Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?
Jo, vissa jobb kan säkert bli omöjliga men att man skulle göra sämre ifrån sig tvivlar jag starkt på.
Här pratar jag inte om jämställdheten inom relationen utan jämställdhet som ett större begrepp. Det skulle överhuvudtaget inte vara aktuellt att offra mitt eget eller barnens välbefinnande för att själv jämna till i statistiken mellan kvinnor och män.
Det är ju glädjande att det kan fungera för vissa. Sedan ser jag ingen anledning till att specifikt en av parterna skulle behöva stryka på foten yrkesambitionsmässigt, ett alternativ är ju att turas om varje år alt. att båda går ner i tid.
Om ingen vill göra det trots att man anser att barnet skulle behöva det är det ju bara att acceptera faktum, yrkesambitionen prioriteras över barnet.
Men riktigt bra känns det ju inte.
Om det verkligen ska bli ordentlig effekt på barnets dagistider, så tror jag iofs att det krävs mer än 10% nedgång i arbetstid. Det verkar också vanligt att man går ner åtminstone till 75% om man jobbar deltid. Och då blir det effekt på arbetet, en del yrken blir omöjliga, man gör sämre ifrån sig än de som jobbar heltid, osv.
Jo, vissa jobb kan säkert bli omöjliga men att man skulle göra sämre ifrån sig tvivlar jag starkt på.
När det gäller barn vs jämställdhet och samhällsnytta, så måste jag säga att om barn inneburit att vi fått offra jämställdheten i relationen, då hade jag avstått från barn. Eller, vilket är troligare, valt en annan partner som inte tyckt att jämställdheten skulle behöva offras för att vi skulle kunna ha barn. Jämställdheten (där det ingår att båda får samma möjligheter till yrkesliv, och att man delar lika på gemensamma ansvar typ barn och hushåll) är en sån grundbult i en relation för mig att jag har svårt att se mig själv kunna leva lyckligt i en relation där man tvingas tumma på den.
Här pratar jag inte om jämställdheten inom relationen utan jämställdhet som ett större begrepp. Det skulle överhuvudtaget inte vara aktuellt att offra mitt eget eller barnens välbefinnande för att själv jämna till i statistiken mellan kvinnor och män.
När det gäller omlottande så är det så majoriteten av mina heltidsarbetande kompisar gjort (alternativt uppdelad arbetsdag), och de är fortfarande lyckligt gifta, så det verkar ju inte vara dödsstöten för varje relation. Att tvinga den ena att ge upp sina yrkesambitioner hade nog varit ett mycket mer effektivt sätt att förgifta relationen, misstänker jag. Jag tror att bitterhet från den som tvingades ge upp sina ambitioner och mål, och skuldkänslor från den som tvingade den andre hade blivit oundvikliga, faktiskt.
Det är ju glädjande att det kan fungera för vissa. Sedan ser jag ingen anledning till att specifikt en av parterna skulle behöva stryka på foten yrkesambitionsmässigt, ett alternativ är ju att turas om varje år alt. att båda går ner i tid.
Om ingen vill göra det trots att man anser att barnet skulle behöva det är det ju bara att acceptera faktum, yrkesambitionen prioriteras över barnet.
Men riktigt bra känns det ju inte.