Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?
hugger en knapp
Jag kan inte komma och säga vad som är rätt eller fel. Jag hoppas att de flesta gör så gott de kan så att de kan prioritera de saker som är viktiga för just dom. Jag tror att de som jobbar heltid säkerligen får pussla och planera mer, och det tror jag att de gör, för att få så mkt tid med sina barn som de kan.
Jag kan bara bidra med det som känns rätt för mig och min familj. Om det är intressant i diskussionen vet jag inte men tycker själv det är intressant att läsa om andras vardagar
Jag arbetar i butik, så i grunden är det sällan man jobbar heltid (man jobbar oftast varannan helg och får bra ob). Jag jobbar 25h/v i snitt och det känns optimalt för mig. Jag har blivit erbjuden fler timmar men jag har tackat nej tillsvidare. För mig är familjen, hemmet och stallet viktigare än att tjäna en extra slant. Vi är inte rika men så länge vi har pengar över varje månad till sparande så räcker det för oss.
Sambon arbetar heltid, men har ett ganska fritt jobb så han har lätt att gå tidigare, komma senare, vabba mm. Han tar även en pappa dag lite då och då för att vara hemma med dottern.
Dottern går 4 dagar i veckan på dagis, runt 6-7h om dagen. Hon stormtrivs verkligen och hon mår så bra på dagis, så det känns optimalt även på den punkten.
Måndagar är hon och jag lediga och hemma hela dagen. Fredagar slutar hon och pappan tidigt och har egentid när jag jobbar kväll.
Jag jobbar varannan helg, men slutar kl 12 så vi kan göra ngt mysigt tillsammans även de helgerna om vi vill.
Hästen tar jag innan jobbet om jag jobbar kväll eller direkt efter jobbet om jag slutar tidigt = det är min egentid. Jag har pusslat så jag aldrig är i stallet efter kl 16. Kvällarna är familjens (om jag inte jobbar kväll då förstås, men det är bara 2 dagar/v).
Sen ser jag även jobbet som lite egentid, trivs så bra och får ut mkt socialt av medarbetarna och kunderna.
Så dottern och familjen är prio ett. Sen kommer jobbet och stallet.
Egentiden kommer i stallet 3-4 ggr i veckan, men även när dottern lagt sig (hon är i behov av mkt sömn så sover redan 19:30).
Jag är i gymmet 2 ggr i veckan också, men det klämmer jag en tidigt förmiddag eller sen kväll (när dottern är på dagis eller sover för natten). Men även när mormor och morfar njuter av dotterns sällskap
Min egentid är inte så viktig så att jag prioriterar bort dottern eller familjen. Tex 30 minuter vid datorn när dottern somnat kan vara nog med egentid för mig på en dag