Sv: Smakisar

Kan vara det som var koliken. Ursäkta att jag är lite knappordig, men jag lägger barn sådär tio gånger i minuten *suck* De blev helt vettskrämda av snöplogen och nu kutar de fram och tillbaka här.
 
Sv: Smakisar

Ja, när började ni låta era små gryn smaka på smakisar?

Vi började när våra var 5 månader. Jag ville att barnen skulle kunna sitta stadigt själva innan vi började. När de väl gjorde det så var vi mitt uppe i en flytt, så därför väntade vi tills vi kommit iordning.

Fungerade jättebra!

/Timsetim
 
Sv: Smakisar

Attans! :) Min lille sover nu, men lär ska vakna om några min igen.

Men det har varit "bra" i några veckor, för att sen bli såhär igen, med gråt efter han ammat.

När han hade kolik så illskrek han, man såg verkligen att han hade ont, nu är det mer gnäll skrik.

Hur testar man om de är mjölkprotein allergiker då?
 
Sv: Smakisar

Min son är såpass matglad och stor att vi fick tillåtelse att börja med NAN 2 och smakisar när han var 3 månader.

Nu är han 5 månader precis och äter hela portioner frukost, lunch, middag och kvällsmat. Plus ersättning.
 
Sv: Smakisar

Rasmus prövade mosad banan för 1a gången i helgen och han tyckte det var jätte gott och högg efter skeden!
Han är väl 1 vecka äldre än Arvid?
 
Sv: Smakisar

Hur testar man om de är mjölkprotein allergiker då?

Det gör man genom att utesluta ALLT som innehåller mjölkprotein ur sin kost om man ammar. Det är ett evigt läsande på innehålldförteckningar som gäller och man bör hålla på med detta i MINST två veckor för att säkert kunna se någon skillnad. Så länge tar det nämligen för proteinerna att lämna kroppen.

Om man ger ersättning så provar man att ge en mjölkfri erästtning, tex Nutramigen.
 
Sv: Smakisar

Det gjorde jag när han hade kolik, läkaren sa då att jag skulle testa att utesluta allt, vilket jag också gjorde. Blev ingen skillnad på koliken då iaf.

Att leverpastej innehöll mjölk hade jag aldirg kunnat ana!
 
Sv: Smakisar

Är han intresserad så pröva, Rasmus har suttit med oss vid matbordet alla gånger vi ätit och han tycker det är höjdpunkten på dagen, vi började med att ge lite bröstmjölk på sked, super kul! Och så nu i helgen provade jag att mosa banan och det uppskattades, hade inga problem alls med att han inte skulle förstå hur han skulle göra med skeden och bananmoset. Han högg t.om efter skeden!

På min BVC säger de 4 månader, men jag gör det jag tycker är rätt, han är intresserad så varför inte låta honom pröva? En kamrat höll stenhårt på det BVC sa och hennes dotter fick snältl vänta med att smaka tills hon var tillräckligt gammal och då var det inte intressant längre och hon fick kämpa länge för att få henne att vela äta.

Man ska ge samma sak i 1 vecka, för att se hur magen reagerar. Mosad banan, ägg och potatis.

När jag var 3 månader så fick jag min 1a falukorvsskiva att suga på i handen ;) Och sambon käka gröt från han var 2½ månad, morgon, middag, kväll!


Han började oxå bli gnällig vid 3 mån ålder och vakna på natten för att äta, de har tydligen en väldigt stor tillväxt period vid 3 månader. Och dessutom har ju jag rasat i vikt, så jag ammar + ger ersättning och nu har det blivit mkt bättre.
 
Sv: Smakisar

Min sambo fick börja med sån mat mkt tidigare med för han var så stor, 5.3 kg när han föddes.

Jag är fortfarande osäker på vad jag kan ge Loke, men ska börja med maträtter som innehåller kött.
Biff stroganoff älskar han, men den är ju köpt färdig så. Jag brukar annars göra maten själv.
 
