Sv: Smakisar

Lova var 4 månader.... eftersom hon åt bara ersättning då var det bra om hon kunde få börja med smakisar :)
 
Sv: Smakisar

Kl

Ja, nu har jag varit hos BVC.

Han har gått upp ca 100 gram på snart en månad.

Jag ammar honom i snitt varannan timme dygnet runt, ändå är han inte nöjd. Nu har det hållit på så här i några veckor, och jag börjar bli trött. Han vägrar ersättning

BVC sa nej till att ge honom gröt. :(

Det var bara att kämpa på sa hon, och så klart kommer jag göra det, jag tänker ju inte låta honom svälta ihjäl, men det känns hyfsat jobbigt nu
 
Sv: Smakisar

Gud vad jobbigt :( Både för dig och för honom.

Vad konstigt att BVC sa tvär nej till gröt! Snacka om att det är olika. Vill du ha mail adressen till dietisten som var och pratade bebisar och mat på föräldraträffen jag var på idag?

Vad har du provat för ersättning? Rasmus var himla svår i början han tyckte verkligen det smakade illa. och han äter inte om det inte är exakt 37 grader.
 
Sv: Smakisar

Babysemp1 och NAN.

Jag har testat 37 grader, lite varmare, kallare, att gå med honom när han ska få den, sitta med honom, sitta utan tröja för att det ska bli så likt amning så möjligt, ligga ner... osv osv...

Blääää
 
Sv: Smakisar

När vi började ge ersättning blanda vi 50/50 med bröstmjölk.

Nu får han nutramigen från apoteket eftersom han spyr och gnäller så mkt av semper, där kan man ha i 1 tsk socker för att bebisarna ska gilla det.

Tar han flaskan om du har bröstmjölk i den?
 
Sv: Smakisar

Nej, han gör ju inte det. Jag tror det är både flaskan och ersättningen som han hatar. Jag försökte ge ersättning med sked, men han spottade bara ut den och illskrek.
 
Sv: Smakisar

Min BM sa det att Loke ökade i vikt hela tiden väldigt mkt och nu har han börjat följa sin kurva. Det är tydligen normalt för honom.
Han äter inte alls lika mkt som innan och vi undrade lite över det, men det skulle tydligen vara något som dom bestämmer själva.

Min sambo hade problem med sin mage som gjorde att han fick opereras. Han har ett ganska långt är där. När han var spädbarn då.
Han åt och åt, men maten kom inte ner som den skulle och han spydde.
 
Sv: Smakisar

Om han har ont i magen så ge minifoam för varje matning. Detta hjälpte på våran. Prova även byta bort babysemp 1 till Lemolac. Våran fick magknip av Babysemp. Lemolacen är ju ändå för de med matsmältningsbesvär. Kolla även upp napphålet som jag skrev om...nog så viktigt efter vad jag sett och hört. Det finns även nappar som nätintill liknar bröstet så dom ska inte känna direkt skillnad på att det är en napp. Även om dom verkar avsky tex flaskan så går det att tvinga. Nu menar jag inte *trycka ned i halsen* utan att man inte ger upp bara för dom skriker en del och ser ut att hata situationen. Man envisas. Så sa BVC till mig när det gällde att amma och ge flaska. Dvs en del barn vägrar ju bröstet om dom fått flaska, men att det går med envishet att lära dom amma igen, och tvärtom. Bara man envisas en del.
 
Senast ändrad:
Sv: Smakisar

Har du provat att pumpa ur och ge din bröstmjölk på sked eller kopp? Spottar han ut det också?

Ibland funkar det helt enkelt inte att amma.
Min tjej har inte ens dubblat sin födelsevikt på sina tre levnadsmånader. Hon kom sex veckor för tidigt och har hela tiden haft en underutvecklad sugteknik.

Jag har testat ALLT med hjälp av både bvc och ammningshjälpen men hon får inte i sig tillräckligt från bröstet. Jag har kämpat och skrikit och gråtit och svurit men det håller inte längre.

Och för att inte tala om hur hon kämpar och är ibland genomsvettig efter ett ammningspass då hon får kämpa så för att få i sig mjölken!

Nu har vi sen en tid tillbaka gett ersättning varje kväll ca 200 ml, resten av dygnet ammas som vanligt och det är en helt annan bäbis som nu ökar i vikt!

Hon får NAN på flaska som hon slurpar i sig utan problem.

Ibland kinkar hon lite vid bröstet men tar det oftast ändå än så länge. Skulle gärna delamma ett par månader till så jag håller tummarna att det ska funka.
 
Sv: Smakisar

Jag har börjat ge dem vid ca 3 - 3,5 månad.
Båda flickorna har då visat stooort intresse för vad vi vuxna stoppat i munnen så då har de fått smaka och båda har gillat det skarpt. Det har då varit potatis i första hand. Har sen börjat med gröten och övriga smaker.

Om jag vore du skulle jag blankt strunta i BVC och prova om killen vill ha gröt (finns ju provpåsar). Vill han det och blir nöjd så skulle jag inte tveka att fortsätta.

Tror inte heller att svenska barn skulle vara annorlunda än tex danska barn, där det rekommenderas smakportioner från tre månader (åtminstone när mina tjejer var små)...
 
Sv: Smakisar

Precis, det märks om de inte är intresserade och är tarmarna inte färdiga så märker man det också.

När min mamma var liten så var det potatismos vid 1 månad ungefär!

När jag var 3 månader fick jag min första korvskiva i handen och hade de nästan jämt som jag hade å snutta på ;)
 
Sv: Smakisar

Just vid den åldern brukar många bebisar bli lite tjorviga med amningen. Det kan vara en tillväxtfas.
Det brukar gå över, man får helt enkelt ha tålamod.
Det är ju bara ett par veckor kvar till han är 4 månader, då kanske du kan börja låta honom smaka på gröt eller potatis.
Det tar ju iofs ett par veckor till innan han kommer få i sig så pass mycket att det gör någon skillnad näringsmässigt.
Försök att bara ta det lugnt och tänk på att det blir bättre.
 
Sv: Smakisar

Han fick minifom när han hade kolik, men han har inte fått det på ca 1½ månad nu. Jag tror inte att han har magknip, utan att han är hungrig. När han hade kolik så syntes det på honom att han hade ont, nu är det mer gnällskrik.
Napphålen har jag kollat, jag har två olika sorters nappar till flaskorna, båda hålen är för bröstmjölk/ersättning, de minsta hålen.

Jag har försökt tvinga, då sätter han i halsen eller spottar ut ändå. Flera kvällar så har jag försökt i nästintill en halvtimme åt gången, med resultatet en helt förstörd bebis som illskriker och är jätte upprörd.

Men tack för dina tips
 
Sv: Smakisar

nej det har jag inte testat, men det är ju just det, att mjölken inte riktigt verkar räcka till, det är därför jag försökt med ersättning
 
Sv: Smakisar

Ja, jag försöker, det känns bara hopplöst nu när jag håller på å kollapsa av trötthet.
 
Sv: Smakisar

Jag vet att man kan bli väldigt trött. Båda mina ville äta ca varannan timme dygnet runt i flera månader.

Kan du ligga ner och amma?
Jag klarade mig tack vare att jag kunde sova samtidigt som jag ammade.
 
Sv: Smakisar

Saga smakade första gången på sin tremånaders dag.. Hon är inte direkt intresserad..

Hon får smaka på fingret lite då och då, då är det gott men inte på skeden.. Så skeden har hon nu och tuggar på när vi leker på filten för att hon skall vänja sig vid den..

Saga har också börjat gå upp dåligt i vikt. Jag är nojjig men BVC säger att det ser bra ut.. När hon fick sprutan vägde hon 7030..
 
Sv: Smakisar

Ligger hon högt på kurvan och har börjat halka ner?
Annars finns väl ingen anledning till oro om hon väger över 7 kg.

Min yngsta son vägde strax över 5 kg på 3-månaderskollen (3700 vid födsel)
Det var inget tal om extra mat till honom.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: amsway
·
Mat Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren? Har prövat många olika märken men...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 552
Senast: geting
·
Tjatter Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight. Nu läser jag att de tydligen börjat...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 463
Senast: Hellhound
·
Mat Jag är på jakt efter en god grönsaksbuljong som inte bara smakar salt. Beredningsform spelar mindre roll.
Svar
11
· Visningar
593
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp