Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma
Varför i hela friden ska folk som inte kan vara mjuk i sin hand rida runt i grimma nu då. Då är det väl hög tid att de lär sig rida med mjukhand ( det finns dessutom gummiförlängare så att man inte blir hård i handen). Tycker att det börjar gå till överdrift när man tror att bra ridning är när man kan rida medgrimma. Det finns säkerligen inte en ryttare i detta land som inte ridit med grimma. Vad pratar du om att du vill ha för tävlingar?
Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.
Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.
Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.
Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.
Varför i hela friden ska folk som inte kan vara mjuk i sin hand rida runt i grimma nu då. Då är det väl hög tid att de lär sig rida med mjukhand ( det finns dessutom gummiförlängare så att man inte blir hård i handen). Tycker att det börjar gå till överdrift när man tror att bra ridning är när man kan rida medgrimma. Det finns säkerligen inte en ryttare i detta land som inte ridit med grimma. Vad pratar du om att du vill ha för tävlingar?