Vi hade ämnesbetyg efter varje termin och jag tror det är mer avslappnande. Ett kraschat enstaka prov på hösten behövde inte påverka betyget på våren, läraren fick ju en helhetsbild av vad man faktiskt kunde och hade lärt sig.
Att få fyror istället för femmor var inte heller något problem, även enstaka treor gick utmärkt. Det var ingen betygsinflation då så det skulle i normalläge vara ganska få som fick femmorna i varje klass (även om självklart hela klassen kunde få femmor i ett ämne om de var outstanding). Det var bara om man skulle bli veterinär eller läkare som det var någon panik såvitt jag vet.
Överhuvudtaget slog då ingen panik högt i tak hos oss på ändå en av de pluggigaste gymnasierna i stan, naturarna hetsade lite, men bara lite.
Den relativa betygsskalan hade ju helt andra problem eftersom det ofta misstolkades som att betygen i en klass skulle sättas enligt normalfördelningssystemet. Det fanns heller inga tydligt formulerade kunskapskrav kopplade till varje betyg. Varje betygssystem har sina fördelar och nackdelar, och det finns många bra saker med dagens betygssystem (och en del saker som inte fungerat så bra som det var tänkt och som nog alla tjänar på att Skolverket reviderar) men att vi vill ha målrelaterade, individuellt satta betyg är vi väl alla ense om.