Smalhetsnormen och värderingar

Min dotter är väl lite halvrund och kom in i ett konstigt mönster där hon inte ville äta så mycket för kan man bli tjock om magen, riktigt sorgligt!! När jag sitter på föräldrar möte ca 2v efter att dottern nämnt det första gången så sitter dagis läraren aka idioten och säger att ja vi har ju skurit ner lite på F:s portioner för hon börjar ju bli lite rund! Det är väl för i hel*ete inte upp till personalen att ta ett sånt beslut utan att fråga mig först! och det är väl bättre att hon äter en rejäl lunch då så hon slipper gå runt och vara småhungrig och grinig, dagisupplevelsen förbättras ju inte direkt.. och vad har de sagt till henne om hon frågar om hon kan få mer? Att behöva vara rädd att barnen ska få felaktiga värderingar även från vuxna på dagis känns bara riktigt riktigt hemskt! Kan tillägga att jag var lite rund i hennes ålder men är idag helt normalt byggd 68kg till mina 175cm .
Jag blir galen på sånt här!!

Jag försöker nog komma lite till att alla föräldrar inte tar sitt ansvar genom att dom gärna verkar prata om hur viktigt det är med att man rör på sig osv inför barnen men själva så landar dom gärna framför tv:n när vardagsbestyren är överstökade efter att ha tillbringat dagen på ett stillasittande jobb.

Håller med om det här!
Barnen gör ju inte som man säger, utan som man själv gör. Överviktiga stillasittande barn visar ju hur hela samhället ser ut, samma problem finns oavsett ålder.

Har inga egna barn. Men känner många barn och föräldrar. I ung ålder syns det tydligt hur familjen är, upplever jag.

Tycker inte alls om den hets som finns dock. Oavsett storlek eller kön. Blir uppriktigt sagt förbannad när jag går in på affärernas barnavdelningar, tack och lov växer jag inte upp i dagens samhälle där det enda som finns verkar vara spets i rosa eller lila till flickor.  brukar sluta med att jag bojkottar klädinköp till diverse barn och köper något annat.

Eller som den gången jag satt och kollade på melodifestivalen men mina dåvarande bonusbarn, en redan utseendefixerad flicka fick i pausunderhållningen se en svensk artist sitta i korsett och skreva på en stol. Är detta familjetv?! 

Var på badhuset idag. I omklädningsrummet stod en ung tjej (10?) tillsammans med sin jämnåriga kompis och klagade på sin "donut-mage". Får erkänna att jag tappade fattningen :( Borde förstås ha sagt något, men det blev tomt i skallen.

Sedan var vi och letade byxor till lilleman. Vad sägs om byxor i slim fit i storlek 80? Okej om de varit helt mjuka så att det blev typ, leggings, men inte ens det var det ... Nä, usch.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 040
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar