Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ett väl avpassat bett med en mjuk och följsam hand har ingen negativ effekt på en välriden häst.

Utbilda ryttare och hästmänniskor rätt istället, är min åsikt.

Precis:bow:

Och "skummet" kommer inte bara av att bettet trycker bak tungan och dom inte kan svälja, min häst "skummar " på hackamore:p

Men samtidigt så tycker även jag att det borde finnas tävlingar där man får rida med grimma, fast av annan anledning.:D

Hoppar in med ett snabbt inlägg bara.

Intressant, hästen slipper ju bli såkallad förstörd i munnen men blir istället förstörd i ryggen av en extremt dåligt passande sadel :crazy: syns tydligt vid 0.25-26

Ryttaren har spö också, på tal om förstörda hästar :D. Men frånsett den dåliga sadeln och spöt, så är det väl trevligt att rida såhär - nytänkande är bra!

Däremot att fastna i "bett är alltid detsamma som misshandel"-argument känns bara okunnigt.

Håller helt med, den sadeln är verkligen ett fördärv, men det ska tydligen bara förbises eftersom hästens liv är räddat genom att den inte har bett i munnen *ironi*

Fast med den dåliga ridningen så är det ju tur att hästen inte har något bett i munnen och att hindren inte är högre.
Jag hoppas verkligen att filmen inte lades ut för att visa "god ridning"....

Hoppas att alla får en bra dag i dag

Njut av det vackra höstvädret , ha det gott :bow:

( Inte riktat till ngn särskilt utan till alla härliga bukisar )

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Detta med att det är inte bettet utan handen som avgör hur skarpt det är är en sanning med modifikation. Det ser man många gånger att vissa hästar som är helt stumma i munnen med vanligt tränsbett kan bli kanonfina med ex. ett kandar. Då plötsligt behövs knappt ett tygeltag för att hästen ska ge vika för trycken. Vilket de facto innebär att bettet är MYCKET skarpare.

Min egna häst hade jag ett tredelat till och fick rådet att prova ett pelham. Jag hade helt lösa tyglar och hästen blev helt hysterisk och jag fick inte ta i henne. Hon krökte på nacken frenetiskt och tuggade och tuggade. Trots att jag inte ens rörde tyglarna utan lät dem hänga utan kontakt. Hon blev alltså illa berörd av att bara ha bettet i munnen!

Vidare så är det skillnad på massa samt den fysiska skillnaden mellan betten. Vissa har tyngd fördelat på olika punkter av bettet vilket självklart gör en påverkan på hästen när det ligger stilla. Annat vore fysiskt omöjligt. Och då självklart gör det bettet skarpare eller snällare, oavsett handen som använder det. Sedan kan vissa bett faktiskt ligga så felaktigt i hästens mun att det inte spelar någon roll om ryttaren rider bra eller dåligt, det ger negativa fysiska effekter ändå.

på tal om att skumma i munnen, en häst jag hade för ett par år sedan blev helt vit av skum i munnen av att bli löslongerad i grimma.. såg lite kul ut :) han sprang och krökte på nacken och tuggade som bara den på bettet som inte fanns.

Ja å den hästen såg ju verkligen "lycklig" ut. Och det var nog tur att den ryttaren inte hade bett i munnen, med de häsnderna och så stel ridning.

jag har på senaste tiden ridit min häst i enbart repgrimma, ibland bara halsring. Men detta beror helt på vad jag vill få ut av ridningen.
Ska jag bara lunka runt i skogen utan att kräva speciellt mycket av honom så tycker jag att det går lika bra att rida bettlöst.
Men om jag däremot ska träna hoppning eller dressyr så väljer jag oftast att rida med bett, det är för att jag får mer kontroll över honom då, han har en
tendens till att bli väldigt pigg och drar gärna iväg när jag rider i grimma/halsring. Men detta är ju så olika från häst till häst hur dom reagerar i olika situationer.

Jag rider såhär för att variera så att det inte blir samma jämt. När jag gick i skolan så hade vi en föreläsning om hur bett och nosgrimmor påverkar hästens
munnar och tänder osv. Nu kommer jag inte ihåg precis allt som sades då eftersom detta är ca 4 år sen. Men dom mena på att kinderna "blir klämda" mellan nosgrimma och tänder, och att dom lätt biter sig själva i kinderna och får sår som orsakar obehag i munnen.
detta beror ju såklart på vad för nosgrimma man har. Vi kom fram till att en pullarnosgrimma eller en remontgrimma var bland det bästa, eftersom dom inte sitter direkt över kinderna.

En annan anledning till att jag gärna väljer bort bett när det går, är att för några år sen red jag på ett för långt bett på min häst, och det satt lite för långt upp vilket orsakade att det skavde på hans tänder, och det blev ju såklart väldigt obehagligt för honom i ridningen och han började krångla på alla möjliga sätt som han aldrig gjort förut.
Men efter att veterinären varit ute och kollat munnen på honom så konstaterade hon detta. Vilket blev en riktig tankeställare för mig, eftersom att jag först trodde att han bara höll på o dummade sig men att han egentligen hade ont.

Så jag tycker som många av er skriver att det är väldigt viktigt att man har ett välanpassat bett och nosgrimma. För när det sitter som det ska så ska det ju inte orsaka obehag för hästen. Men om det gör det ändå så beror ju det troligast på hur ryttaren är i sin hand.

Här är en bild på mig och min häst från förra veckan där jag för första gången hoppade i enbart halsring. Vi åkte iväg till ridbana efterom jag inte riktigt vågar rida såhär på oinhängnade områden ännu. :p Det var riktigt kul, och det tyckte min häst oxå, han bockade som en tok av glädje efter första hoppet, det var nätt och jämt så man satt kvar.. :p
DSC06864.jpg

Håller helt med där. Jag förstår inte varför folk helt plötsligt börjat tro att alla hästar avskyr sina liv, skadas, mår dåligt och att ryttare som tävlar, använder hjälptyglar eller har bett i hästens mun är hemska tyranner?

Vi kan ta min förra pålla Vega som exempel. Vega älskade att hoppa. Det kunde vem som helst se. Öronen var spetsade, ögonen glittrade och hon gjorde alltid sitt bästa. Hon liksom tände i, fick en livsgnista utan dess like och hoppade högt över hindren. Eftersom hon tyckte så mycket om att hoppa kunde hon ibland bli lite stark för mig, som har en väldigt försiktig och mjuk hand, och för att jag inte skulle behöva ta mer i munnen på henne så bytte vi till ett gummipelhambett. Det förbättrade massor. Jag behövde bara ta en gång i hennes mun, hon förstod och lydde direkt. Inget slita och dra. Detta kombinerat med flertalet lydnadsövningar. Vega hade aldrig problem med munnen (förutom två vargtänder) och älskade sitt liv. Det bästa hon visste var spänningen och allt det nya på tävlingar, hon liksom sken upp. Sedan fick Vega tyvärr kotledsinflammation (p.g.a. Borrelia) och hon kunde inte ridas. Hon vissnade som en blomma. Blev tjurig, arg och slocknade. Vi promenerade henne och longerade, men hon var bara ledsen. Hon tyckte om att ridas, det gjorde hon verkligen. Vissa hästar dör verkligen inombords när de inte får upptäcka nya saker, känna spänningen, nya dofter, nya utmaningar och allt det andra som tävlingar innebär. Alla hästar vill inte bara gå i en hage och beta.
Det var vad jag ville säga. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 380
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 351
Senast: lizzie
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 041
Senast: Barbabelle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 939
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar