Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma
Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube).
Jag har sett Nevzorovs filmer, och en del andra på nätet. Vet inte om jag sett just den som du refererar till. Men du tycker inte att filmerna generellt är ganska så ensidiga? Missförstå mig inte, jag har inget emot om folk vill rida i halsring, eller kanske (vanligare) med sidepull eller liknande.
Däremot kan jag inte riktigt förstå argumentet att bett per automatik orsakar skador - bettet är bara en metall/plast/gummibit - det är ryttaren som orsakar skadorna. Okunniga klumpiga ryttare utan utbildning/känsla orsakar skador, välutbildade välbalanserade ryttare använder bettet som ett kommunikationshjälpmedel. Detsamma gäller sporrar och liknande.
Jag vill gärna se en
bit=abuse-film där välrenommerade ryttare får uttala sig. Inte bara ren skräckpropaganda med hemska klipp från brutala ponnytävlingar och hästar som fått tungan halvt avsliten. Intervjua Klaus Balkenhol och gänget om bettets påverkan, det är BRA att det blir diskussion!
Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett.
Felaktigt använda nosgrimmor och bett är ett otyg, det håller jag med om. Men igen, ett anpassat bett på en häst som rids av en god ryttare skadar inte hästen... det blir däremot ett tydligare sätt att kommunicera.
Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.
Jaså? Nu drar du väldigt dramatiska slutsatser - en häst som rycks och slits i mår (naturligtvis...) dåligt av det. Men en häst som bär sig korrekt är avslappnad och mjuk i kroppen. Bett eller inte spelar ingen roll.
Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.
Men starta en sådan tävling vetja
! Det finns säkert många intresserade - så varför inte testa och se om du kan starta en "trend". Som sagt, jag bryr mig inte om ifall du vill rida utan bett så länge din häst inte stör min...
Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.
Visst finns det en anledning till att hästen inte lyssnar. Att däremot ta av den stissiga hästen tränset och försöka rida i halsring är ett garanterat sätt att skada både sig själv och de eventuella andra som råkar komma ivägen... Men jag gssar att du menar att den stissiga hästen behöver mer lydnadsträning i lugn omgivning?
Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.
Som sagt, jag kommer gärna och tittar om det blir något. Så starta upp du
. Det är spännande med lite nyheter. Jag är dock konservativ och rider vidare med träns... hästen kollas i munnen med jämna mellanrum, och lyssnar utmärkt på vikt/skänkel/tygel i alla kombinationer, så jag känner ingen direkt oro för att han lider av bettet.