Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?
Har inte läst hela tråden men jag fattar inte hur dom som jobbar 8-17 och har barn+häst/annat intresse hinner med.
För mej var det viktigt redan innan jag blev gravid att jag visste att jag inte skulle behöva göra mej av med mitt intresse(hästen) och min man visste redan då om att det blir mer planering för att få tiden att räcka till.
Jag tycker att vi har löst vår situation bra. Vi har båda ett heltidsjobb i grunden, jag har min häst, min man har inget speciellt intresse förutom bilar, vi har 1 barn på 16 månader och en till väg. Hästen står ca 2-3 km hemmifrån och på i princip helinackrodering, mockar och tar hand om honom själv samt kvällsfodrar var 11:e dag.
Efter föräldraledigheten gick vi båda ner i tid för att vi inte ville sätta vårt barn på dagis samt spara på föräldradagar. Vi jobbar på samma jobb, kan få jobbtider närsomhelst på dygnet och har gått ner 16,4% samt 23% i tid(har rätt till att gå ner 25% tills barnet är 12 år). Då får vi ihop det som så att någon alltid är hemma, två dagar i veckan måste bägge vara på jobbet samma dag(annars är det bara en som går till jobbet/dag) men då har jobbet hjälpt till och lagt pass så vi hinner "byta av" varandra hemma. Dom dagar båda jobbar blir det tight att hinna med hästen, han får då vila en av dagarna så åker jag och sonen ut och mockar och tar hand om hästen bara och den andra dagen försöker jag ha någon annan som tar honom och motionerar honom.
Jag lägger ca 3 timmar/dag i stallet och hästen motioneras så mycket det bara går. Ibland följer min man med ut till stallet med sonen och då rider dom, mycket uppskattat av sonen
När min man jobbar kväll och jag har kvällsfodring värmer jag vällingen i stallet och sen sitter en nybadad och pyjamiserad unge nerbäddad i vagnen och dricker välling medans jag fodrar, när vi kommer hem är det bara borsta tänderna, läsa saga och säga god natt.
Ska bli spännande att se hur det är att ha två ungar med sej i stallet samt få tiden att räcka till till jobb, häst och barn.
Jag känner att hästen och barnet, självklart mannen oxå men han följer lixom med i bara farten, är lika viktigt för mej. För att jag ska hinna med allt så måste vi jobba mindre båda två. Jag får dåligt samvete dom ggr det blir så att tiden blir knapp för den ena älsklingen och blir då stressad. När man blir stressad är det inget kul och skulle jag behöva stressa i stallet varje gång skulle jag nog göra mej av med hästen för varken han eller jag njuter då. Är lite svårt att göra sej av med sitt barn lixom.... Så visst måste alltid barnen komma först men föräldrarna måste oxå må bra.
Jag och min man har det nog väldigt lyxigt med tid tillsammans, vi ses nog mer nu än innan vi fick barn och gick ner i tid.
Något jag tycker är konstigt är att höra från folk är hur förvånade dom är över att vi inte vill sätta vårt barn på dagis. Dom säger att det är skönt med lite "ledigt". Vadå ledigt
jag vill ju vara med mitt barn så mycket det går och han har inte nått behov av dagis så länge vi inte bara sitter instängda hemma helt isolerade. Dom som säger att det är skönt med dagis säger oxå att ungarna lär sej äta själva snabbare, leka bättre osv osv. Visst lär sej ungarna saker på dagis, men det gör dom hemma oxå om man umgås med dom.
Nu när vi väntar vårt andra barn låter det som om(från andra) att det är självklart att vi ska sätta sonen på dagis när nr:2 kommer "så vi får tid för den nya samt att man hinner vila". Jag ser inte någon anledning till att jäkta iväg till dagis(en tid att passa) två ggr/dag och sen lämna bort honom när jag och hans syskon är hemma, varför ska inte han få vara med?
Jag ska lämna bort mina barn så mycket senare i deras liv, skolan måste dom ju gå i, så jag vill ta vara på den tiden jag kan ta till vara på med dom, inte känna att jag sen när dom är stora ångrar mej för att jag jobbade så mycket och missade en hel del av deras utveckling när vi hade ekonomisk möjlighet att gå ner i tid.
Det blev långt det här och kanske lite fel inriktinig på slutet,men jag känner lite samma sak för barnet/barnen som med mitt intresse och jag är glad över att jag kan ha både och samt jobba för en bra peng utan heltid.
Men intresset är för mej super viktigt, där laddar man upp sej.