir arg - vad ska man göra då (inte slåss). Om man blir slagen - vad ska man göra då? Etc.

Matematik är en väldigt liten och oviktig sak att lära sig, jämfört med att lära sig bli en funktionell person i samhället.

Det tror jag väldigt många föräldrar till både särbegåvade och normalbegåvade barn missar numera.

Jag tycker att mitt barn är en liten vilding men jag skulle skämmas ihjäl om jag hörde att hon fick ett utbrott och slog någon annan. Sånt tränade vi bort när vi tränade på empati i 2-3 årsåldern.

Skiter egentligen i hur hon presterar.

(Jag testade för övrigt på 135-139 i IQ som yngre, några utbränningar och hjärnskakningar senare ligger jag på 125-130. Mitt barn kommer antagligen ligga ungefär lika högt - men jag pushar inte för att hon ska prestera akademiskt trots att hon har extremt lätt för exempelvis matematik.)
 
Den relativa betygsskalan hade ju helt andra problem eftersom det ofta misstolkades som att betygen i en klass skulle sättas enligt normalfördelningssystemet. Det fanns heller inga tydligt formulerade kunskapskrav kopplade till varje betyg. Varje betygssystem har sina fördelar och nackdelar, och det finns många bra saker med dagens betygssystem (och en del saker som inte fungerat så bra som det var tänkt och som nog alla tjänar på att Skolverket reviderar) men att vi vill ha målrelaterade, individuellt satta betyg är vi väl alla ense om.
Jag skulle säga att det finns inga bra saker med dagens betygssystem. Det var inte bra tidigare men nu är det närmast katastrof och betygen har inte längre mycket värde som mätare på hur stor kunskap eller förmåga studenten har.

Många inom universitetsvärlden har under det senaste decenniet eller så påtalat den negativa utvecklingen med allt sämre förkunskaper. Anledningen till att kritiken nu är mindre tror jag dels är att man helt enkelt gett upp och eller slutat och dels att det blir allt färre som har något att jämföra samt inte minst att lärarna inom universitet själva har allt sämre kunskaper.
 
Jag skulle säga att det finns inga bra saker med dagens betygssystem. Det var inte bra tidigare men nu är det närmast katastrof och betygen har inte längre mycket värde som mätare på hur stor kunskap eller förmåga studenten har.

Många inom universitetsvärlden har under det senaste decenniet eller så påtalat den negativa utvecklingen med allt sämre förkunskaper. Anledningen till att kritiken nu är mindre tror jag dels är att man helt enkelt gett upp och eller slutat och dels att det blir allt färre som har något att jämföra samt inte minst att lärarna inom universitet själva har allt sämre kunskaper.

Oj, det var hårda ord om betygssystemet, studenters kunskaper och till och med universitetslärarnas kunskaper (i alla ämnen då, antar jag?). Jag tänker att sådana drastiska påståenden behöver du nog backa upp med nån form av forskning, faktiskt.
 
Jag skulle säga att det är sociala saker som är viktigast att lära sig hemma, för att lärarna ska ha en chans att lära ut detta till de barn vara föräldrar inte varit i stånd till att lära ut det. Alla "vanliga svensons" med barn som är helt uppåt väggarna oförskämda och otränade... Jämför med otränade hästar som inte går att leda eller hantera och som sen ska funka i kollektivstall. Det är förälderns/hästägarens ansvar att lära ut de sociala färdigheter som barnet/hästen behöver för att kunna klara en vardag med andra.

Sitta stilla och lyssna en stund. Vänta tills andra pratat klart, men också våga ta upp det man själv vill prata om. Samsas om det man ska leka i grupp. Lösa problem. Om man blir arg - vad ska man göra då (inte slåss). Om man blir slagen - vad ska man göra då? Etc.

Matematik är en väldigt liten och oviktig sak att lära sig, jämfört med att lära sig bli en funktionell person i samhället.

Det tror jag väldigt många föräldrar till både särbegåvade och normalbegåvade barn missar numera.

Jag tycker att mitt barn är en liten vilding men jag skulle skämmas ihjäl om jag hörde att hon fick ett utbrott och slog någon annan. Sånt tränade vi bort när vi tränade på empati i 2-3 årsåldern.

Skiter egentligen i hur hon presterar.

(Jag testade för övrigt på 135-139 i IQ som yngre, några utbränningar och hjärnskakningar senare ligger jag på 125-130. Mitt barn kommer antagligen ligga ungefär lika högt - men jag pushar inte för att hon ska prestera akademiskt trots att hon har extremt lätt för exempelvis matematik.)
Ja det vore önskvärt, men det där är inte så enkelt. Många föräldrar har idag lågt förtroende för skolan och saknar respekt för lärarprofessionen (det räcker att själv ha gått i skolan för att tro sig vara expert på undervisning). Utifrån det är det inte alls konstigt att barnen saknar respekt för skola och lärare. Det räcker inte heller att lära barnen respekt för barn gör i stor utsträckning som vuxna gör, inte som de säger. Med andra ord- föräldrarna är många gånger precis lika ohyfsade, men det kommer till annat uttryck då de är vuxna.
 
Oj, det var hårda ord om betygssystemet, studenters kunskaper och till och med universitetslärarnas kunskaper (i alla ämnen då, antar jag?). Jag tänker att sådana drastiska påståenden behöver du nog backa upp med nån form av forskning, faktiskt.
Om du går tillbaka ungefär tio år i tiden och söker så hittar du ett antal artiklar och reportage, att det numera inte skrivs lika mycket beror inte på att utvecklingen går åt rätt håll, tvärtom.
 
Om du går tillbaka ungefär tio år i tiden och söker så hittar du ett antal artiklar och reportage, att det numera inte skrivs lika mycket beror inte på att utvecklingen går åt rätt håll, tvärtom.

Okej, kan du länka till forskning om att universitetslärares kunskaper (i alla ämnen då, tydligen) har sjunkit? Att universiteten larmar om att en del studenters kunskaper i vissa ämnen har sjunkit - vilket kan bero på flera saker inklusive, ur mitt eget perspektiv, de otroligt låga ingångskraven till exempelvis lärarutbildningen - har vi redan diskuterat ett par vändor i tråden.
 
Ja det är svårt.

Räkna, läsa, skriva är så roligt att kunna men inte alls nödvändigt att lära sig innan skolstart. Det behöver inte ens vara en fördel att kunna, det kan likväl bli en nackdel om miljön är fel och det blir tristess och leda.

Vad är verkligt värdefullt att lära sig tidigt hemma som skolan kommer ställa krav på med tiden? Simma skulle jag säga.
Har man inte simundervisning i skolan längre? Jag trodde simskolan var obligatorisk för lågstadiebarn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 245
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 484
Senast: Bri
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 204
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 017
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp