Sv: Smakisar

Hon ligger högt på kurvan och har börjat halka ner :p

det är bara jag som är en hönsmamma egentligen..
Men BVC gav oss klartecken till att börja med NAN2 samt lite smak en gång om dagen.. Den 19 skall vi börja ordentligt :D
 
Sv: Smakisar

Jag litar inte på napparna längre att dom är perfekt bara för den är till för bröstmjölk/ersättning. Du vet, vi gick till apoteket och kollade, köpte en napp som hette dinapp och var till för just ersättning/bröstmjölk. I lappen som följer med flaskorna stod typ: det ska nätt och jämt droppa ur pipen. Jo heja, apotekets napp formligen rann...trots den var avedd för just det ändamålet. Minsta hålet och allt. Gick inte att använda. Då köpte vi en annan på en mataffär, samma visa där. Då plockade vi fram flaskan sambon köpte i en cool affär han gick förbi en gång...och den uppfyllde ALLA krav. Droppade nätt och jämt och rann inte rakt ned i halsen. Snacka om konstigt. Denna napp/flaska var enbart en sån där kul grej han köpte, collhetsfaktor över den eftersom det var dödskallar på flaskan...och den visade sig uppfylla ALLA krav. :crazy:

Ska man inte kunna lita på just apotekets grejer eller vad :confused:

Men som sagt, detta var bara en lite utsväning ang nappar ;)
 
Sv: Smakisar

Alma var 3½ månad, det var då hon började intressera sig för våran mat. Hon blev tidigt väldigt förtjust i riktig mat...
 
Sv: Smakisar

Han fick minifom när han hade kolik, men han har inte fått det på ca 1½ månad nu. Jag tror inte att han har magknip, utan att han är hungrig. När han hade kolik så syntes det på honom att han hade ont, nu är det mer gnällskrik.
Napphålen har jag kollat, jag har två olika sorters nappar till flaskorna, båda hålen är för bröstmjölk/ersättning, de minsta hålen.

Jag har försökt tvinga, då sätter han i halsen eller spottar ut ändå. Flera kvällar så har jag försökt i nästintill en halvtimme åt gången, med resultatet en helt förstörd bebis som illskriker och är jätte upprörd.

Men tack för dina tips


Kolla filmen längst ner på den hör sidan:
http://www.positivelybreastfeeding.ca/learn/Newman/videos.htm

Där får barnet ersättning genom en sond i munnen samtidigt som den fr suga på bröstet,

Meddela säljer liknande sondkit i sverige. Kanske det kan funka?

Mitt problem är ju att min bäbis suger för svagt så hon inte får i sig tillräckligt från bröstet.
 
Sv: Smakisar

Det beror ju på hur hårt man drar åt flaskan när man stänger hur mycket det rinner ur napphålet. Drar man åt rätt så hårt så sprutar det, då får man skruva upp flaskan tills det droppar sakta.
 
Sv: Smakisar

Skruvar man den löst så det bara droppar ur nappen, då sitter gängorna för löst och det läcker där. Spelade ingen roll hur hårt/löst man skruvade, det rann bara ändå. Kanske konstruktionsfel eller ? :confused:
 
Sv: Smakisar

Idag!!!

Lillskruttan fyller 4 mån idag och vi har smakat på potatismos. Det gick ner men vilken min hon gjorde....:confused:
 
Sv: Smakisar

Kl

BVC sa nej till att ge honom gröt. :(

Det var bara att kämpa på sa hon, och så klart kommer jag göra det, jag tänker ju inte låta honom svälta ihjäl, men det känns hyfsat jobbigt nu


Varför sa dom nej?
Ibland så får man faktiskt "strunta" i vad BVC-tanten säger. Det är ditt barn och i vissa fall känner du honom bäst. Verkar han hungrig och din bröstmjölk inte mättar så ge pojken gröt. Han kommer inte ta nån skada.

"bara att kämpa på"
hmmm...men hur länge ska du kämpa då?
Är det inte bättre för Arvid att ha en pigg och glad mamma än en som är trött och lättretlig??
Han blir glad om du är glad, och du blir glad om han är glad.