Sv: Smakisar

Arvid var ju också väldigt stor, över 5 kilo, men har gått upp bra hela tiden på bara amning tills nu på slutet
 
Sv: Smakisar

Det finns i godis, kokt skinka, bröd och en massa annat som är gott...

Här är en liten lista på saker som kan innehålla mjölk:

Buljong och kryddblandningar
Godis
Kakaopulver
Soppor på burk eller i påse
Såser på burk eller i påse
Fiskbullar
Fiskpinnar, paneringen kan innehålla mjölk
Leverpastej
Köttbullar
Hamburgare
Korv
Pannkakor
Majonnäs
Hel- och halvfabrikat som tex potatismospulver kan innehålla mjölk
Flingblandningar
Bullar och kakor är ofta bakade på mjölk
Maränger kan innehålla skummjölkspulver
Bröd kan vara bakat på mjölk
Sorbet kan innehålla mjölkprotein
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=893
 
Sv: Smakisar

Rasmus vägde 3420 när han föddes. Sambon låg på typ 3,5 kg men han vägrade tutten och ersättning!

På 3 månaders kollen låg han strax under 6 kg.
 
Sv: Smakisar

3½ månad var han ungefär. Nu är han 4 månader och äter gröt varje morgon och smakis på em. Däremellan ersättning ca car 4.e timme. :)
 
Sv: Smakisar

4 månader var Vincent när han fick börja äta sånt.Men vi är fast i morotspuréträsket ännu, han vägrar potatis, testat med allt, smör, majs, annan rotfrukt i, han får verkligen kväljningar:crazy:
Vill inte ge frukt än då de gärna vänjer sig vid söta smaker & sedan vägrar äta annat.
 
Sv: Smakisar

Jag har skippat det där med traditionella smakisar och väntat tills de själva börjat ta för sig av vår mat. Det har skett vid 8, 8 och 7 månaders ålder.

Oj, helammade du i över 7 månader?!? Imponerande, jag tycker det börjar bli lite påfrestande nu när min kille är drygt 5 månader och har gått igenom en ökningsfas. Det kändes inte som om jag gjorde annat än ammade i en vecka. Det känns nog speciellt jobbigt eftersom jag ser att han vill ha mer mat, han slänger sig efter skeden och kan vara ganska krånglig att amma och det inte är helt tyst och gärna mörkt och lungt. Jag var egentligen inställd på att bara amma + små smakpotioner tills Adam är 6 månader men nu är jag inte så säker.

Däremot delammar jag gärna längre, på kvällar och nätter fungerar det fortfarande bra.
 
Sv: Smakisar

Vilken ersättning har du testat ? Har läst att många barn spyr på NANS produkter. Vi ger Lemolac eftersom det är för matsmältningsbesvär. En gång när jag handlade fanns det inte på den affären så jag köpte Baby Semp 1. Det skiljde nästan ingenting i näringsinnehåll, men oj vad magknip hon fick. Så vi slängde bort det och köpte Lemolacen igen. Vi har även förut gett minifoam varje gång hon skulle äta...detta tog bort magknipena hon fick lite då och då.

Andra faktorer ang kräkningarna kan faktiskt, fast det låter löjligt, ha med vilken sorts napp du använder till flaskan. Det är faktiskt mycket vanligt (sällar mig till skaran av ovetandes :o) som inte vet att nappar har olika stora hål beroende på hur gammal barnet är och vad som serveras i det. Första gången vi gav flaska gick det inge bra alls..hon satte i halsen och spydde. Vi hade fel hålstorlek på nappen, den var för stor så allt bara typ rann rakt ned i halsen. Samma med min kompis...hon hade heller ingen aning om nappstorlekar. Hennes dotter hade kaskadkräkningar..tills dom kom på det med hålstorlek.

Värt att kolla upp.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 521
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: Modest
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp