Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma
jag har på senaste tiden ridit min häst i enbart repgrimma, ibland bara halsring. Men detta beror helt på vad jag vill få ut av ridningen.
Ska jag bara lunka runt i skogen utan att kräva speciellt mycket av honom så tycker jag att det går lika bra att rida bettlöst.
Men om jag däremot ska träna hoppning eller dressyr så väljer jag oftast att rida med bett, det är för att jag får mer kontroll över honom då, han har en
tendens till att bli väldigt pigg och drar gärna iväg när jag rider i grimma/halsring. Men detta är ju så olika från häst till häst hur dom reagerar i olika situationer.
Jag rider såhär för att variera så att det inte blir samma jämt. När jag gick i skolan så hade vi en föreläsning om hur bett och nosgrimmor påverkar hästens
munnar och tänder osv. Nu kommer jag inte ihåg precis allt som sades då eftersom detta är ca 4 år sen. Men dom mena på att kinderna "blir klämda" mellan nosgrimma och tänder, och att dom lätt biter sig själva i kinderna och får sår som orsakar obehag i munnen.
detta beror ju såklart på vad för nosgrimma man har. Vi kom fram till att en pullarnosgrimma eller en remontgrimma var bland det bästa, eftersom dom inte sitter direkt över kinderna.
En annan anledning till att jag gärna väljer bort bett när det går, är att för några år sen red jag på ett för långt bett på min häst, och det satt lite för långt upp vilket orsakade att det skavde på hans tänder, och det blev ju såklart väldigt obehagligt för honom i ridningen och han började krångla på alla möjliga sätt som han aldrig gjort förut.
Men efter att veterinären varit ute och kollat munnen på honom så konstaterade hon detta. Vilket blev en riktig tankeställare för mig, eftersom att jag först trodde att han bara höll på o dummade sig men att han egentligen hade ont.
Så jag tycker som många av er skriver att det är väldigt viktigt att man har ett välanpassat bett och nosgrimma. För när det sitter som det ska så ska det ju inte orsaka obehag för hästen. Men om det gör det ändå så beror ju det troligast på hur ryttaren är i sin hand.
Här är en bild på mig och min häst från förra veckan där jag för första gången hoppade i enbart halsring. Vi åkte iväg till ridbana efterom jag inte riktigt vågar rida såhär på oinhängnade områden ännu.
Det var riktigt kul, och det tyckte min häst oxå, han bockade som en tok av glädje efter första hoppet, det var nätt och jämt så man satt kvar..