Jason var likadan när han var strax under 3 månader. Han var stor när han föddes (4780 g) och gick stadigt upp 0,5 kg i veckan ett tag. Jag ammade och det funkade bra. Men så vid 2,5 månader så verkade det inte som min bröstmjölk räckte längre. Han ville äta jämt och var aldrig riktigt nöjd.
Jag gav honom då ersättning (som han som tur var älskade) och han sov knall fall i 6 timmar första natten.
På dagarna var han en helt annan kille. Pigg och glad. Jag som fick sova mer än 1-1,5 timmar i sträck var oxå piggare och gladare.
Vid 3 månader så la jag ner amningen helt. Både han och jag mådde bättre av att han fick ersättning så varför ska jag "kämpa" med något som ingen av oss mådde bra av?

Amning är KANON när det FUNKAR.
Gör det inte det så finns det flera bra och fullt fungerande alternativ.



Jason var lite kinkig med flaska och flasknapp i början. Efter en massa testande fastnade han för MAM:s Ultrivent flaska.

Lycka till!
 
Sv: Smakisar

Nova började nån vecka innan hon fyllde 4 månader. Men jag fick för mig att hon spydde mer då... Så jag slutade och började ge henne gröt istället. När hon va 4,5 månad ungefär började vi med smakisar igen. Nu är hon 8 månader och äter 1 mål riktig mat om dagen. ibland burkmat och ibland våran mat. Ska snart möblera om matrutinerna lite så hon får äta mat till lunch åxå. Nu äter hon gröt till lunch men tänkte flytta det till frukosten.
 
Sv: Smakisar

Måste passa på att gör lite smygreklam för världens bästa flaska!

Dr Brown:love:

Nova har ju aldrig ammats så jag har utsett os till experter på området=)

Vi började med Pigeon eftersom det var en sån bröstpump jag hade, så flaskorna passade i pumpen. Men det blev lixom ett övertryck i den på något vis så de rann för fort.

Testade MAM ultivent. Nappen va för konstig så hon fick inget tag...

Apotekets va samma skit som Pigeon.

Köpte nån vanlig flaska på Ica, samma skit där.

Så köpte vi en Dr Brown... Nova spydde mycket mindre, rapade knappt nånting och hon blev inte dyngsur av att ersättningen rann ut ur munnen på henne.

Nu när hon är stor funkar alla flaskor till vattenflaskor, men vi använder fortfarande Dr Brown till ersättning och välling.
 
Sv: Smakisar

*knapp*

Alltså!
Nu har Saga smakat 1 tesked mat varje dag 1½ vecka. Hon sväljer fortfarande inte utan spottar bara ut allt.. Hon får tillochmed äckelrysningar av det. Vi har testat allt från 4 månader, pure i olika former och gröt. Inget duger för henne. Hon suger och tuggar gärna på skeden. Men maten får fetbort..

Hur göra?
Skall vi lägga ner smakandet ett tag till eller är det bara att fortsätta och hoppas att hon lär sig inom en snar framtid?

Ingen tanke på att byta ut något mål mat alls, utan bara börja lite smått. Hon är såpass stor att bvc-tanten gav oss klartecken att börja på riktigt sist vi var där..

Men det känns ju hopplöst när ungen ser ut att kräkas varje gång hon får kännt smaken.. :|
 
Sv: Smakisar

Jag skulle nog avvakta ett tag till, och sedan börja om.


Min lilleman har ju inte riktigt det problemet, han är lite skeptisk mot kiwi, men allt annat slinker ner, favorit är nog banan och katrinplommonpuré. Vi har bytt ut frukostflaskan mot gröt nu med, så han äter flaska vid halv fem-fem, sen sover vi en skvätt till. Vaknar vid halv sju-sju, byter blöja och kläder, leker lite och sedan smäller han i sig en jätteportion banangröt, med en hel banan till det!
 
Sv: Smakisar

BVC sa på våran senaste träff att vissa barn inte riktigt vet hur de ska göra med maten, utan den spottas ut direkt igen. Det var en mognads grej

Jag skulle väntat ett tag till, och sen försöka igen.


Arvid drog i sig en portion gröt, och sen amma en kvart till på det nu ikväll :eek:

Igår gjorde han likadant, och sov då 22:30- 10:30 med bara en amning där i mellan
 
Sv: Smakisar

Hur många dgr har ni provat samma smak innan ni bytt?
För Emil så tar det ett par/tre dagr minst att vänja sig vid varje ny smak, första dagarna grinar han illa och spottar mest ut, men efter att ha vant in sig på smaken så tycker han det är gott. :d

Gjorde det felet i början att jag bytte smak för ofta för jag trode att han inte gillade... favoriterna är banangröt såklart och päronpuré. :D

Dock gillar han INTE mango och persiko pureérna och jag förstår honom iofs, dom var verkligen inte goda... Så dom går fetbort här.
 
