Jag har valt att inte pusha mitt barn inom "det akademiska" ännu. Jag kunde läsa väldigt tidigt, men vi har knappt övat på bokstäver här hemma, bara när hon själv bett om det - och det är med mening. Nu går hon i förskoleklass och lär sig bokstäverna där.
Hon är en supersmart liten svamp som vet mer om rymden och evolution än många vuxna, men jag har prioriterat social träning, att handskas med motgångar, och att utveckla mer praktiska skills - sånt som jag själv hade behövt som barn.
Tack och lov så har vi en fantastisk förskoleklass med mycket fokus på djur och natur (Vandrande pinnar! Maskodling! Vilse i skogen!), för jag vill att mitt barn ska få lära sig att poängen med skolan är inte att prestera bäst eller snabbast, poängen med skolan är att ha kul. Jag har varit väldigt försiktig med att berömma resultat, utan jag berömmer deltagande och ansträngning (har även drillat släktingar i att inte berömma resultat eller utseende).
Lära sig saker gör hon ju så fort hon är presenterad med det, och om lära teori och få dopamin för bra betyg vore det enda som var kul med skolan så blir det ju fort jättetråkigt.
Skolan är kul för där är kompisar och varierande uppgifter. Jag hoppas jag kan hålla det så länge. Kommer förmodligen söka in henne på en friskola som heter Nya Läroverket som har kultur+naturvetenskap som övergripande tema, senast till mellanstadiet.