Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ja, usch och fy för bett! Kolla bara på denna bilden, så lidande och olycklig hon ser ut! Att jag inte skäms va?! :mad:

(bdb tyvärr)
95166_1284319240.jpg



Lite källkritik och eget tänkande, kanske? :grin:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Sök på SLU Uppsala.. Där finns bra info om bettets påverkan i munnen och trycket ifrån ett tygeltag.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

kl

TS, jag håller med dig till viss del! Variation är det bästa möjliga, hästägare borde jobba mer med kommunikationen mellan häst och människa, det är bara bra för båda parter.

Å andra sidan, ponera att vi är på en sådan tävling. Det ska ridas ett pass i enbart grimma eller halsring. Om det faktiskt händer något då?
Om hästen sticker (ja, även en ryttare med den mest fantastiska relation till sin oerhört lydiga häst kan hamna i denna situation), vad gör denna ryttare då?

Felet med det hela är att ryttare inte tar sitt ansvar gentemot sina hästar... Hästen har blivit ett redskap istället för en partner, eller så saknas helt enkelt kunskapen. För att dra ETT exempel, hur många ponnyryttare är det inte därute som tjatar till sig en häst av sina totalt okunniga föräldrar och lämnas helt vind för våg?

Å andra sidan, Det kan finnas helt andra orsaker till varför hästen springer och gapar med munnen, det beror inte helt enbart på smärta. För tillfället så ser mina dressyrpass på mitt sto ut som "hejkomochhjälp", hon kutar omkring med huvudet som en giraff, munnen är öppen, det löddrar hejvillt. Hon bockar, reser sig, försöker knocka mig ur sadeln, osv.

Varför då? För att jag har en hård hand och såger ned henne till form? för att jag sliter i tyglarna och sparkar med skänklarna? För att sadeln inte passar och skaver?

Nej.

Hon har stått en längre period, och vi har börjat med mer avancerade pass.
Vilan är över och det är jättejobbigt att behöva samla sig ännu mer, att jobba ännu mer med rumpan och ryggen och magen och allt. För att komma undan detta arbete så kan man ju testa att ta bettet och gapa och bara gå. När inte det funkar så kan man testa att hoppa rakt upp. När inte det funkar så kan man testa att resa sig istället. När inte det fungerar så kan man ju testa att göra allt på en gång! :D Funkar inte det så sticker man istället.
Hästen i fråga är ett sto med en hård mentalitet. Och det är inte alltid vackert, men det betyder inte att det går vilt till och att hon mår fysiskt och psykiskt dåligt av det. Bara för att hennes mun löddrar så betyder det inte att hon har sår i munnen och jag bryter käken på henne, eller att hon kvävs. Sadeln passar, bettet passar, all utrustning passar.

Bettet är aldrig hårdare än handen som håller i tyglarna. Och mitt sto skulle vara helt omöjlig att rida i enbart halsring just nu. OCH om en okunnig person skulle få för sig att rida sin häst i enbart halsring eller grimma utan att ha en perfekt grund och ridning, så skulle det göra mer skada än nytta. Hästen är kanske snäll och lyssnar, men i vilken form skulle den gå i? Vart skulle tyngden ligga? Vad skulle detta kunna ge för skador?
Hästen kanske är mindre snäll och inte lyssnar och istället drar.
OCH om en okunnig person skulle få för sig att testa ett pessoa på sin häst som drar så mycket i galoppen, hur skulle denna hästs mun se ut efter några månader?

Allt handlar om kunskap.

...

Och källkritik.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Beskriv detta utförligt med bilder, pilar, krafter etc markerade.. om du kan..

Det du beskriver är nämligen inte möjligt enligt fysikens lagar (inte på planeten Jorden iallafall)



Inte?
Jag läste det i en tysk artikel där forskare hade räknat ut styrkan i olika tygeltag. Googlar.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Varför skulle jag?

Ingen av mina hästar har någonsin haft skador av något slag i munnen, spänningar i käkar, nacke, hals eller rygg. :cool:

När ska folk förstå att skador av den typen ni hänvisar till, precis som många andra, orsakars av SIS och inte bettet?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Igen, källkritik?!

Skummade igenom texten och hon säger samma sak som de flesta andra här, skadorna beror på SIS.
En duktigt ryttare ger inte skador i munnen på hästar.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ja, det beror på vad man klassar som duktig. Duktig som i OS/VM ryttare? I så fall har jag slagit hål på den myten fler än en gång. JAG skulle aldrig byta ut mitt sunda tänk mot chefens vinnarskalle där hästar SKA vinna/placera sig i topp 3 till vilket pris som helst.

Duktig är man (enligt mig) om man kan rida med sätet/vikten till den grad att man helt enkelt inte behöver relera hästen genom bettet.
Hoppa 150-160 kan otroligt många göra, men att rida samma bana på en häst i enbart halsring, tja... JAG har inte skådat detta än.. ;)
Samma gäller dressyren.

Istället för att pressa hästens knä-och leder så tycker jag att man borde lägga om fokus på HUR man rider istället. Skulle vara så mycket ballare och ta tävlingarna till en helt annan dimension om man införde en ny klass + klassen, dvs ridning i grimma :)
Då lägger man helt enkelt till ett + i kanten på varje klass. (Drömmer mig bort).

PS Hackamore med superlånga skänklar med kedjor, vassa nos- och käkpartier osv gills inte
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.

Jag håller fullt med dig!!
Ett bett som ligger helt still skadar dock inte (vad jag vet...) men det är absolut omöjligt att få ett bett att ligga helt stilla med tanke på den "ridstilen" som används nu. Varje minsta rörelse i tygeln skapar en rörelse i bettet...
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Man måste tänka på att tygelns längd även förstärker kraften i en minimal rörelse till ett hårt krafttag i hästens oerhört känsliga mun, dessutom ligger där ett bett som endast kan pressas från hästens laner och tänder med tungan vilket bidrar till muskelskada på denna precis där bettet ligger.

Oj då, jag som rider på stångbett och löst hängande lång (330 cm) tygel.... Mitt arma djur ser så här lidande ut när jag sitter på:
31604412.jpg

(Bortse gärna från att hon tappat både form, takt och bjudning i fotograferingsögonblicket :p )
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Duktig som i kan rida sin häst utan att slita, dra, sparka, whatever. Tävlingsresultat är inget kvitto på god ridning (tyvärr).
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

En grimma kan nog vara precis lika farlig som ett bett med en hård hand.
Ett bett som är väl anpassat, rätt storlek och på rätt plats i munnen -tillsammans med en följsam och mjuk hand skadar inte hästen.

Jag sätter aldrig in ett skarpare bett för att hästen är het. -då lär jag den att lyssna istället. Är hästen "bara" känslig så tränar jag mig själv, på min balans och min egna hjälpgivning. (oftast där "problemet" ligger, -att ryttaren ger för mycket signaler på en känslig häst, som då "snällt" lyssnar på ryttarens framåtdrivning, även om ryttaren inte själv är medveten om att den driver på hästen)

"tittiga" och nervösa hästar är inte det pga. bettet, utan det handlar helt enkelt om att dem är osäkra, rädda osv. då kan man inte sitta med grimma el. halsring för det kan rent utav bli farligt!
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Nu menade jag inte att alla som rider på bett rider som dessa ryttare, vad jag menar är att folk mer än gärna ser upp mot toppen och tror att prispengar och vinster i toppen är ett bevis på kvalitet i ridning/hästhantering och att ryttaren gör allt rätt= en stor förebild = folk tar efter utan att ställa frågor och framför allt utan någon inblick i träningen och hanteringen av dessa hästar.

Sen undrar jag vad du vill ha sagt med din bild? Svårt att avgöra vad du vill av ditt kallblod, är det upp i luften eller snabb halt för att backa? Vore mer intressant med ett filmklipp :)
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jaha, som nybörjare då? Dom som åker häst utan att vare sig styra, samla eller kräva något alls av hästen? ;)

Nej men du förstår min poäng, man kan vinkla och vinkla om och om igen. I slutändan är helheten det som avgör vad som är bra och vad som är dåligt (enligt min tro).
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Precis, de åker häst, de rider inte. Lönt att diskutera om du bara ska vara dryg tillbaka?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

vad jag menar är att folk mer än gärna ser upp mot toppen och tror att prispengar och vinster i toppen är ett bevis på kvalitet i ridning/hästhantering och att ryttaren gör allt rätt= en stor förebild = folk tar efter utan att ställa frågor och framför allt utan någon inblick i träningen och hanteringen av dessa hästar.

Så resonerar i alla fall ingen som jag känner...?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag sätter aldrig in ett skarpare bett för att hästen är het. -då lär jag den att lyssna istället. Är hästen "bara" känslig så tränar jag mig själv, på min balans och min egna hjälpgivning. (oftast där "problemet" ligger, -att ryttaren ger för mycket signaler på en känslig häst, som då "snällt" lyssnar på ryttarens framåtdrivning, även om ryttaren inte själv är medveten om att den driver på hästen)


Bra skrivet, det är MKT svårare att rida en sk "överkänslig" häst än en vanlig häst. Där spelar varje millimeter av ryttarens kropp roll. God I love those horses :love:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 070
Senast: Barbabelle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 091
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp