Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Beskriver man det så är det ju inte heltidsarbete som framstår som jobbigt, utan småbarn. Det underliga är kanske att man alls väljer att få barn? :p

Haha! Ligger nåt i det :D. Barn är jobbigt, men värt det. Jobbet är också jobbigt men värt det. Skillnaden är att jobbet är bara byta om man lessnar :D

Vår fyraåring sover inte hela nätter och han inte gjort sen han var ca 9 månader. Lillasyster sover inte heller och de vaknar i skift. det blir rätt många gånger per natt med andra ord. Du förstår nog varför jag lämnar det där med "något annat jobb" till framtiden :) SEN kanske jag börjar kika på någon uppfräshning av kunskap!
Nu har en somnat. En kvar. Sen kickar det igång igen 6,30

Oj vad jobbigt! Vår har alltid sovit få timmar, men ganska sammanhängande. Men alltid uppe kl 6... Puh!

Har inte läst hela tråden men jag fattar inte hur dom som jobbar 8-17 och har barn+häst/annat intresse hinner med.

För mej var det viktigt redan innan jag blev gravid att jag visste att jag inte skulle behöva göra mej av med mitt intresse(hästen) och min man visste redan då om att det blir mer planering för att få tiden att räcka till.

Jag tycker att vi har löst vår situation bra. Vi har båda ett heltidsjobb i grunden, jag har min häst, min man har inget speciellt intresse förutom bilar, vi har 1 barn på 16 månader och en till väg. Hästen står ca 2-3 km hemmifrån och på i princip helinackrodering, mockar och tar hand om honom själv samt kvällsfodrar var 11:e dag.
Efter föräldraledigheten gick vi båda ner i tid för att vi inte ville sätta vårt barn på dagis samt spara på föräldradagar. Vi jobbar på samma jobb, kan få jobbtider närsomhelst på dygnet och har gått ner 16,4% samt 23% i tid(har rätt till att gå ner 25% tills barnet är 12 år). Då får vi ihop det som så att någon alltid är hemma, två dagar i veckan måste bägge vara på jobbet samma dag(annars är det bara en som går till jobbet/dag) men då har jobbet hjälpt till och lagt pass så vi hinner "byta av" varandra hemma. Dom dagar båda jobbar blir det tight att hinna med hästen, han får då vila en av dagarna så åker jag och sonen ut och mockar och tar hand om hästen bara och den andra dagen försöker jag ha någon annan som tar honom och motionerar honom.

Jag lägger ca 3 timmar/dag i stallet och hästen motioneras så mycket det bara går. Ibland följer min man med ut till stallet med sonen och då rider dom, mycket uppskattat av sonen:) När min man jobbar kväll och jag har kvällsfodring värmer jag vällingen i stallet och sen sitter en nybadad och pyjamiserad unge nerbäddad i vagnen och dricker välling medans jag fodrar, när vi kommer hem är det bara borsta tänderna, läsa saga och säga god natt.

Ska bli spännande att se hur det är att ha två ungar med sej i stallet samt få tiden att räcka till till jobb, häst och barn.

Jag känner att hästen och barnet, självklart mannen oxå men han följer lixom med i bara farten, är lika viktigt för mej. För att jag ska hinna med allt så måste vi jobba mindre båda två. Jag får dåligt samvete dom ggr det blir så att tiden blir knapp för den ena älsklingen och blir då stressad. När man blir stressad är det inget kul och skulle jag behöva stressa i stallet varje gång skulle jag nog göra mej av med hästen för varken han eller jag njuter då. Är lite svårt att göra sej av med sitt barn lixom.... Så visst måste alltid barnen komma först men föräldrarna måste oxå må bra.

Jag och min man har det nog väldigt lyxigt med tid tillsammans, vi ses nog mer nu än innan vi fick barn och gick ner i tid.

Något jag tycker är konstigt är att höra från folk är hur förvånade dom är över att vi inte vill sätta vårt barn på dagis. Dom säger att det är skönt med lite "ledigt". Vadå ledigt:crazy: jag vill ju vara med mitt barn så mycket det går och han har inte nått behov av dagis så länge vi inte bara sitter instängda hemma helt isolerade. Dom som säger att det är skönt med dagis säger oxå att ungarna lär sej äta själva snabbare, leka bättre osv osv. Visst lär sej ungarna saker på dagis, men det gör dom hemma oxå om man umgås med dom.
Nu när vi väntar vårt andra barn låter det som om(från andra) att det är självklart att vi ska sätta sonen på dagis när nr:2 kommer "så vi får tid för den nya samt att man hinner vila". Jag ser inte någon anledning till att jäkta iväg till dagis(en tid att passa) två ggr/dag och sen lämna bort honom när jag och hans syskon är hemma, varför ska inte han få vara med?
Jag ska lämna bort mina barn så mycket senare i deras liv, skolan måste dom ju gå i, så jag vill ta vara på den tiden jag kan ta till vara på med dom, inte känna att jag sen när dom är stora ångrar mej för att jag jobbade så mycket och missade en hel del av deras utveckling när vi hade ekonomisk möjlighet att gå ner i tid.

Det blev långt det här och kanske lite fel inriktinig på slutet,men jag känner lite samma sak för barnet/barnen som med mitt intresse och jag är glad över att jag kan ha både och samt jobba för en bra peng utan heltid.
Men intresset är för mej super viktigt, där laddar man upp sej.

Vi har löst det med tidiga mornar för mig (är på jobbet halv sju), och sen lämning på dagis (kl 9). Jag jobbar heltid och sambon deltid. Jag hämtar 1-3 dagar i veckan, varav en dag är fast då jag måste hämta. Sambon lämnar alla dagar och tar all VAB. Vi har hund och bor i lägenhet och har relativt nära till jobb och mycket nära till dagis. Lagar mat varje dag, vi handlar efter dagis då Snäckan tycker det är roligt. Hon går till 15.30 senast på dagarna, å vi har ganska mycket tid därifrån till läggdags mellan 20-20.30.

Egentid är min bokcirkel, vi bjuder hem folk, ibland flexar jag ut en timme tidigare och bara strosar på stan eller går på bio.
Sambon tar då dagis.

Det passar oss bra, och sambon kan jobba kvällar, helger och nätter om han behöver, han jobbar mest hemifrån.

Hade inte hunnit knöla in en häst i schemat utan att stress uppstod, däremot skulle jag gärna rida lektion en gång i veckan om det gick.

Beskriver man det så är det ju inte heltidsarbete som framstår som jobbigt, utan småbarn. Det underliga är kanske att man alls väljer att få barn? :p

Ja precis! Det var en annan Bukemamma som tyckte att mitt stora barn verkade väldigt tråkig och jobbig och det lät väl mest som att hon tyckte jag skulle göra mig av med våra barn. Tur att hennes barn inte blev så jobbigt så hon själv ställde sig i samma sits. Stackars barn i så fall. Har man bytesrätt om man får livligare barn än andra? Tur att mina svärföräldrar behöll sin son för han var likadan som barn!

Jag tänkte likadant som du när vi fick andra barnet. Det har fungerat super och jag är så glad att vi kunnat lösa det såhär! My kommer vara 3,5 o Maja 2 när de börjar på dagis. De kommer då gå 15 timmar per vecka, vilket känns lagom. Fast det här hör väl kanske inte till tråden egentligen ;)

Ja precis! Det var en annan Bukemamma som tyckte att mitt stora barn verkade väldigt tråkig och jobbig och det lät väl mest som att hon tyckte jag skulle göra mig av med våra barn.

Jag är övertygad om att dina barn är helt underbara som de är (och väldigt söta när de - väl - sover). :D

Men om man har barn som sover så lite eller vid så konstiga tider att man måste gå ner i arbetstid för att orka, då är det väl också så att man inte samtidigt direkt "satsar på jobbet"? På samma sätt skulle det ju kunna vara om man fick ett sjukt eller handikappat barn, exempelvis.

Den minskade jobbsatsningen beror då inte på att man är ointresserad av jobbet, men för att man helt enkelt inte orkar. Om arbetsgivaren ser negativt på det, så är det kanske bara att beklaga. Man kan vara hur intresserad som helst, får man inte sova så funkar livet ju inte.