Sv: Smakisar

som Nevin och Jolanta skrev, det är en mognadsgrej, bara att vänta in henne. Vi började när Rasmus var runt 2 månader att låta honom sitta vid mtbordet när vi åt, och han fick bröstmjölk och ersättning på sked samtidigt som jag stoppade in min sked/gaffel i munnen å verkligen överdrev.

Samma sak sa BVC på senaste träffen, att man får visa sitt barn hur man "tuggar".

Han hugger efter skeden, har fått banan, det älskar han, messmör och idag fick han potatis för första gången, inget spotta ut, inga grimascher!


Jolanta Gud vad härligt, har för mig att du fick amma varannan timme? Rasmus smäller i sig 200-320 ml ersättning vid 20-21 tiden, och somnar sen och vaknar kl 6 för att amma och sen brukar vi gå upp vid 9-10 tiden. Ibland låter jag honom ligga längre, han ligger hos mig på morgonen och vi väcker varandra för han sparkar ut mig ur sängen ;)

Ska nog också köpa hem lite gröt. Han får Nutramigen ersättning, 200:- för 400g men hittills har jag faktiskt fått burkar från BVC :bow: samtidigt som vi blandar med Lemolac.
 
Sv: Smakisar

Har du provat att mixa mango själv, det är MYCKET godare än den köpta? Vi köper inget förutom katrinplommonpure här, jag mixar och mosar allt själv. Hitills har lilleman smakat, och äter med god aptit, melon av olika sorter, banan, äpple, päron, kiwi(fast det var lite tveksamt , han äter med rynkar på näsan), mango. Han har fått smaka blodgrape med, men det var ganska äckligt.....


I matväg smakar han på allt vi äter, jag lagar all mat utan salt (jätteutmaning då man oftast använder det för att få någon smak alls på maten....men det finns många kul andra kryddor). Han gillar nästan allt vi ställer fram, även om favoriten heter potatis/plsternacksmos, mosade gröna ärtor, och naturligtvis - banangröt!


Glömde: jag gör som pmm, lilleman sitter alltid med vid bordet när vi äter, får smaka om han vill, och dricker alltid lite vatten till maten. Jag tror på exemplets makt, och får han vara med från början tror jag att han får en bra syn på mat och ätande.
 
Sv: Smakisar

Tack för alla svar!!
Jag har inte hunnit läsa förrän nu.. Massor att göra nu när mina enda "föräldra-kompisar" flyttar 20 mil bort.. Vi har promenerat myyyyycket för att kompensera.. :cry:

Hursomhaver..
Saga tycker ju det är rätt roligt att sitta med och tugga på sin sked.. Den har hon alltid fått ha som "leksak" för att vänja sig vid den, hon grinar lika illa av de där j*vla AD-dropparna som av puren..

Idag svalde hon dock, gjorde inte lika mycket äckel-grimaser. Och visst åkte mycket ut, men det hör väl till ibörjan? Nu de sista tredagarna har hon fått majs och potatispure. Hon fick katrinplommonpure med men det var det hon såg ut att vilja kräkas av så jag kastade den burken.. Nu går det ju lite bättre och hon verkar lite mer nöjd med det. Men vi får väl se.

Eftersom det gick så mycket bättre idag så kommer jag testa imorgon igen, tycker hon det är päckeläckel då med så väntar jag ett par veckor.
 
Sv: Smakisar

Testa med ersättning på skeden medans ni äter, det tycker hon väl är gott? hon kanske tror det är äckligt bara för det kommer på sked och inte ur flaska ;)
 
Sv: Smakisar

Hon spottar ut ersättningen med, jag tror det mest handlar om att hon inte riktigt fattar det här med att svälja.. Och hennes tunga går ju i ett i vanliga fall.. Tänk då hur den går när hon får massa kladd i truten.. :angel:

Men ja, hon är väl inte tillräckligt mogen för maten kanske. Dock har hon bara fått det när hon sitter i sin stol, kanske är det lättare från halvliggande läge? Kan det göra någon skillnad?
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 428
Senast: amsway
·
Mat Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren? Har prövat många olika märken men...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 552
Senast: geting
·
Tjatter Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight. Nu läser jag att de tydligen börjat...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 463
Senast: Hellhound
·
Mat Jag är på jakt efter en god grönsaksbuljong som inte bara smakar salt. Beredningsform spelar mindre roll.
Svar
11
· Visningar
593
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp