Jag tror att det mest skiljer sig mellan olika lärare i hur duktiga de är på att ta till sig ny forskning och hur villiga de är att lägga om sin pedagogik. Rent krasst är det enklare att skapa ett riktigt bra grupparbete på lägre stadier därför att mål och kunskapskriterier är enklare att uppfylla.
Grupparbeten är heller inget som lärare kan välja bort, för det står ofta uttalat i många ämnesplaner både i mål och kriterier att elever ska samarbeta/gemensamt ska göra olika saker. På samma sätt är det inte möjligt att helt undvika att tala inför grupp då också det står specificerat som mål och kriterier i många ämnesplaner (inte bara i svenska).
Det är mycket möjligt att det är mycket personberoende bland lärarna. Dock kanske det är något som är ett problem som måste lyftas. Jag minns hur grupparbeten gick till när jag gick i skolan. Mina föräldrar minns hur de hade det. Min dotter upplever det nu.
Jag tycker inte att det ska väljas bort, precis som inte andra saker ska väljas bort. Dock måste man kanske utveckla metoder för att det ska bli vettigt för fler elever än idag.