*kl*

Jag får helt enkelt inte ihop det då det (åtminstone på Buke) verkar finnas ett allmänt konstaterande att deltid=satsar inte på jobbet

(vilket jag inte anser stämmer, det finns dock säkerligen olika kultur på olika arbetsplatser och då kan man ju vara nöjd och glad över att jobba på en arbetsplats där det aldrig är sura miner över deltid, vab etc. utan snarare uppmuntras. En anställd som är tillfreds är ofta ännu mer produktiv)

men man verkar inte köpa att heltid= satsar inte lika mkt på familjen.

Vilket för mig torde följa rätt automatisk om anledningen till deltiden är att man vill få mer barntid.

*kl*

Jag får helt enkelt inte ihop det då det (åtminstone på Buke) verkar finnas ett allmänt konstaterande att deltid=satsar inte på jobbet

Nej, inte i jämförelse med den som jobbar heltid. Det känns ganska självklart att den som jobbar mer hinner mer? Åtminstone är det så för mig - ju fler timmar jag lägger på jobbet, ju mer hinner jag göra. (till en bortre gräns när jag blir för trött för att jag inte hinner sova förståss, men den är ju en bra bit bortom heltid)

men man verkar inte köpa att heltid= satsar inte lika mkt på familjen.

Det har åtminstone jag inga problem med. Självklart är det så att den som lägger 10 timmar per dag på familjen satsar mer på familjen än den som lägger 5 timmar om dagen på familjen. Det jag tror man opponerar sig mot är snarare den näraliggande slutsatsen mamma jobbar heltid=barnen blir lidande. För det tror jag inte alls på, inte om barnet har andra vuxna i sitt liv. Vilket jag personligen tror är att föredra, jag tror det är oerhört värdefullt för ett barn att ha tillgång till flera likvärdiga vuxna i sitt liv, istället för att knytas främst till mamman (vilket ju lätt blir resultatet om hon jobbar halvtid och han jobbar heltid, exempelvis).

Dessutom är det ju så att det är långt ifrån alla som lägger all tid som blir över från deltidsarbetet på familjen - är det istället hästen som får extratiden, så skiljer sig familjesatsningen egentligen inte från heltidsarbetaren utan häst. Deltid+häst = heltid, med andra ord.

Jag har ju skrivit om det förr, men nu kommer det igen ;) Det finns forskning som visar just på det som flera uttrycker i tråden: att heltidsnormen är extremt stark och bör ifrågasättas mer, tex Paul Fuehrers avhandling Om tidens värde som kom häromåret. Det intressanta är att jag tror att det skulle vara betydligt mer okej att gå ner i tid för att satsa på ett livsstilsprojekt. En person som satsar på en Iron Man eller skriva en bok och går ner till 80% värderas säkert betydligt högre och ses med mindre misstänksamhet än en person som går ner till 80% för att vara mer med sina barn. Normen för vad man bör lägga sin tid på är väldigt tydlig, och barn hör inte till de saker som det för tillfället ger några större pluspoäng om man är kvinna.

Tvärtom, jag tycker det verkar ge mängder av pluspoäng, framförallt som kvinna. En kvinna som arbetar deltid för att satsa på barnen och familjen får massor av ryggdunk och bekräftelse från andra kvinnor, det syns ju både i den här tråden och i andra trådar på forumet. Faktum är ju dessutom att normen är att kvinnor med småbarn jobbar deltid, har för mig att det är typ 25% av småbarnsmammorna i Sverige som jobbar heltid. Så den kvinna som jobbar heltid är normbrytare, och kommer således möta på reaktioner av det slag som skildrats i den här tråden och andra, nämligen att omgivningen ifrågasätter en sådan prioritering, och hur man kan välja jobbet framför barnen.

Män som jobbar heltid under småbarnsåren verkar inte alls möta samma reaktioner, vilket ju också är rimligt eftersom normen ser annorlunda ut där: småbarnspappor, till skillnad från småbarnsmammor, jobbar i stor utsträckning heltid.

Vad gäller att det allmänt (inte bara för föräldrar) borde vara så att människor inte skulle jobba heltid, utan satsa på fritidsintressen istället, så vet jag inte om jag håller med. Eller snarare, jag kan hålla med under förutsättning att man då också håller med om att vi har för mycket resurser i vårt samhälle, och borde leva fattigare (inkluderat vård, barnomsorg, standard, etc). Men så länge man vill ha en bra sjukpenning, bra vård, fina vägar, gratis skola, och en massa annat som det allmänna betalar i den utsträckning eller ännu mer än vi har nu, så tycker jag inte man samtidigt kan propagera för att folk borde arbeta mindre. Att yrkesarbeta är ju per definition att göra nytta för någon annan (åtminstone den som betalar lönen tycker ju att det man gör är nyttigt, vanligen rätt många fler också, kunderna t ex), och om man vill att andra ska göra något för en (exempelvis driva sjukhus eller bygga vägar), så tycker jag att man också bör göra något för andra (genom att yrkesarbeta). Det är ju lite samhällskontraktet, yrkesarbetet binder ihop oss alla i ett stort samhällsbygge, där alla drar sitt strå till stacken för det gemensamma.

Om var och en istället ska lägga mer tid på sig själv och sin familj, och mindre tid på att arbeta för andra, så följer ju därav också att man får mindre av andra, utanför familjen. I form av ekonomiskt stöd om man blir sjuk, i form av andras arbete, och så vidare.

Senast ändrad:

Vad kvinnor än gör, så har det ju lägre status, i stort sett. Men talar den avhandlingen just om småbarnsmammor? Statistiskt jobbar ingen grupp i samhället lika lite som just småbarnsmammor, medan ingen grupp jobbar lika mycket som småbarnspappor, enligt siffror som man tex ser i media då och då.

Jag delar Mabuses intryck att just kvinnor kan få mängder av bekräftelse genom att gå ner i arbetstid "för barnens skull". Exemplen flödar över i trådar här, tex.

Läser man en del inlägg i den här tråden, så verkar ju arbetstidsminskningen snarare gå till att hinna med häst och/eller renoveringar. Jag vet inte om det räknas till de livsstilsprojekt som ger status, men jag tror inte det.

Att gå ner i tid för att tex skriva en bok kan ju på hyfsat många arbetsplatser ses som närmast en förlängning av jobbet. Om jag gjorde så, skulle jag nog kalla det för att gå ner i tid för att hinna jobba. :p

kl. har inte skrivit innan men väl läst hela tråden, och är så trist att jag tycker att det är upp till alla att själva, med hänsyn till livsstil, ekonomi etc att välja hur man vill jobba. Folk är olika, och det är väl bra. Deltid är inte bättre än heltid eller vice versa, det är bara olika val.

Tvärtom, jag tycker det verkar ge mängder av pluspoäng, framförallt som kvinna. En kvinna som arbetar deltid för att satsa på barnen och familjen får massor av ryggdunk och bekräftelse från andra kvinnor, det syns ju både i den här tråden och i andra trådar på forumet.

Vi måtte leva i helt olika världar, min erfarenhet är att det är PAPPOR som pluspoäng vid deltid, absolut inte mammor. Och att mammor får ryggdunkar som "normbrytare" vid heltid.
Så olika det kan vara.

Jag är själv helt övertygad om att den bästa arbetsprestationen sker när man har balans för övrigt i livet (och däri är ju familjelivet en stor del, i alla fall när man är förälder) och där ser ju behoven till synes olika ut för olika människor. Om man jobbar något mindre eller mer i timmar är egalt.

Men bukevärlden befinner vi ju oss båda två, och du måste väl insett hur mycket bekräftelse deltidsarbetande kvinnor får här? IRL känner jag inga småbarnsföräldrar som jobbar deltid, så därför uppstår aldrig situationen. Men jag kan ju se att normen finns i andra delar av samhället än den där jag råkar befinna mig. Jag tycker nog att dessa normer har relevans utöver det egna valet.

Men bukevärlden befinner vi ju oss båda två, och du måste väl insett hur mycket bekräftelse deltidsarbetande kvinnor får här? IRL känner jag inga småbarnsföräldrar som jobbar deltid, så därför uppstår aldrig situationen. Men jag kan ju se att normen finns i andra delar av samhället än den där jag råkar befinna mig. Jag tycker nog att dessa normer har relevans utöver det egna valet.

Ja, nu florerar ju inte speciellt många pappor här men min uppfattning är bestämt att normen är att pappor som jobbar deltid (vabbar, är föräldraledig etc.) p.g.a önskan av familjetid får betydligt mer yttre bekräftelse än vad kvinnor som gör samma sak får. Så även tror jag skulle vara fallet här på Buke även om jag inte kan påminna mig om någon tråd om just detta.

Sedan kommer man nog aldrig ifrån att om fler gjort samma val, haft samma känslor inför detta o.s.v. så blir det nog lätt att det kan uppfattas som en klubb för inbördes beundran.

Sedan tycker jag nog att det låter främmande att du inte skulle känna några småbarnsföräldrar där åtminstone en av parterna jobbar deltid irl. Utan att på något sätt kunna stödja mig på några officiella undersökningar (jag orkar helt enkelt inte leta men kanske någon annan vet besked?) så är det ju- enligt min erfarenhet- rätt vanligt.
Jobbar man (av egen fri vilja) deltid så brukar det ju företrädesvis ske just under småbarnsåren eller just före pensionen.

Nej, jag vet att det är ovanligt, men så är det faktiskt. Det visar ju också på hur icke-representativ en persons bekantskapskrets är som mått på samhällsnormer. För jag vet ju att den allmänna samhällsnormen är att småbarnsmammor jobbar deltid, även om just mina vänner inte gör det.

Det visar ju för övrigt också din reaktion - det är en så stark norm att mammor ska jobba deltid att det verkar orimligt att en person bara skulle ha heltidsarbetande mammor i bekantskapskretsen.

Senast ändrad:

Det visar ju för övrigt också din reaktion - det är en så stark norm att mammor ska jobba deltid att det verkar orimligt att en person bara skulle ha heltidsarbetande mammor i bekantskapskretsen.

Nu pratade jag i mitt inlägg om att åtminstone en förälder skulle jobba deltid småbarnsåren, d.v.s. mamman eller pappan (fast vanligast brukar ju vara mamman). På mitt jobb och i min bekantskapskrets är dock båda representerade.

Överhuvudtaget verkar universitetsvärlden/forskarvärlden (i mina ögon) efter vad som beskrivits vara en helt egen "bubbla".

Fast alla mina bekanta jobbar såklart inte i forskarvärlden. Då vore det ju verkligen en bubbla, och så är det tack och lov inte!

Om jag får gissa är "heltidsarbetande småbarnsföräldrar" snarare ett högutbildad-i-storstan-fenomen än ett forskarfenomen.

Jag är övertygad om att dina barn är helt underbara som de är (och väldigt söta när de - väl - sover). :D

Men om man har barn som sover så lite eller vid så konstiga tider att man måste gå ner i arbetstid för att orka, då är det väl också så att man inte samtidigt direkt "satsar på jobbet"? På samma sätt skulle det ju kunna vara om man fick ett sjukt eller handikappat barn, exempelvis.

Den minskade jobbsatsningen beror då inte på att man är ointresserad av jobbet, men för att man helt enkelt inte orkar. Om arbetsgivaren ser negativt på det, så är det kanske bara att beklaga. Man kan vara hur intresserad som helst, får man inte sova så funkar livet ju inte.

Jomen precis det var ju det jag skrev. Även min sambo har gått ned i tid fast han har ett mycket coolare jobb än vad jag har, så det handlar inte om att "smita ifrån jobbet". Men det känns bra och vi kommer båda jobba deltid så länge det behövs. Det är ju sådana här saker som inte "syns" i dikussionerna. Try walking with my shoes brukar jag tänka. Det finns ofta bakomliggande faktorer som man inte vet om. Hur många barnvakter finns det? Hur långt är det till jobbet? Är barnen trötta/pigga? Sover bra/dåligt? Osv osv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 837
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka