Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beskriv detta utförligt med bilder, pilar, krafter etc markerade.. om du kan..
Det du beskriver är nämligen inte möjligt enligt fysikens lagar (inte på planeten Jorden iallafall)
Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.
Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.
Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.
Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.
Ett väl avpassat bett med en mjuk och följsam hand har ingen negativ effekt på en välriden häst.
Utbilda ryttare och hästmänniskor rätt istället, är min åsikt.
Man måste tänka på att tygelns längd även förstärker kraften i en minimal rörelse till ett hårt krafttag i hästens oerhört känsliga mun, dessutom ligger där ett bett som endast kan pressas från hästens laner och tänder med tungan vilket bidrar till muskelskada på denna precis där bettet ligger.
Ett väl avpassat bett med en mjuk och följsam hand har ingen negativ effekt på en välriden häst.
Utbilda ryttare och hästmänniskor rätt istället, är min åsikt.
vad jag menar är att folk mer än gärna ser upp mot toppen och tror att prispengar och vinster i toppen är ett bevis på kvalitet i ridning/hästhantering och att ryttaren gör allt rätt= en stor förebild = folk tar efter utan att ställa frågor och framför allt utan någon inblick i träningen och hanteringen av dessa hästar.
Jag sätter aldrig in ett skarpare bett för att hästen är het. -då lär jag den att lyssna istället. Är hästen "bara" känslig så tränar jag mig själv, på min balans och min egna hjälpgivning. (oftast där "problemet" ligger, -att ryttaren ger för mycket signaler på en känslig häst, som då "snällt" lyssnar på ryttarens framåtdrivning, även om ryttaren inte själv är medveten om att den driver på hästen)
Precis, de åker häst, de rider inte. Lönt att diskutera om du bara ska vara dryg tillbaka?