Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Igen, källkritik?!

Skummade igenom texten och hon säger samma sak som de flesta andra här, skadorna beror på SIS.
En duktigt ryttare ger inte skador i munnen på hästar.

Du skrev ju eget tänkande och källkritik.. och det fick du svar på ??

Om du inte bara skummar igenom utan föler källorna så står det en held del... Bara vad ett lättare tryck kan göra..

Sedan är det inte mot dig utan källkritik...
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Vilken typ av snodd menar du?

Jag menade halsförlängare men det var kanske inte den sorten du tänkte på. Ursäkta i så fall, tänkte du på den där små gummiförlängarna man sätter längst fram på tygeln?

Jag har ridit med sådana ett par gånger men jag gillade inte dom heller. Tyckte det blev mest segdraget och gjorde att man fick ta större tygeltag vilket då gör det svårare att hålla handen stilla. Jag tyckte också jag förlorade kontakten med hästens mun och det blev svårare att kommunicera med fina hjälper. Men de kanske är bra i vissa fall men jag gillade dom inte.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag menade halsförlängare men det var kanske inte den sorten du tänkte på. Ursäkta i så fall, tänkte du på den där små gummiförlängarna man sätter längst fram på tygeln?

Jag har ridit med sådana ett par gånger men jag gillade inte dom heller. Tyckte det blev mest segdraget och gjorde att man fick ta större tygeltag vilket då gör det svårare att hålla handen stilla. Jag tyckte också jag förlorade kontakten med hästens mun och det blev svårare att kommunicera med fina hjälper. Men de kanske är bra i vissa fall men jag gillade dom inte.

Jag förstod att du trodde jag menade halsförlängare vilket jag inte gjorde utan det sistnämnda. Det tar ett tag innan man ställer om sig men efter detta tag fungerar det klockrent.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag har upplevt samma som du, de jag har jobbat hos och även de mina kusiner jobbat hos (flera olika OS/VM ryttare) har alla varit väldigt rädda om sina hästar och sett till att hästarna har behandlats på bästa sätt. Och de rids fantastiskt bra även på hemma plan. :laugh:

-även jag..
De toppryttare jag varit hos har haft ett himla bra sätt med sina hästar. Ett trevligt citat från ett ställe; Hästarna är familj
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Haha, ja men du hänvisar ju till en sida likvärdig vilken blogg som helst :D

OCH hon säger ju precis samma sak som flera försöker få fram här, skadorna kommer av dålig ridning och inte bettet i sig...

Din sista mening förstår jag över huvud taget inte.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.

Tycker inte alls detta är en bra ide, och absolut inte ute på tävlingar.!
Bättre att lära ut ryttare på bästa möjliga vis istället.
Om hästen nu hade fått så ont i munnen hade den nog visat detta,en del hästar har problem med munnen och då får man byta bett eller ha bettlöst.
Mina hästar hade inte gått så avlsappnat på tredelat bett om de inte trivdes med detta eller hade ont i munnen,anser jag.
Däremot är jag emot allt för skarpa bett, tycker det är meningslöst.
All utrusning kan skada din häst mer eller mindre , tänk på det:D.
Jag har så lite som möjligt på mina hästar..!!
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

hasthund skrev:
Man måste tänka på att tygelns längd även förstärker kraften i en minimal rörelse till ett hårt krafttag i hästens oerhört känsliga mun, dessutom ligger där ett bett som endast kan pressas från hästens laner och tänder med tungan vilket bidrar till muskelskada på denna precis där bettet ligger.

Beskriv detta utförligt med bilder, pilar, krafter etc markerade.. om du kan..

Det du beskriver är nämligen inte möjligt enligt fysikens lagar (inte på planeten Jorden iallafall)

Inte?
Jag läste det i en tysk artikel där forskare hade räknat ut styrkan i olika tygeltag. Googlar.

tygeltag och tygelns längd är två helt olika saker, längden är enbart längden, tygeltag är olika riktningar, då ändras angreppspunkterna också..
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Sen undrar jag vad du vill ha sagt med din bild? Svårt att avgöra vad du vill av ditt kallblod, är det upp i luften eller snabb halt för att backa? Vore mer intressant med ett filmklipp :)

Som sagt, hon har tappat både framåtbjudning, form och takt i fotoögonblicket som tyvärr kom lite för sent. Vi jobbar med samling och just innan bilden togs gjorde hon en riktigt bra piaff.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

...Och min häst gillar smärta för hon gapar så snällt över bettet trots att det skummat ur munnen turen innan :crazy:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag förstod att du trodde jag menade halsförlängare vilket jag inte gjorde utan det sistnämnda. Det tar ett tag innan man ställer om sig men efter detta tag fungerar det klockrent.

Men den dagen man sen vill rida utan de där små tygelförlängarna (om vi kallar dom tygelförlängare blir det förhoppningsvis inte fler som missuppfattar vad det är) hur är det då? För man får väl knappast rida med dom i dressyr tävlingar tex?

Får man inte i längden en stummare hand när man vant sig vid att tygelgummit ger efter åt hästen och ryttaren inte behöver göra det? Och hur ska man lära sig att känna den där fina fina kontakten med hästen mun som man får när häst och ryttare verkligen är i samspel och balans?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Men det är ju bara ett sätt att maskera ett problem. Problemet är att ryttaren är hård i handen. För att bli en bra ryttare måste man komma tillrätta med det problemet - goda ryttare är inte hårda i handen. Och med en hård hand följer så mycket andra sitsfel/-problem att det inte går att komma undan att problemet måste lösas för att kunna utvecklas.

Bättre att lösa problemet än att maskera symptomen.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Men det är ju bara ett sätt att maskera ett problem. Problemet är att ryttaren är hård i handen. För att bli en bra ryttare måste man komma tillrätta med det problemet - goda ryttare är inte hårda i handen. Och med en hård hand följer så mycket andra sitsfel/-problem att det inte går att komma undan att problemet måste lösas för att kunna utvecklas.

Bättre att lösa problemet än att maskera symptomen.

Jo precis så känner jag också. Jag har dessutom prövat de där tygelförlängningarna och tyckte inte alls om dom och tror inte de hjälper en ryttare att få en bättre hand utan bara gömmer problemet. Och tvärtom i längden gör en ryttare stummare och hårdare i handen den dagen ryttare ska rida utan dom.

Jag tror h****s hade dom förut men nu hittar jag inte dom i varken katalog eller på hemsida, jag ville se vad dom salufördes som och hur de beskrevs men de kanske slutade sälja dom utav en anledning?

Men i en gammal tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=466217&highlight=tyglar+f%F6r+svaga+h%E4nder
står det att det kan var bra med resår i tygeln för tex handikappade och folk med svaga händer? Och för ridskolehästar med nybörjare på ryggen kanske det är en bra uppfinning?
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Okej, jo man ser ju att hon verkligen har framdelen helt fri, därför trodde jag att hon gjorde ett stop på westernvis eller liknande.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Men den dagen man sen vill rida utan de där små tygelförlängarna (om vi kallar dom tygelförlängare blir det förhoppningsvis inte fler som missuppfattar vad det är) hur är det då? För man får väl knappast rida med dom i dressyr tävlingar tex?

Får man inte i längden en stummare hand när man vant sig vid att tygelgummit ger efter åt hästen och ryttaren inte behöver göra det? Och hur ska man lära sig att känna den där fina fina kontakten med hästen mun som man får när häst och ryttare verkligen är i samspel och balans?

Red med dessa i ungefär två månader då jag fick mitt senaste halvblod som var het som få . Automatiskt blev jag hård i handen ( det satt i hjärnan på mig). Redan efter en vecka märkte jag skillnad men fortsatte ändå för att få en optimalt mjuk hand. Efter två månader slutade jag helt att använda snoddarna. Mitt sto är mycket harmonisk och jag inte längre hård i handen ej heller stum.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Haha, ja men du hänvisar ju till en sida likvärdig vilken blogg som helst :D

OCH hon säger ju precis samma sak som flera försöker få fram här, skadorna kommer av dålig ridning och inte bettet i sig...

Din sista mening förstår jag över huvud taget inte.

Min sista mening menas med att du tar åt dig personligt... :grin: det är inte dig jag syftar på utan svarade dig pga att du ville ha källkritik som du skrev ditt första inlägg:angel:

Jag hänvisade till bloggen därför att det fanns källor på bloggen längst ned sedan vad hon tycker personligt är inga källor jag hänvisade till. Men kolla hennes källor det är skrämmande siffror av skador på hästar.. Alltså följ hennes källor.. Eller goggla på dem.:idea:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Delvis KL
När såna här trådar skapas så får jag intrycket av att man själv har dåligt samvete o har gjort det som är så förfärligt eller så är man bara väldigt ung o okunnig.

Sitter mitt ute i bushen- självlärd:devil:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Har bara tittat lite i tråden nu, men kände att jag ändå ville tillägga lite.
Jag brukar variera bett. Om jag bara ska skritta och kanske trava så tar jag ett tränsbett, lika om jag ska köra. Men om jag ska galoppa så tar jag pelhamstången, av den anledning att Pållen inte lyssar annars. Rider på repgrimma ganska ofta om jag far barbacka.

Som andra sagt, ett bett är inte vassare än man gör det. En kompis rider på jaktkandar till vardags. Men hon behöver inte ta i tyglarna, hennes häst lyssnar på de hon vinklar höften, det räcker. Men hon har bett för säkerhetsskull. Om man rider på ex grimma så kan du inte säga till hästen när den gör något dumt.

Så jag tycker att man kan ha det bett som krävs, men man behöver ju inte hänga i det precis.

För att citera en kompis kompis: "Tar du aldrig i tygeln kan du rida på taggtråd." Visst, taggtråd skulle slita sönden munnen, men ni fattar poängen :)
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube).

Jag har sett Nevzorovs filmer, och en del andra på nätet. Vet inte om jag sett just den som du refererar till. Men du tycker inte att filmerna generellt är ganska så ensidiga? Missförstå mig inte, jag har inget emot om folk vill rida i halsring, eller kanske (vanligare) med sidepull eller liknande.

Däremot kan jag inte riktigt förstå argumentet att bett per automatik orsakar skador - bettet är bara en metall/plast/gummibit - det är ryttaren som orsakar skadorna. Okunniga klumpiga ryttare utan utbildning/känsla orsakar skador, välutbildade välbalanserade ryttare använder bettet som ett kommunikationshjälpmedel. Detsamma gäller sporrar och liknande.

Jag vill gärna se en bit=abuse-film där välrenommerade ryttare får uttala sig. Inte bara ren skräckpropaganda med hemska klipp från brutala ponnytävlingar och hästar som fått tungan halvt avsliten. Intervjua Klaus Balkenhol och gänget om bettets påverkan, det är BRA att det blir diskussion!

Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett.

Felaktigt använda nosgrimmor och bett är ett otyg, det håller jag med om. Men igen, ett anpassat bett på en häst som rids av en god ryttare skadar inte hästen... det blir däremot ett tydligare sätt att kommunicera.

Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Jaså? Nu drar du väldigt dramatiska slutsatser - en häst som rycks och slits i mår (naturligtvis...) dåligt av det. Men en häst som bär sig korrekt är avslappnad och mjuk i kroppen. Bett eller inte spelar ingen roll.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Men starta en sådan tävling vetja ;)! Det finns säkert många intresserade - så varför inte testa och se om du kan starta en "trend". Som sagt, jag bryr mig inte om ifall du vill rida utan bett så länge din häst inte stör min...

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Visst finns det en anledning till att hästen inte lyssnar. Att däremot ta av den stissiga hästen tränset och försöka rida i halsring är ett garanterat sätt att skada både sig själv och de eventuella andra som råkar komma ivägen... Men jag gssar att du menar att den stissiga hästen behöver mer lydnadsträning i lugn omgivning?

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.

Som sagt, jag kommer gärna och tittar om det blir något. Så starta upp du :). Det är spännande med lite nyheter. Jag är dock konservativ och rider vidare med träns... hästen kollas i munnen med jämna mellanrum, och lyssnar utmärkt på vikt/skänkel/tygel i alla kombinationer, så jag känner ingen direkt oro för att han lider av bettet. :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 059
Senast: Barbabelle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 091
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp