Sluta använda bett, tävlingar i grimma

E

evliins

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ett väl avpassat bett med en mjuk och följsam hand har ingen negativ effekt på en välriden häst.

Utbilda ryttare och hästmänniskor rätt istället, är min åsikt.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ett väl avpassat bett med en mjuk och följsam hand har ingen negativ effekt på en välriden häst.

Utbilda ryttare och hästmänniskor rätt istället, är min åsikt.

:bow:

TS: En tittig häst är tittig pga av sin omgivning och inte pga ryttare som sitter på. Att rida en nervös och "spattig" häst ute bland folk i bara grimma är det nog inte många som skulle ge sig på.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Men anordna en sådan tävling då! Det kan bli hur bra som helst. Lycka till!

Allt behöver inte vara så allvarligt och uppstyrt i hästvärden!
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Inom distansen är betslingen fri, så det är bara att tävla. Du får nog inte komma i stallgrimma (har aldrig kollat upp detta då det ine varit intressant för mig) men i övrgit är det fritt fram bara det är ett huvudlag. Jag rider på sidepull medans andra väljer andra lösningar.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men jag är nästan helt säker på att det är fan så mycket säkrare att ria en tittig och het häst med bett än med halsring iallafall!

Bettet blir inte skarpare än vad handen som håller tygeln gör det. Ett väl anpassat bett ska inte störa hästen när det ligger helt stilla i munnen.

Att rida i en vanlig stallgrimma är jag väldigt tveksam till att det skulle vara så bra. De gånger jag har provat har grimman kanat upp nästan i ögonen på hästen vid en förhållning. En grimma är till för att leda och binda upp hästen!
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ett bett är aldrig starkare än handen som håller i det. Om bettet skadar hästen används det fel. Och även i hoppning/terrräng finns det ju möjlighet att rida på hackamore, har även en gång sett en häst ridas på sidepull på en hopptävling.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Tänk vad mycket "sanningar" det florerar på nätet. Youtube är ingen kunskapskanal med granskat innehåll. Vem som helst kan lägga ut vilken skit som helst som i den blåögdes värld kan verka väldigt seriöst och faktamässigt. Att kunna förstå och sålla vad som visas och sägs på nätet kräver dock att man är tillräckligt vaken för att kunna ställa sig rätt frågor.

Vill du sitta på hästen i bara grimma, så gör det.

/V
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Amen :bow:

många tar okritiskt till sig det de läser, den film ts länkar till finns också på Djurens Rätts hemsida. Bara det gör att man förstår att man ska vara skeptisk till den.

Den som tycker att man ska rida en het häst med halsring istället för skarpt bett kan inte vara så erfaren. Likaså om man inte sett hästar med bett men utan nosgrimma som trots det inte gapar.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

*kl*

nu fick jag en blixtbild i huvudet av förespråkarna i 'hingstar-är-minsann-lika-enkla-som-valacker'-tråden ridandes runt på sina jättesnälla hingstar i halsring på tävlingsplats :eek::p
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Haha..
Då kommer iaf jag stanna hemma från tävlingar!

/Lavinia, stoägare, som föredrar en extra säkerhet framför rida i grimma.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.

Det skulle vara en god idè att ryttare skulle träna mer bettlöst som i te x en side-pull.
Jag använder ett väl tillpassat bett och varierar detta med att rida med side-pull som är mycket snällt huvudlag.

Jag rider mer bettlöst än med bett då jag tycker i många fall att det är menigslöst med bett.
Jag använder/tränar med bett då det är obligatoriskt på tävling.

Ryttare skulle också behöva rida mer med sina små viktsignaler och inte så mycket med tyglarna.
Ibland får vi inte använda tyglarna alls under en ridlektion för vår tränare. Då får vi träna på att rygga, svänga och bakdelsvändning samt sidepass och det är så otroligt lärorikt.,
Just att sätta sig ner och få hästen att kunna rygga och gå sidleds utan tyglar ger många aha upplevelser.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Det skulle vara intressant med t ex dressyr tävling i bettlöst.
Jag skulle gärna ställa upp med våra hästar..

Variation är aldrig fel..
Säger inte det är fel med bett men som sagt varför inte variera.. Så slipper hästen ha något i munnen varenda gång den skall tränas:idea:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag år på din sida :) Go for it!

Har sett så mkt hemskheter inom hästsporten på elitnivå att man blir förbannad och äcklad. Tex fraktur på laner, trasiga tänder, öppna såg av sporrar, sönderpiskade skap och ben (BLOD), svullna och skadade läppar, spänningar på samtliga hästar jag arbetat med, blåa tungor, häöstar som håller andan vid ridning etc etc etc. LISTAN KAN GÖRAS EVIG.

Man måste tänka på att tygelns längd även förstärker kraften i en minimal rörelse till ett hårt krafttag i hästens oerhört känsliga mun, dessutom ligger där ett bett som endast kan pressas från hästens laner och tänder med tungan vilket bidrar till muskelskada på denna precis där bettet ligger.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.

Ett bett i sig skadar inte hästen utan det är hur man använder det som är det relevanta.

Precis som ett bett så kan grimmor skada hästar, det är inte produkten i sig som är det "farliga" utan hur man väljer att använda sig av dem.

Rider själv med både repgimma, halsring, pinnar och olika bett. Oavsätt vilket jag använder mig av så är det samma principer och inget av dessa skadar hästen eller är bättre än något annat, utan bara olika huvudlag och jag strävar efter att ha ett så bra sammarbete och ändamålsenlig ridning oavsätt om hästen har bettsel eller inte.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

*kl*

nu fick jag en blixtbild i huvudet av förespråkarna i 'hingstar-är-minsann-lika-enkla-som-valacker'-tråden ridandes runt på sina jättesnälla hingstar i halsring på tävlingsplats :eek::p


äh, finns det bra hingstar där kan det ju vara värt ett besök och hoppas på att hästen brunstar ;)
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag år på din sida :) Go for it!

Man måste tänka på att tygelns längd även förstärker kraften i en minimal rörelse till ett hårt krafttag i hästens oerhört känsliga mun, dessutom ligger där ett bett som endast kan pressas från hästens laner och tänder med tungan vilket bidrar till muskelskada på denna precis där bettet ligger.

Jag instämmer här..
Hårt tryck i bettet ser man varje gång man åker ut och tittar på olika former av träning/tävling. Mer vanligt än ovanligt, tyvärr.. suuuck.:(

Jag har varit på utbildning ang hur bettet påverkar vid olika tryck och det borde vara lag på att gå detta innan man överhuvudtaget sätter sig och börjar rida med ett bett. Tänk sådan förståelse det skulle blivit för att det faktiskt är en känslig kroppsdel som vi sätter in ett bett i och lär oss rida med.

Masserar ofta hästar som har muskelproblem kring käken, nacken och bakom ganacherna pga av bett och för hårda händer..
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Man måste tänka på att tygelns längd även förstärker kraften i en minimal rörelse till ett hårt krafttag i hästens oerhört känsliga mun, dessutom ligger där ett bett som endast kan pressas från hästens laner och tänder med tungan vilket bidrar till muskelskada på denna precis där bettet ligger.
Beskriv detta utförligt med bilder, pilar, krafter etc markerade.. om du kan..

Det du beskriver är nämligen inte möjligt enligt fysikens lagar (inte på planeten Jorden iallafall)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 059
Senast: Barbabelle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 091
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp