Sv: Smakisar

Exakt 4 månader var han, innan dess hade han bara fått bröstmjölk. Det har gått jättebra, han verkar gilla allt.

Förresten hur ser ni på begreppet helamma? Adam har alltid bara ammats, inte ens ersättning har han fått. Än så länge har jag hållit tillbaka smakisarna så att de aldrig ersatt ett helt mål. Helammar jag då? Eller slutade jag helamma när han var 4 månader?
 
Sv: Smakisar

jag anser nog att man helammar när man inte ger ersättning. sen att jman ger dem annan mat räknas inte.

jolanta jag vet inte än ;)
 
Sv: Smakisar

Jag har skippat det där med traditionella smakisar och väntat tills de själva börjat ta för sig av vår mat. Det har skett vid 8, 8 och 7 månaders ålder.

Den här artikeln beskriver nästan på pricken hur vi gjort: http://cicci-cecilia.blogspot.com/2006/06/smakportioner-eller-helt-enkelt-att.html

Pem: Jag definierar helamning enligt socialstyrelsens rekommendation, för att undvika förvirring: Helamning = bröstmjölk plus vitaminer och eventuella mediciner, inget annat.
 
Sv: Smakisar

Förresten hur ser ni på begreppet helamma? Adam har alltid bara ammats, inte ens ersättning har han fått. Än så länge har jag hållit tillbaka smakisarna så att de aldrig ersatt ett helt mål. Helammar jag då? Eller slutade jag helamma när han var 4 månader?
För mig innebär helamma att barnets näring kommer från enbart amning. När man börjar ge annan mat så helammar man inte längre egentligen; då ammar man + ger lite vanlig mat (som förstås börjar med smakisar och sen utökas till mer mat).

Edit: Ser att Pallas länkat till att Socialstyrelsen kategoriserar precis så som jag gör.
 
Sv: Smakisar

Frågan gällde ju när man börjar med smakisar!

Vi kommer att börja med det vid 4-5 månader ungefär. From Viggo fyllt 6-7 månader kommer hans pappa vara hemma på heltid med honom så helamning är inget som är aktuellt då. Jag kommer dock fortsätta delamma även när jag börjat jobba. Förmodligen både morgon, kväll och kanske 1-2 flaskmål med utpumpad mjölk per dygn. Ev kan jag också amma på lunchen (bor nära och går hem varje lunch).
 
Sv: Smakisar

Min lilleman fick smaka på banan när han var 3,5 månader, med skräckblandad förtjusning. Han är väldigt nyfiken på vad vi äter och ska helst av allt smaka på allt vi stoppar i munnen med, så han smakar numera på ganska mycket.

Jag lagar mat utan salt, det är ganska spännande att lära sig ett helt nytt sätt att krydda då salt ofta ska tillsättas till allt man gör, så han kan få smaka om han visar sig sugen på det. Vill han inte så slipper han, men oftast är det händer med överallt i maten, som sedan åker in i munnen!
 
Sv: Smakisar

Med Elis började jag vid tre månader, och han åt allt. Och i enorma mängder, inga problem att äta steg två eller tre vid fyra månaders ålder :crazy:

Alvin försökte jag med vid både tre och fyra månader, men han bara spottade ut. Gav det åter en chans vid sex månader, och nu sedan en månad tillbaka går det bättre. Gröt och de första pureerna fungerar, likaså banan och kokt mosad potatis med smör i.
 
Sv: Smakisar

Bastian var 4 månader när han fick smaka mosad potatis blandad med bröstmjölk.
Han älskade mat ända från början. Han var en stor bebis som behövde mycket mat.
Ett helt mål ersattes när han var 6 månader.

Vincent var också 4 månader. Han fick börja med gröt från 4 månader då. Han var tvärtemot Bastian väldigt spinkig och behövde lite extra för det. Ammade hela nätterna i stort sätt, så gröt var praktiskt att ge efter kvällsamningen.
Han var nog också 6 månader innan han fick en hel portion gröt.
Började med potatis och sånt när han var 5-6 månader.
 
Sv: Smakisar

Så då är det inte helt livsfarligt om jag låter Arvid smaka ytte pytte lite bananmos? :o
 
Sv: Smakisar

Arvid har blivit smal, och sist jag vägde honom så hade han gått ner i vikt. Jag helammar, men har försökt ge honom lite ersättning nu de senaste dagarna, men han får spyreflexer hela tiden, och spottar bara ut allt.
 
Sv: Smakisar

Såklart det inte är, frågan är varför? Är det han som är intresserad, räcker inte bröstmjölken eller är det du som vill prova?

Det finns teorier om tarmcellernas struktur, som går ut på att cellerna är öppna på ett annat sätt än hos större barn och vuxna. Detta verkar i sin tur kunna innebära att man har lättare för att utveckla tex allergier om cellerna utsätts för artfrämmande föda innan de sluts, vilket görs någon gång mellan 4 och 6 månaders ålder.
 
Sv: Smakisar

Läs mitt svar ovan! :)

Fast jag ska väga Arvid nu på tisdag igen. har han fortfarande inte gått upp, eller än värre minskat ännu mer så får jag väl höra vad BCV har att säga.

Han gråter efter varje amning, verkar som inte mjölken riktigt räcker till. Fastän jag ammar honom när helst han vill så verkar det inte räcka
 
Sv: Smakisar

Absolut inte, jag var före rekomendationerna med Elis, och det var ju inga problem. Hur gammal är Arvid nu?

Går det inte så går det inte, det lär du märka. Och fungerar det så är det ju toppen.

Fast banan kan ge trög mage. Mangopuré har nog inga biverkningar vad jag vet. Och så gäller det ju sådana pytteportioner.
 
Sv: Smakisar

Banan ger ju inte så mycket fett om det är det han behöver.
Bättre isåfall med mosad potatis med smör och bröstmjölk.
Eller 4-månaders gröten.
 
Sv: Smakisar

En viktnedgång är naturligtvis inte att föredra, men det kan finnas enkla förklaringar. En vanlig orsak är att amningstekniken är fel så att mjölkproduktionen inte är tillräcklig. Var det inte ni som hade amningsproblem i början?
 
Sv: Smakisar

Okej. Jag ska först kolla hur vikten är nu. Men då får det bli gröt eller något sånt i stället, om nu BVC tycker det är okej
 
Sv: Smakisar

Nja, det har vait lite tjorv, men det var mest pga hans kolik, då skrek han före, mitt i, och efter amningen.

Det är nu de senaste veckorna som han gråtit efter varje amning, och gått ner i vikt.

Amningtekniken är den samma som innan, vad jag har märkt
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: amsway
·
Mat Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren? Har prövat många olika märken men...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 552
Senast: geting
·
Tjatter Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight. Nu läser jag att de tydligen börjat...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 463
Senast: Hellhound
·
Mat Jag är på jakt efter en god grönsaksbuljong som inte bara smakar salt. Beredningsform spelar mindre roll.
Svar
11
· Visningar
593
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp