Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag är en av många som anser att bett skadar hästen (finns ex förklaringar på effects of the bit på youtube). Det vita skummet som uppstår när man rider beror bland annat på att hästens tunga dras tillbaka av bettet och hästen kan ej svälja. Anledningen till att hästen öppnar munnen är att bettet skaver upp i gommen, och vad gör vi då? Jo, vi sätter på en nosgrimma. Jag hoppas verkligen att fler kommer sluta använda bett. Det räcker att studera hästen noga när den rids med bett och se att den inte mår bra av det.

Visst, alla behöver inte rida runt i enbart halsring. Men i grimma iallafall? En grimma skadar inte hästen. Det borde även finnas speciella tävlingar där det är okej med enbart grimma/halsring.

Ang säkerheten är det säkrare att rida en lugn häst i halsring, än en "tittig" och "het" häst med ett skarp bett. Om hästen inte lyssnar finns det en anledning, och man ska lyssna istället för att stoppa in något skarpt i hästens mun.

Men som sagt ett stort önskemål och tävlingar där det är okej att använda endast grimma/halsring. Har blivit en stor efterfrågan runt om där jag bor och på flera andra ställen.

Varför i hela friden ska folk som inte kan vara mjuk i sin hand rida runt i grimma nu då. Då är det väl hög tid att de lär sig rida med mjukhand ( det finns dessutom gummiförlängare så att man inte blir hård i handen). Tycker att det börjar gå till överdrift när man tror att bra ridning är när man kan rida medgrimma. Det finns säkerligen inte en ryttare i detta land som inte ridit med grimma. Vad pratar du om att du vill ha för tävlingar?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Ja, det beror på vad man klassar som duktig. Duktig som i OS/VM ryttare? I så fall har jag slagit hål på den myten fler än en gång. JAG skulle aldrig byta ut mitt sunda tänk mot chefens vinnarskalle där hästar SKA vinna/placera sig i topp 3 till vilket pris som helst.

Duktig är man (enligt mig) om man kan rida med sätet/vikten till den grad att man helt enkelt inte behöver relera hästen genom bettet.
Hoppa 150-160 kan otroligt många göra, men att rida samma bana på en häst i enbart halsring, tja... JAG har inte skådat detta än.. ;)
Samma gäller dressyren.

Istället för att pressa hästens knä-och leder så tycker jag att man borde lägga om fokus på HUR man rider istället. Skulle vara så mycket ballare och ta tävlingarna till en helt annan dimension om man införde en ny klass + klassen, dvs ridning i grimma :)
Då lägger man helt enkelt till ett + i kanten på varje klass. (Drömmer mig bort).

PS Hackamore med superlånga skänklar med kedjor, vassa nos- och käkpartier osv gills inte

Jo det är ju en otroligt stor procent av landets ryttare som hoppar 1.50 -1.60.
Dessutom skämtar du väl med oss när du efterlyser ridning med säte och vikt. Vad i hela friden tror du dressyr och hoppryttare pysslar med?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jo det är ju en otroligt stor procent av landets ryttare som hoppar 1.50 -1.60.
Dessutom skämtar du väl med oss när du efterlyser ridning med säte och vikt. Vad i hela friden tror du dressyr och hoppryttare pysslar med?

Men vilken :devil: ton du har!

JAG skriver efter min syn och mina erfarenheter. Mina erfarenheter = Har jobbat hos bla 1 OS ryttare, 1 VM ryttare samt 1 nations cup och 1 EM ryttare (samtliga hoppning) så rider man visserligen med säte och vikt MEN även med ryck, slag, sporrar osv. Nämnde du hoppryttare??? DU måste skämta!

Framför allt ridningen hemma var förjävlig. Hästar med sönderslagna skap, ett av stallen fick jag maskera sporrhålen med skokräm och diverse andra krämer på tävling, hästar med blod i munnen, häst som gång på gång fastnade med tungan i bettet (tungfrihet), hästar med trasiga laner etc.


Givetvis äör inte alla så, men vart ser du att jag har skrivit det?
JAG vill ha större utmaningar. KAN man så varför ska det inte gå att ordna tävlingar för folk som rider bettlöst? Come on för fn!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Rötägg finns inom alla dicipliner och på alla nivåer, men att alla du varit hos tillhör den kategorin?! :eek:
Jag har bland annat varit hos 4 landslagsryttare i hoppning, men även på en hel del andra ställen inom hoppning, dressyr och galopp på olika nivåer. Gemensamt för dem alla är att man är väldigt rädd om sina hästar, så det du beskriver kan jag verkligen inte känna igen därifrån!! Det hör snarare hemma hos de mindre nogräknade klubb"kompisarna".

Att jobba med den typen av 'ryttare' som du beskiver hade jag aldrig accepterat :crazy:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jodå, mina ryttare har varit väldigt rädda om sina hästars ridbarhet, blev hästen oridbar så såldes den direkt. Stjärnhästarna blev dock bättre behandlade.

Konstigt för mig är att alla du vart hos har varit så himla bra. Tur för dig.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Jag välkomnar bettlösa tävlingar, gärna med olika klasser, typ en där man rider med halsring och kanske en mer avancerad bana eller nåt där man inte får rida med nån utrustning alls. Det vore verkligen något för mig :)!

dock är jag ingen hoppryttare så inga höga hinder för mig tack, men dressyr utan huvudlag absolut :D!!!
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Men vilken :devil: ton du har!

JAG skriver efter min syn och mina erfarenheter. Mina erfarenheter = Har jobbat hos bla 1 OS ryttare, 1 VM ryttare samt 1 nations cup och 1 EM ryttare (samtliga hoppning) så rider man visserligen med säte och vikt MEN även med ryck, slag, sporrar osv. Nämnde du hoppryttare??? DU måste skämta!

Framför allt ridningen hemma var förjävlig. Hästar med sönderslagna skap, ett av stallen fick jag maskera sporrhålen med skokräm och diverse andra krämer på tävling, hästar med blod i munnen, häst som gång på gång fastnade med tungan i bettet (tungfrihet), hästar med trasiga laner etc.

Givetvis äör inte alla så, men vart ser du att jag har skrivit det?
JAG vill ha större utmaningar. KAN man så varför ska det inte gå att ordna tävlingar för folk som rider bettlöst? Come on för fn!


Hur i helvete kunde du stå där och bara titta på och dölja sår efter sår efter sår :mad::mad: Det gör inte dig ett dugg bättre än dessa ryttare!!
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Det var det som fick mig att sluta hos idioterna.
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

. det finns dessutom gummiförlängare så att man inte blir hård i handen).

Och hur i all sin dar hjälper den mot en hård hand? Den där :devil: gummisnodden drar ju oftast konstant i bettet vilket inte är speciellt trevligt för hästen. Visst ryttaren kan mjukna i handen men inte mår hästen bättre av den direkt. Tvärtom den kan ofta orsaka mer problem hos hästen så den borde förbjudas om något
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Men vilken :devil: ton du har!

JAG skriver efter min syn och mina erfarenheter. Mina erfarenheter = Har jobbat hos bla 1 OS ryttare, 1 VM ryttare samt 1 nations cup och 1 EM ryttare (samtliga hoppning) så rider man visserligen med säte och vikt MEN även med ryck, slag, sporrar osv. Nämnde du hoppryttare??? DU måste skämta!

Framför allt ridningen hemma var förjävlig. Hästar med sönderslagna skap, ett av stallen fick jag maskera sporrhålen med skokräm och diverse andra krämer på tävling, hästar med blod i munnen, häst som gång på gång fastnade med tungan i bettet (tungfrihet), hästar med trasiga laner etc.


Givetvis äör inte alla så, men vart ser du att jag har skrivit det?
JAG vill ha större utmaningar. KAN man så varför ska det inte gå att ordna tävlingar för folk som rider bettlöst? Come on för fn!

Du kan ju beskriva exakt då vad du vill att man ska rida för discipliner och klasser i bettlöst så man fattar vad du menar med utmaningar.Dessutom hoppas jag verkligen att du med din erfarenhet anmälde dessa ryttare för djurplågeri. Béträffande tonen kan jag bara säga "dito".
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Det var det som fick mig att sluta hos idioterna.

Om det du skriver stämmer och du inte anmälde när du slutade gör dig minst lika ansvarig. Du var anställd där, det gör att det var din uppgift att se till att hästarna mådde bra. Om läget var så illa att en häst hade sönderslaget skap (varför förresten?), borde inte du (!), folk på tävlingar samt veterinär reagerat då?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Och hur i all sin dar hjälper den mot en hård hand? Den där :devil: gummisnodden drar ju oftast konstant i bettet vilket inte är speciellt trevligt för hästen. Visst ryttaren kan mjukna i handen men inte mår hästen bättre av den direkt. Tvärtom den kan ofta orsaka mer problem hos hästen så den borde förbjudas om något

Vilken typ av snodd menar du?
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Om vi nu ska prata om mig och mina val så:
Vad vet du om vad jag gjorde och inte gjorde när jag slutade samt under tiden jag var där? Kan säga att få skulle gjort lika mkt som jag gjorde för hästarna där, med tanke på att folk som bevittnar detta dagligen (dvs hans elever och folk som har hästar i hans stall) stödjer honom, hästskötarna som kom in dit var som blinda, tex skrattade en av dom andra anställda, så började givetvis jag fundera på om jag såg det hela med helt andra ögon eftersom ingen annan brydde sig det minsta!
Det var ju inte så att jag ver ensam i hela stallet direkt om det var det du trodde. Dessutom fick jag förklarat för mig att det var så man SKULLE göra i dessa situationer, tex när jag konfronterade min ryttare att alla hästar har sporrmärken nu så sa han att det 'är för att hästarna har blivit felridna och är OVANA att ridas med skänkel?????? WTF?
Jag riskerade att bli utslängd därifrån, vilket i princip också skedde i slutändan.
Jag tyckte synd om hästarna och ville i början inte åka därifrån just pga det, men när jag såg den sönderslagna hästen (skapet) så kunde jag inte längre vara kvar. Det som är svårt att bevisa på djurplågeri är ju att såren går ihop dagen efter och ränderna går ner efter ett tag, när jag åkte därifrån så såg man inte ränderna tydligt allt vilket förklarar att folk på tävling inte reagerar?

Visst finns det saker jag ångrar men det är lätt att sitta framför skärmen på datorn och tro att man skulle gjort si och så i ett visst läge, men har man varken annat jobb eller bostad så kan det blir svårt att agera som man önskat.

Nu har jag skrivit nog om mitt privatliv här, tråden handlar inte om mig och jag är inte TS, så du kan återgå till ämnet istället. Vill du ställa fler personliga frågor så kan du ev få ett svar genom PM.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Rötägg finns inom alla dicipliner och på alla nivåer, men att alla du varit hos tillhör den kategorin?! :eek:
Jag har bland annat varit hos 4 landslagsryttare i hoppning, men även på en hel del andra ställen inom hoppning, dressyr och galopp på olika nivåer. Gemensamt för dem alla är att man är väldigt rädd om sina hästar, så det du beskriver kan jag verkligen inte känna igen därifrån!! Det hör snarare hemma hos de mindre nogräknade klubb"kompisarna".

Att jobba med den typen av 'ryttare' som du beskiver hade jag aldrig accepterat :crazy:

Jag har upplevt samma som du, de jag har jobbat hos och även de mina kusiner jobbat hos (flera olika OS/VM ryttare) har alla varit väldigt rädda om sina hästar och sett till att hästarna har behandlats på bästa sätt. Och de rids fantastiskt bra även på hemma plan. :laugh:
 
Sv: Sluta använda bett, tävlingar i grimma

Inget träns och ingen hjälm, ledsen men jag tycker att det ser korkat ut.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 059
Senast: Barbabelle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 091
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp